ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

פילוג: רופאים פורשים מההסתדרות הרפואית ומקימים ארגון חדש

רופאים משמונה בתי חולים הודיעו הקמת ארגון חדש בשם "ארב"ה" במטרה לשנות את ההסכם שנחתם • ד"ר בר לביא: "במקום לייצג את הרופאים - הר"י הלכה נגדם"

  • ו' אלול התשע"א
פילוג: רופאים פורשים מההסתדרות הרפואית ומקימים ארגון חדש

היום שנפתח עם פסק הדין התקדימי האוסר על המתמחים להתפטר מתפתח לאחד הימים הדרמטיים בתולדות מערכת הבריאות: רופאים משמונה בתי חולים הודיעו על פילוג מההסתדרות הרפואית והקמת ארגון חדש בשם "ארב"ה" (ארגון רופאי בתי החולים) אשר יאגד את רופאי בתי החולים של המדינה ושל שירותי בריאות כללית ויפעל לפתיחת ההסכם שנחתם רק בשבוע שעבר בין ההסתדרות הרפואית לאוצר.

ד"ר ירון בר לביא, מנהל מחלקת טיפול נמרץ כללי ברמב"ם ואחד ממייסדי הארגון החדש אומר כי "אנחנו מקימים איגוד חדש שייצג אותנו במקום ההסתדרות הרפואית ויש כבר פניה של שמונה בתי חולים להצטרף לארגון הזה - כשבהמשך אנחנו מצפים שיצטרפו אליו רופאים מכל הארץ". בר לביא מספר כי כנס ההקמה התקיים כבר אתמול, "וממחר (שני) אנחנו מתחילים את תהליך ההחתמה של אנשים על פרישה מהר"י, הפסקת תשלום ויצירת המנגנון להקמת האיגוד החדש. כדי שנוכר כארגון יציג צריכים 50% מרופאי בתי החולים לעבור אלינו ואני מעריך שתוך חודש חודשיים כל העסק הזה יהיה גמור".

לדבריו, "הר"י איבדה את הלגיטימציה בכך שנלחמה בבית הדין נגד חבריה (בדיון שהתקיים בבית הדין לעבודה ביום חמישי על התפטרות המתמחים – ר.ל.ג). במקום לייצג את הרופאים היא הלכה נגדם. זו היתה ההזדמנות האחרונה של אנשי הר"י לחבק את המתמחים, להבין ולהקשיב להם ולנסות יחד איתם להכניס תיקונים בהסכם בצורת נספחים. אידלמן (יו"ר ההסתדרות הרפואית) פיספס את ההזדמנות הזו ובכך שהוא נקט עמדה יחד עם המדינה נגד המתמחים במקום לייצג אותם איבד את הלגיטימציה שלו להיות הארגון היציג. אנחנו לא מוכנים יותר שהוא ייצג אותנו במשא ומתן וינהל את העניינים שקשורים למקצוע שלנו. נקים איגוד חדש שיטפל בכל נושאים הקשורים לפרופסיה ואת העניינים המקצועיים. המועצה המדעית מורכבת מרופאי בתי חולים - ולכן אין שום בעיה שהמועצה תעבור לארגון רופאי בתי חולים".

בר לביא וחבריו מתכוונים להשתמש בארגון החדש כפלטפורמה לשינוי ההסכם הנוכחי: "בעזרת עורכי הדין נציג את ההסכם הזה כהסכם שהר"י הגיעה אליו בלי לייצג בצורה הוגנת את הרופאים. נפעל לביטול התקפות המשפטית שלו כהסכם. מבחינתנו זה ייצוג לא הולם שניתן לנו. אנחנו כבר שנים לא מרוצים מהר"י שנכשלה בכל מאבק והגיע הזמן שהרופאים ייוצגו כראוי. לא רצינו להגיע לזה כי חשבנו שהר"י מייצגת אותנו נאמנה. נתנו בהם אמון ובמהלך המו"מ כשהבנו שההסכם לא טוב התרענו וביקשנו שיציגו לנו אותו אך הם סירבו ושמרו בסודיות וחתמו על ההסכם בניגוד לדעתם של רוב הרופאים. שלא יבוא בטענות שעכשיו עוזבים אותם".

עוד אומר לביא כי "התברר לנו היום שבאותה ישיבה של מזכירות הר"י שבה אושר ההסכם הוא כלל לא הוצג בצורה מלאה בפני חברי המזכירות. הם לא קיבלו את ההסכם עצמו לקרוא ולאשר, אלא רק מצגת. זה עוד יותר לוקח את הלגיטימציה מאותה הסכמה".

בנוסף, הוא מבהיר כי "זה לא מחליף את צעדי המתמחים שהיום הצטרפו אליהם גם רופאים מומחים. כל הטענה של בית הדין היא שהפרוצדורה של ההתפטרות לא הייתה נכונה - אז יתפטרו שוב".

לדבריו, "הר"י מורכבת היום מיותר מדי מקצועות רפואיים - רופאי הקהילה של קופת החולים מהווים אחזו גבוה מאד מתוכם. זה בעצם שני מקצועות שונים - רופא קהילה זה מקצוע אחד ובתי חולים אחר כשכל צורת העבודה שונה לחלוטין".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד