כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אטיאס לטרכטנברג: צריך לדאוג גם לחלשים!

שר הבינוי והשיכון פונה אישית לוועדת טרכטנברג ומצרף המלצות • יזם שלא יקצה דירות לטובת המדינה עבור זכאי הדיור הציבורי - יהיה מחויב בתשלום כספי

אטיאס. צילום: יחצ
אטיאס. צילום: יחצ



הבוקר (ד'), במסמך רשמי אותו העביר משרד הבינוי והשיכון לידי ועדת טרכטנברג, מצרף המשרד מספר המלצות חשובות.

במרכז המכתב עומדת פנייתו האישית של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, אל הוועדה: "הגיע הזמן למהפכה בדיור הציבורי. חשוב לדאוג למעמד הביניים, אבל אסור לשכוח את החלשים".

מאחורי המשפט עומד הרעיון לפיו לא עוד שכונות ומבנים נפרדים לאוכלוסיות חלשות, אלא פיזורן באופן נרחב בקרב כלל האוכלוסייה בישראל.

בגוף המכתב מבקש המשרד לקדם החלטה של משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל לפיה במכרזי קרקע יחויב היזם הזוכה להקצות 5% מהדירות שבפרויקט עבור זכאי הדיור הציבורי.

יזם שלא יקצה 5% מהדירות לטובת המדינה עבור זכאי הדיור הציבורי יהיה מחויב בתשלום כספי בגין דירות אלו.

לאור האמור, ברור כי היזם יפחית מערך הקרקע, כך שהמדינה תרוויח פחות מהקרקע והשכבות החלשות יקבלו סיכוי לחיים טובים יותר.

במידה ולא תתקבל בקשת המשרד להקצאת 5% מהדירות שבפרויקט לטובת המדינה עבור זכאי הדיור, דורש המשרד להגדיל מיידית את התקציב המיועד לרכישת דירות עבור הזכאים ולהגדיל את הסיוע בשכר הדירה לזכאי הדיור הציבורי.

במקביל הציע שר הבינוי והשיכון לוועדה כי יש לשלם שכר דירה ריאלי מלא (המקובל באזור מגוריו) למי שזכאי לקבלת דירה בדיור הציבורי וממתין בתור עד לקבלת הדירה.

סיוע המדינה נשחק

ברקע עומדות ההפגנות המתוכננות של מפגיני 'צדק חברתי', וביניהן הפגנות מול בתי השרים: שר הרווחה והתקשורת משה כחלון – מול ביתו שבחיפה, שר החינוך גדעון סער – מול ביתו שבתל-אביב, שר האוצר, יובל שטייניץ – מול ביתו שבמבשרת ציון, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס – מול ביתו בהר נוף שבירושלים, שר התשתיות עוזי לנדאו – מול ביתו שברעננה והמשנה לראש הממשלה השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום – מול ביתו שברמת גן.

לקראת ההפגנה הצפויה, ואולי בלי קשר אליה, יוצא אטיאס באמירה נחרצת לפיה "המחאה מגיעה ממקום צודק של מצוקה של משפחות וזוגות ממעמד הביניים שעבודים קשה ולא גומרים את החודש", מחד, אולם, עם כל הכבוד להם, "חובתנו לדאוג גם לזוגות ומשפחות קשי יום שלא יודעים איך להתחיל את החודש ואין להם תקווה זולת המדינה והממשלה".

לבקשת המשרד שתי מטרות מרכזיות: האחת, לפתור באופן מיידי את מצוקת הדיור של הזכאים לדיור ציבורי הנאלצים כיום להמתין זמן רב בשל מחסור בדירות זמינות, והשנייה, להביא לשילובן של אוכלוסיות חלשות בחברה וליצירת גשר בינן לבין אוכלוסיות חזקות יותר.

"הזכות לקורת גג הולמת היא זכות בסיסית במדינת רווחה לכל שכבות החברה ובפרט לשכבות שידן אינן משגת לכך", אמר אטיאס, וציין כי למעשה סייעה לו המחאה החברתית לקדם תוכניות, שהיו תקועות במנגנוני הבירוקרטיה.

כיום מעניק משרד הבינוי והשיכון סיוע לשכירת דירה בשוק הפרטי לכ-137,000 משקי בית שאין ביכולתם לממן תשלום זה. רובם המכריע של מקבלי הסיוע מתקיימים מקצבאות קיום של הביטוח הלאומי ומעבודה בשכר נמוך. תנאי לזכאות לסיוע בשכר דירה הוא מיצוי כושר ההשתכרות של אחד מבני הזוג.

בשנת 2002 בוצע קיצוץ חד עד כדי מחצית הסיוע בשכ"ד לכל הזכאים שהצטרפו למערכת הסיוע מאותה שנה ואילך, מעבר לכך לא עודכן שיעור הסיוע, מלבד תיקונים קטנים. כיום, הסיוע הממוצע למשפחה עומד על כ-800 ₪ לחודש בלבד המהווה כ-26% משכר הדירה הממוצע וזאת כאמור למשפחות המתקיימות מקצבאות והכנסות נמוכות.

סיוע המדינה נשחק במהלך השנים באופן משמעותי, ולכן דורש המשרד תוספת תקציבית של כ-420 מיליון ש"ח על-מנת להביא רמתו הריאלית של הסיוע לרמתו בשנת 2002, ולהפכו למסלול סיוע שיאפשר קיום מינימאלי לכ-92,000 משקי הבית מהחלשים ביותר במדינה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד