ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בא כוח המדינה בדיון על המתמחים: מדובר בשביתה בתחפושת של מכתב התפטרות פרטי

(עדכון) נשיאת בית הדין הארצי לעבודה נילי ארד ציינה: "אם עובד רוצה להתפטר כי הוא חושב שהתנאים שלו יהיו גרועים יותר, הוא מגיש מכתב התפטרות בלי קווים אדומים"

  • ג' אלול התשע"א
בא כוח המדינה בדיון על המתמחים: מדובר בשביתה בתחפושת של מכתב התפטרות פרטי
יוסי פורמנסקי



הדיון בבקשת המדינה להוציא צווי מניעה למתמחים המתפטרים מתקיים בשעה זאת. המדינה מתרכזת כעת בטענה כי אקט ההתפטרות של המתמחים הוא צעד קבוצתי. "מדובר פה בהתחכמות. שביתה בתחפושת של מכתב התפטרות פרטי", אומר בא כוח המדינה לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה נילי ארד. בין השאר הוא מצביע על כך שהמכתבים זהים זה לזה ועל כך שבאתר של עמותת מרש"ם המאגדת את המתמחים ישנה קריאה להתפטרות המונית.

בא כוח המדינה עו"ד דורון יפת אומר כי "יש פה עמותה ששמה לה דגל להחליף את שיקול הדעת של הארגון היציג, ולהציב בפניו ובפני המדינה תנאים שהם לא יכולים לעמוד בהם". בהתייחס ל"קווים האדומים" שהציבו המתמחים הוא מוסיף כי "מי שרוצה להתפטר אומר אני מתפטר והולך הביתה. מי שרוצה להחליף את ארגון היציג מעלה תנאים".

"יכול להיות מצב שקבוצת עובדים לא תרצה להשאר במקום עבודה", ממשיך יפת, "אך כאן יש סכסוך עבודה פתוח ובאותה עת נשלחים המכתבים - זה מראה שמדובר בהתפטרות שמטרתה להשיג תנאי שכר אחרים ממה שהארגון היציג השיג".

עו"ד אורנה לין ציינה כי: "התפטרות המתמחים לא נעשתה על דעת ההסתדרות הרפואית, לא בהסכמתה ולא באישורה. ההסתדרות הרפואית מייצגת קבוצות רבות, ובתוך המסגרת הזו הוגשו מכתבי התפטרות בנוסח זהה בקובץ מסמכים. הדבר מתיישב עם פעולה מתואמת, ארגונית, שנועדה להפעיל לחץ על המעסיק. זו פעולה שנועדה להשיג הישגים בתחום שעליו מופקד רק הארגון היציג. להשיג הישגים לאחר שנחתם הסכם קיבוצי".

חזי לוי ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, דיבר בהתרגשות: "יש פה סכנת חיים. נקודה", אמר. "בחלוקה של המדינה - אם נראה את הרשימה יש מחלקות שלמות שלא נותר בהן מתמחה אחד. מחלקות ילדים, נשים ויולדות שלא נשאר בהן אף רופא. ויש מכתבים בידינו שקוראים למומחים לא להגיע. ויש ועדי רופאים שאומרים לאותם מתפטרים שלא תיפול שערה מראשם. אחד המכתבים קורא באופן מאורגן לרופאים לתרום מכספם למאבק, ו"מכינים את הגל השני".

"זו נטישת חולים, אקט קבוצתי מאורגן של הפגנה. במכתב ההתפטרות יש את הקווים האדומים שהם קו של מחאה ומשא ומתן. ובשם אותם עקרונות באופן "ספונטני" 1000 מתמחים מתפטרים, משאירים מחלקות ללא הרופאים. רבותיי, 1000 רופאים עומדים לנטוש את המחלקות. האם בינתנו הסתלקה? האם אנחנו לא מבינים שיש פה אקט של נטישה?".

אחד השופטים שאל את עו"ד לין האם מדובר בהתפטרות אמיתית או שמדובר בעצם בהתפטרות "בקריצת עין" שבסופה מתכוונים המתמחים לשוב לעבודתם. לין השיבה כי ייתכן שחלק מהמתמחים אכן יחליטו להתפטר, אך האקט הוא במהותו זמני.

"הסיבה לכך שזה מתיישב יותר עם עניין שהוא זמני היא המניע להתפטרות - הפעלת לחץ במשא ומתן כדי לשנות את התנאים. זוהי המטרה ולא מטרה של התפטרות בלי קשר למה שקורה. הדבר השני פשוט יותר: מנהלי בתי החולים הבטיחו למתמחים שלא תיפול שערה מראשם. אני לא רוצה לעשות ספקולציה מה היה קורה אם מנהלי בתי החולים לא היו עושים זאת".

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה נילי ארד ציינה: "אם עובד רוצה להתפטר כי הוא חושב שהתנאים שלו יהיו גרועים יותר הוא מגיש מכתב התפטרות, בלי קווים אדומים".


המדינה: "שביתה פראית ובלתי הוגנת"

המדינה הגישה הבוקר בקשה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה נגד ההסתדרות הרפואית ועמותת מרש"ם בה מאוגדים המתמחים כדי להוציא צווי מניעה להתפטרות הצפויה של כ-1,000 מתמחים ביום ראשון הקרוב.

המדינה מבקשת כי בית הדין יקפיא את ההתפטרות עד לקיום דיון בעניין ויוציא צו המצהיר כי רופא שלא יתייצב לעבודתו החל ביום ראשון הקרוב בגין "מכתב ההתפטרות" יחשב כמשתתף בשביתה בלתי חוקית ובלתי מוגנת. עוד דורשת המדינה להורות להסתדרות הרפואית להפעיל את מרותה על המתמחים המתפטרים - דבר שלטענת המדינה לא קרה עד היום.

לטענת המדינה, עמותת מרשם מעודדת "פעילות בלתי חוקית של רופאים הנחזית להיות פעילות של ארגון עובדים יציג", וההתפטרות מהווה הפרה של צו בית הדין לעבודה מיולי שאסר על המתמחים לפתוח בצעדים ארגוניים משלהם והיא למעשה "שביתה פראית, בלתי חוקית ובלתי מוגנת... צעד ארגוני חריג, קיצוני, חסר תום לב ובלתי חוקי בעליל החותר תחת משפט העבודה הקיבוצי"".

"לעמדת המדינה, 'מכתבי ההתפטרות' הקולקטיביים לא מכתבי התפטרות הם והגשת 'מכתבי התפטרות' קולקטיבים למעסיק, כאמצעי לחץ להשגת הישגים במסגרת יחסי עבודה הקיבוציים מהווים צעד ארגוני בלתי לגיטימי ביחסי עבודה קיבוציים...פעולות מעין אלו יהפכו את סמכותם של בתי הדין לעבודה בענייני שביתות לאות מתה", נכתב בבקשה.

"התנהלות זו של קבוצת עובדים החברים בארגון יציג, הרופאים המתמחים, והניצול לרעה שהם עושים לקידום האינטרסים שלהם הוא בבחינת שימוש בכוח אסור ובלתי מתקבל על הדעת".

בבקשה תוקפת המדינה במילים חריפות את עמותת מרש"ם בה חברים המתמחים המתפטרים ואשר תחת ניצוחה מתנהל תהליך ההתפטרות ההמוני וטוענת כי מדובר ב"צעדי מחאה אלימים": "לעמותת מרש"ם אין כל מעמד במשפט העבודה הקיבוצי...", נכתב בבקשה, "המטרה המוצהרת שמנסים המתמחים להשיג באמצעות עמותת מרש"ם היא לכפות על המעסיק לנהל משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי חדש לאחר חתימתו של הסכם כזה ובו סעיף התחייבות לשקט תעשייתי...

"עצם הקריאה של מרש"ם למתמחים 'להצטרף להמוני מתמחים ברחבי הארץ החותמים על מכתב התפטרות' הינה קריאה לפעול בצעדים ארגוניים בניגוד לחוק יישוב סכסוכי עבודה... עמותת מרש"ם בהתנהלותה עושה כל שביכולתה כדי לתקוע טריז, באמצעים בלתי חוקיים, בין הרופאים המתמחים לבין ארגונם היציג (ההסתדרות הרפואית) ובין הרופאים לבין המדינה".

בנוסף נטען בבקשה כי "לרופאים המתמחים היה נציג מטעמם במשא ומתן והוא בחר לאחר מספר ישיבות בהן השתתף שלא לבוא עוד למשא ומתן. משלא עשה כן עובר לחתימה על ההסכם... אין להתיר להם לנקוט בצעדי מחאה אלימים כפי שהם נוקטים כעת".

לטענת המדינה, למרות שהתפטרות היא אקט אישי, "יש לבחון את ההתפטרות על פי מהותה ולא על פי הכסות שניסו הצדדים לתת לה...כל פעולה המביאה להפרעה מאורגנת של יחסי עבודה היא בבחינת שביתה... מדובר בהפרעה מאורגנת אשר לבשה כסות, וכסות בלבד, של מכתבי התפטרות".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד