כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בדרך להשתלטות על בזק: סיידוף הציע לבנקים הסדר ללא מחיקת חוב

נציגיהם של האחים נתי ועופר סיידוף קיימו במהלך היום סדרת פגישות עם הבנקים, ובעקבותיה ניסחו מתווה משופר להסדר חוב • המתווה החדש כולל הזרמה של כ-400 מיליון שקל במזומן ופריסת יתר החוב (כמיליארד שקל) לתקופה ארוכה

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



קבוצת סיידוף, בראשות האחים נתי ועופר סיידוף, ערכה היום (ד') ישיבות מרתוניות בניסיון לנסח ולהגיש לבנקים מתווה משופר להסדר חוב בקבוצת יורוקום. בקבוצה מנסים להשתלט על הנכס המרכזי של יורוקום, שבשליטת שאול ויוסי אלוביץ' - חברת התקשורת בזק.

במהלך היום ערכו תמיר כהן, נציג קבוצת סיידוף בישראל, ואייל ידווב, היועץ הכלכלי של קבוצת סיידוף, מפגשים ושיחות עם הבנקים המממנים של יורוקום תקשורת, ובראשם בנק דיסקונט ובנק הפועלים.

אחרי הפגישות הבינו בקבוצת סיידוף שהסיכוי היחיד להשלים עסקה מהירה ולהגיע להבנות עם הבנקים היא לבנות עסקה שלא כוללת מחיקה של נתח מהחוב. זאת להבדיל מההצעה הקודמת של הקבוצה, שכללה מחיקה של 500-300 מיליון שקל מתוך חוב של כ-1.43 מיליארד שקל של יורוקום. יורוקום תקשורת עומדת בראש הפירמידה של אלוביץ', כשהיא שולטת באינטרנט זהב (55%), ששולטת בבי-קום (כ-65%), ששולטת בבזק (כ-26%), שנסחרת לפי שווי שוק של כ-15 מיליארד שקל.

בהתאם לפגישות, מתווה העקרונות החדש של קבוצת סיידוף כולל הזרמה של כ-400 מיליון שקל במזומן ופריסה של יתר החוב (כמיליארד שקל) לתקופה ארוכה - מה שמקטין את התשואה העתידית של קבוצת סיידוף מהעסקה, לפחות בשנים הקרובות. על-פי המתווה, הפירעון של החוב לבנקים אמור להגיע מהדיווידנדים שתחלק בזק (שחילקה דיווידנדים של כ-1.3 מיליארד שקל ב-2017) וכן ממימוש נכסים של יורוקום תקשורת. כך, לפחות חלק מכל תמורה שתגיע לקבוצת סיידוף תועבר לבנקים המממנים של יורוקום תקשורת.

בשלב זה לא ברור אם וכמה אחוזים יישארו לשאול אלוביץ' ביורוקום והאם העסקה תכלול גם את החברה האחות - יורוקום נדל"ן. החוב של יורוקום נדל"I - כ-260 מיליון שקל - אמור להיפרע ביוני 2018. נושי יורוקום נדל"ן - שכוללים את מזרחי טפחות, פסגות, כלל ביטוח, מנורה מבטחים ואלטשולר שחם - דורשים לבצע כינוס על הנכסים המשועבדים להם (55% מחלל תקשורת בשווי שוק של כ-200 מיליון שקל) ועל הזכויות של יורוקום נדל"ן בפרויקט מידטאון בת"א (37.5%, ששוויו מוערך ב-180 מיליון שקל).

מהלך כזה עלול להביא למכירת שני הנכסים הללו במחירי חיסול, ובכך להקטין את התמורה שממנה היו אמורים נושי יורוקום ליהנות. הנושים היו אמורים לקבל עודפים מהתמורה שהיתה מתקבלת מעבר לחוב של 260 מיליון שקל.

אם האחים סיידוף ישתלטו על קבוצת יורוקום, הם יצטרכו להזרים כמה עשרות מיליוני שקלים לחברות תפעוליות של יורוקום, שמצויות במצוקת מזומנים. מדובר בחברות שכוללות יבואניות ומשווקות של מכשירים סלולריים מתוצרת מוטורולה, נוקיה ומיקרוסופט, וכן יבואניות ומשווקות של מוצרי אלקטרוניקה דיגיטלית, בעיקר של פנסוניק. יורוקום תקשורת שולטת (75%) גם בחברת די.אם הנדסה.

מלבד הערבויות שהעניקה יורוקום תקשורת לבנקים בגין החובות של החברות האלה בכ-300 מיליון שקל, הן חייבות גם כ-150 מיליון שקל נוספים לבנק הפועלים, כ-100 מיליון שקל לבנק דיסקונט וכ-50 מיליון שקל לבנק הבינלאומי. במצב עסקים רגיל, שוויין הכלכלי הכולל של החברות האלה מוערך ב-300-200 מיליון שקל, אך הן מצויות כרגע במצוקה תזרימית ואין להן אפילו כמה עשרות מיליוני שקלים, שדרושים להן כדי לשלם על המלאי לספקים.

בחודשים האחרונים פנתה יורוקום לבנקים כדי לקבל אשראי נוסף עבור חברות אלה, אך הבנקים, בראשות הפועלים, סירבו והתנו את הבקשה בכך שאלוביץ' יזרים במסגרת ההסדר הכולל הזרמה חיצונית של כ-150 מיליון שקל - דרישה שאלוביץ' סירב לה.
נתי ועופר סיידוף קבוצת סיידוף קבוצת יורוקום בזק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד