י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בשורות מבג"צ. המדינה מצהירה רשמית: מתווה הכותל בטל

אם עד עכשיו באופן רשמי ידענו שמתווה הכותל הוקפא - כפי שנחשף ב'בחדרי' בעבר, כעת מגיעה ההודעה הרשמית של המדינה מול שופטי בג"צ. בנוסף, עוד אמירה חשובה של המדינה: נשות הכותל יוצרות אי סדרים ובעיות

צילום: שמואל דריי
צילום: שמואל דריי



הבוקר (ראשון), כארבעה חודשים לאחר הדיון הקודם - התקיים בבית המשפט העליון, הדיון השני בבג"ץ בסוגיית מתווה הכותל, מאז הודעת הממשלה על הקפאת המבנה כמוצא מן הסבך לפרשת מתווה הכותל, רעיון שכזכור נחשף ב'בחדרי'. הדיון הסתיים וההחלטה תינתן במועד מאוחר יותר.

בפתיחת הדיון ציין עו"ד ד"ר יובל רויטמן מטעם המדינה כי "גישת המדינה היא שעל אף שהמתווה מהווה ניסיון ראוי, שהיועץ המשפטי לממשלה סבר שיהווה פתרון על דעת כל הצדדים לסיום העניין - אנחנו לא נמצאים שם, ועל כן המדינה עומדת על כך שהמתווה בטל".

עוד הוסיף רויטמן: "על אף שיש עתירות בבית המשפט ולמרות שבקשתן לצו הביניים נדחתה, נשות הכותל ודומיהן פועלות בכוח פיזי כל הזמן כדי להכניס ספרי תורה לרחבה העליונה, וזה יוצר אי סדרים ובעיות".

כפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', במהלך הדיון הוקרנו על ידי שני הצדדים סרטונים אשר מציגים את המצב בכותל לפי ראות עיניהם. הסרטונים משני הצדדים הציגו תמונות קשות של אלימות, צעקות שריקות וחילול הקודש. 

על דברים אלו אמר עו"ד הראל ארנון אשר מייצג את ארגון נשים למען הכותל: "אני מבקש לקרוע את המסכות של נשות הכותל שמבקשות לנהל מאבק פוליטי מובהק ולכסות אותו בכסות משפטית, ואין זה המקום. בית המשפט מנוע מלעשות כן ולא ראוי שהכותל המערבי יהיה המקום בו ינסו לקדם אג'נדה כלשהי". עוד הוסיף ארנון: "המראות הקשים שהוצגו בסרטונים הם תוצאה ישירה של כך שהחברה הישראלית מנהלת מאבק, אבל המאבק הזה לא יכול להיות מוכרע כאן בבית המשפט, ולא יכול להתקיים בכותל".

עורך הדין רנאטו יאראק מטעם עמותת ליב"ה יהודית, העלה בטיעוניו את נושא סמכותו של בית המשפט להכריע ולהתערב במקומות הקדושים: "אני מציע לבית המשפט לא לשלוח ידו להחליט מהו מקום קדוש. יבוא מי שיבוא וינצל זאת על דעת עצמו. מקום קדוש נקבע על פי בני דת מסוימת שהמקום קדוש לה. במקרה של הכותל, מדובר ברבנות, וכפי שלא נשאל את בית המשפט בשאלות לגבי מקום קדוש מוסלמי גם כאן לבית המשפט אין מקום".

הדיון עסק בתפקידו של הכותל המערבי בחייהם של כלל העם היהודי, והזכויות של ציבורים שונים לעשות בו לפי ראות עיניהם, גם אם הדבר פוגע ברגשות אחרים. "הכותל המערבי מנסה למצוא את המכנה המשותף של כלל העם היהודי, כל אחד מדבר עם אלוקיו, מסתכל בסידור שלו ומתפלל, הזכות הזאת לא נפגעת, והרבנות תעמוד על המשמר שלא תפגע. כולם יכולים להתפלל ובלבד שיכבדו את כללי המקום", סיכם עורך דין דורון טאובמן מטעם הרבנות הראשית.

בסיום הדיון גורלו של הכותל עדיין עומד בשאלה, האם הסטטוס קוו במקום הקדוש ביותר ליהודים יישמר או שמא יתקבל תקדים יוצא דופן שיפתח את הצוהר להתערבות בית המשפט בנעשה במקומות קדושים ולמעשה ייהפך הנושא לפרוץ לכל דורש, ועבור כל דת. הרכב השופטים יתכנס לדון בדברים שעלו בדיון ומועד ההכרעה יימסר בהמשך.

בדיון הקודם החזיר בית המשפט העליון את הכדור לידי המדינה כאשר ביקש ממנה לבטל את ההקפאה על המתווה, מאחר והמדינה סירבה לעשות כן, כונס הבוקר דיון נוסף בהרכב מורחב של כשבעה שופטים בראשותה של הנשיאה אסתר חיות.

עו"ד גלעד קורינאלדי, מומחה למקומות קדושים אמר ל"בחדרי חרדים" כי התערבות בג"ץ בניהול דתי היא רעידת אדמה ביחסי דת ומדינה, לדבריו, "דרישת העותרות משופטי בג"ץ לחלק כפשוטו את רחבת הכותל ל 3 רחבות ולעצבו מחדש היא תקדים מסוכן ורעידת אדמה ביחסי דת ומדינה בישראל".
מתווה הכותל הכותל הרפורמי בגץ הקפאת המתווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד