ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

השופטים: התפטרות המתמחים בלתי חוקית

לאחר שעות של התלבטויות - הגיעו השופטים לשלב ההכרעה • המתמחים: נמלא אחר ההוראה, אולם בית הדין לא קבע דבר לגבי מכתבי ההתפטרות העתידיים

צילום אילוסטרציה: בחדרי חרדים
צילום אילוסטרציה: בחדרי חרדים



שעתיים לאחר שנכנסה התפטרותם של המתמחים לתוקף החליט בית הדין הארצי לעבודה כי המהלך בלתי חוקי וביטל בכך את כל מכתבי הפיטורין שהוגשו כבר לפני חודש למנהלי בתי החולים.

המתמחים, מצידם, הבהירו מחד כי ימלאו אחר הוראת בית הדין, אולם הדגישו כי היא תקפה לגבי המכתבים הנוכחיים בלבד וכי בית הדין לא קבע דבר לגבי מכתבי התפטרות עתידיים.

נראה כי הם בהחלט לא מתכוונים 'לשבת בשקט' וכי יחשבו עד מהרה על הצעד הבא.

ההחלטה של השופטים ניתנה לאחר שעות של התלבטויות. ביום חמישי, עד לשעות הלילה הקטנות, נערך דיון בנושא חוקיות המהלך בבית הדין הארצי לעבודה, לאחר שהוגשה עתירה על כך בידי פרקליטות המדינה.

"איומי המתמחים להתפטר כצעד ארגוני - חריג, קיצוני, חסר תום לב ובלתי חוקי בעליל", נכתב בפניית הפרקליטות, שדרשה להוציא 15 צווים שימנעו את כניסת ההתפטרות לתוקף ולהפעיל צו המורה להסתדרות הרפואית לפעול נגד הרופאים שהגישו מכתבי התפטרות קולקטיביים.

"מסכנים את החולים"

המתמחים, מצידם, שללו את טענות הפרקליטות וטענו כי כל רופא הגיש את מכתב ההתפטרות כצעד אישי. הם הדגישו כי "חוות הדעת שהוגשה לבג"ץ הינה צעד ייאוש של הדקה התשעים", והוסיפו כי בכל מקרה, למעלה מ-1,000 מתמחים לא יגיעו לעבודה ביום ראשון הקרוב.

במהלך הדיון ניסתה השופטת, נשיאת בית הדין, נילי ארד, לשלוח את הצדדים להתייעצות בניסיון לגבש הסכם, אך ניסיון זה לא צלח.

בשלב מסוים הטיח השופט עמירם רבינוביץ' בפני עורכת הדין המייצגת את המתמחים שהתפטרו, טל קרת, כי "אתם מוכנים לסכן את החולים בכדי להשיג את מטרותיכם".

דבריו עוררו זעם רב בקרב המתמחים, שנכחו באולם. "איך אתה מעז לומר דברים כאלה? זו בושה וחוצפה" – קראו לעבר השופט. בעקבות הסערה הכריזו השופטים על הפסקה קצרה, ומששבו לאולם התנצל השופט על דבריו.

השופטת ארד ניסתה לדבר על ליבם של המתמחים. "ליבי איתכם, אבל אתם צריכים להבין כשרוצים לתקן מתקנים מבפנים. זה שכואב לכם זה ברור ומובן. אתם צעירים, אתם כל העתיד, אך בבקשה תעשו את זה אחרת. לא דרך ההתפטרות". היא הוסיפה כי הם, השופטים, לא רוצים לכתוב פסק דין בתיק הזה. "אני מאוד לא רוצה לראות אתכם מתפטרים. אנחנו מאמינים בכם ומאמינים שאתם רוצים להטיב את המערכת, אבל אתם צריכים להישאר בפנים. יש לכם ארגון יציג והוא לא האויב שלכם. אתם צריכים לשמר את הארגון כי מחר אתם תהיו הארגון. אולי במקום פסק דין, נשב ונחשוב על דרך שאתם תוכלו להביע את דעתכם בדרך חוקית ולגיטימית", אמרה נשיאת בית הדין.

כאמור, בסופו של דבר, ורק בבוקרו של יום ראשון, הכריעו השופטים בדבר אי חוקיותו של מהלך המתמחים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד