י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

השופר של משפחת מזרחי שרד את השואה

רגע לפני שגורשו בידי הנאצים, הספיקו להחביא את השופר - וזה הפך להנצחת נס ההצלה • וגם: רוצים לראות את השופר שבו תקע הרב גורן עם שחרור הכותל?

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

תערוכת "שופרא דשופרא - השופר כעד להיסטוריה" נפתחת היום (ה) לקהל הרחב במוזיאון ארצות המקרא ירושלים ומציגה שופרות המסמלים את ההיסטוריה היהודית.

בתערוכה מוצג שופר היסטורי בעל משמעות סמלית חשובה ומרגשת. שופר זה הוא שופרו של הרב הצבאי הראשי, הרב שלמה גורן, שבו תקע ברגע ההיסטורי של כניסת כוחות צה"ל לעיר העתיקה ושחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים.

עוצמתו של אירוע מרגש זה מרטיטה את לבבותיהם של ישראלים רבים גם בחלוף 44 שנים.

חשיפת השופר לקהל הרחב תחזיר את באי התערוכה לרגעים המרגשים וההיסטוריים מיוני 1967, עליהם אנו יכולים ללמוד מדבריו של הרב גורן עצמו: "... השופר שלי נשרף, ומכיוון שידעתי שבאותו יום אנחנו עומדים לשחרר את העיר העתיקה ולהגיע אל הכותל המערבי, רצתי לפנות בוקר בסביבות השעה ארבע, אל החותן שלי הרב הנזיר זצ"ל. דפקתי בדלת וכשהוא פתח אמרתי לו 'אני צריך שופר. אנחנו הולכים לשחרר את הכותל המערבי'. הוא התחיל לבכות מרוב התרגשות, עלה על השולחן כי השופר היה חבוי באחד הארונות ונתן לי אותו. לקחתי את השופר ורצתי שוב לכוון מוזיאון רוקפלר ומשם התחלתי לעלות לכיוון שער האריות..."

בין הסיפורים המרגשים בתערוכה נמצא גם הסיפור של משפחת מזרחי שהשופר שהיה ברשותם שרד את השואה.

על פי הדיווח ב'ישראל היום', אבי המשפחה ישראל מזרחי היה חזן בבית הכנסת בעיר אנטוורפן והתגורר בבלגיה עם אשתו אסתר ושני ילדיהם יוסף ולילי.

עם עליית הנאצים גורשה המשפחה למחנה מכלן. לפני הגירוש הספיקה האם אסתר להחביא את השופר אצל שכנה וביקשה ממנה לשמור עליו מכל משמר.

בדצמבר 1943 גורש ישראל מזרחי למחנה הריכוז בוכנוואלד ואשתו וילדיו למחנה רוונסברוק. אסתר ושני ילדיה הקטנים שרדו את זוועות השואה וחזרו לבלגיה שם נודע להם לדאבונם כי האב ישראל נספה בשואה. האם הצליחה להגיע אל השכנה שאצלה הסתירה את השופר היקר לליבה וקיבלה אותו ממנה בחזרה. היא עלתה עם השופר לישראל והחליטה לתרום את השופר בעל הערך הרגשי הרב ליד ושם. מוזיאון ארצות המקרא מציג אותו לראשונה לצד תמונה גדולה של משפחת מזרחי לפני השואה.

יוסף מזרחי בן ה-78 הגיע לפתיחת התערוכה והתרגש עד עמקי נשמתו. "השופר הזה הוא ההנצחה לאבא שלי ולכל המשפחה שהצליחה להינצל מהנאצים. הזיכרונות שלי מאבא מציפים אותי כשאני מתבונן בשופר הזה ובתמונה המשפחתית היפה שניצבת לצידו. זו הוכחה ניצחת שהרוח היהודית גברה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד