1. עמוד הבית
  2. נשים
  3. בריאות

מה צריכים הילדים לאכול בביה"ס?

בחופש הם 'חיו' על ג'אנק פוד, פתאום את מצפה מהם לארוחות קבועות ותפריט בריא • חשוב לדעת לעשות זאת נכון • כי כשאוכלים נכון - לומדים מצוין • עוד כתבה בסדרה
תמי גיל, בחדרי חרדים, י"ב אלול תשע"א 11/09/2011 08:40

בדרך לבית הספר. צילום ארכיון בדרך לבית הספר. צילום ארכיון



מחקרים מצביעים על כך שלחופש הגדול יש השפעות על תזונת ילדים ועל אורח חיים של בני נוער.

במהלך חופשת הקיץ, קצב העלייה במשקל בקרב ילדים גבוה יותר מאשר במהלך שנת הלימודים והרגלי תזונה נכונה נזנחים.

הסיבות לעלייה במשקל מיוחסות להעדר המסגרת קבועה, להפחתה משמעותית בכמות הפעילות הגופנית, וכמובן לעלייה בצריכת האנרגיה במהלך החופש.

ישנה חשיבות רבה "לחזרה לשגרה" ולהכנה לחזרה לבית הספר במספר היבטים:
תזונה: תזונה נכונה, מאוזנת ומסודרת, שתכלול ארוחות קבועות ובריאות, פעילויות גופניות שמשולבות בשגרה, שינה: מספר שעות שינה חשוב להתפתחות הילדים ובני הנוער.

בשיחה עם הגב' חני סקאל-פרילוק, דיאטנית מחוזית ב"לאומית שירותי בריאות" ירושלים היא מגישה מידע חיוני וחשוב.

תזונה טובה, דרושה לגדילה ולהתפתחות תקינה של כל ילד .

תזונה נכונה ומאוזנת הינה הבסיס לבניית רקמות הגוף ולגדילה, לבניית המערכת החיסונית ולסיפוק האנרגיה הדרושה לפעילות יום יומית.

תזונה נכונה משמעותה שהגוף מקבל את כל אבות המזון הדרושים לו בכמות המתאימה ומנצל אותם כראוי. אכילת תפריט מגוון ועשיר תספק לגוף את דרישתו לאנרגיה ואבות המזון.

הדרישות התזונתיות של הילד, נקבעות לפי גיל, מבנה גוף, פעילות ומצב בריאותי.

ילדים נוטים להיות הפכפכים מאוד בכל הנוגע למזון ולתיאבון . דעתם מוסחת מן האוכל בקלות רבה. לפעמים הם אוהבים לאכול מאכל מסוים במשך ימים או שבועות ללא גבול, וכשזה עובר להרגל שאיננו מבוקר או יש מחלה נלוות, מצבים של חוסר או תת תזונה מופיעים בדרך.

באופן כללי, וכדי לבצע בחירות נכונות של מזונות עבור ילדים, עלינו לבחון תחילה איזה מזון עוזר לילד לגדול ולהתפתח. לא כל מה שאנו מכניסים לפינו כמזון או כשתייה הוא בעל ערך תזונתי כלשהו. למעשה, חלק גדול מאוד מן המזון המהיר, הנגיש, המעובד, הטחון, המיובש והחנוט גורם נזק ממשי לבריאותינו. תזונה מבוססת על מזון מהיר, ממתקים וכריכים, היא תזונה לקויה אשר תביא במהרה להתפתחות חסרים תזונתיים, אפילו ברכיב אחד בלבד ועלול לפגוע במערכת החיסונית.

על ההורים לקחת אחריות על התזונה והרגלי אכילה של הילדים. בשנות החיים הראשונות והלאה, הכרחי לדאוג להזנת תפריט מאוזן ומגוון שיכלול את כל סוגי הפרות, ירקות, פחמימות, שומנים וחלבונים. וכשהילד איננו מצליח בכך, מומלץ להיעזר במומחה(דיאטנית ילדים).

הארוחות

נתחיל בארוחת הבוקר

את ארוחת הבוקר מומלץ לאכול בבית, לפני היציאה לביה"ס: דגני בוקר עם חלב, כריך, חטיף בריאות וכדומה. המטרה היא החזר נוזלים מהצום של הלילה, ומילוי מאגרי הסוכר של הגוף לקראת יום הלימודים. אכילת ארוחת בוקר משפרת את התפקוד בביה"ס, וקשורה עם סיכון מופחת להשמנה.

ארוחת עשר: מומלץ להעדיף כריך בריא, פרי וירק.

שתיית מים בלבד: מומלץ להעדיף שתיית מים כל היום. משקאות ממותקים מוסיפים קלוריות מיותרות וחורים בשיניים.

ארוחת צהריים: מומלץ לצרוך מנת בשר או קטניות לשם שמירה על מאגרי ברזל נאותים, אשר כה חשובים לתפקוד המוחי והגופני, תוספת פחמימות, ותוספת ירקות. מומלץ למלא את הצלחת כך שלפחות שליש-חצי ממנה יהיו ירקות, ולהשתדל שלא לקחת תוספות ממנת הפחמימות. ולקינוח? העדיפו פרי.

פעילות גופנית אחר הצהריים: מומלץ לבצע שישים דקות פעילות מדי יום, כל ענף ספורט הוא טוב,

ארוחות ביניים: פירות הם החטיפים של הטבע, המגוון הוא עצום, והם מצוינים לשעות אחר הצהריים. אפשרויות נוספות הן מעדני יוגורט, דברי מאפה בריאים, וכדומה.
אכילת ארוחת ערב משפחתית "ישראלית": ארוחה משפחתית מגבירה את מגוון המזונות שאוכלים הילדים והרגלי תזונה נכונה, ומהווה מפגש משפחתי חברתי. כדאי שתכיל לחם מדגנים מלאים, גבינות דלות שומן, ירקות, דגים, חביתה או ביצה קשה: מגוון של מזונות בריאים ממשפחות שונות.

כך נכין כריכים:

1. לתת לילדים לנסות ולהתנסות: ילדים מוכנים לטעום כאשר הם מכינים ומתנסים. אל תיבהלו אם הילד ינסה שילובים שנראים בעיניכם כהזויים, העיקר שיאכל וייהנה. כמו כן, לא כדאי לשלוח לבית הספר משהו שמראש אתם יודעים שהוא לא אהוב על הילד.

2. לא להתייחס לקלוריות: חשוב שהילד יאכל וישבע ולא ירגיש רעב בבית הספר. עניין הקלוריות בעייתי כיוון שלא פעם ערך קלורי גבוה גם משביע יותר ואז אוכלים פחות. לעומת את, מזון דיאטטי יכול לגרום לילד וגם לנו להיות רעבים אחרי זמן קצר.

3. הקפידו על ארוחות ולא על חטיפים: אם ארוחת העשר אינה משביעה, הילד יתקשה להתרכז במהלך יום הלימודים ויגיע הביתה מורעב. וכאשר מתחילים ארוחה בתחושה של רעב גדול, אוכלים מהר יותר וכמויות גדולות יותר.

4. גיוון: נסו לגוון ולא לשלוח את אותו הכריך כל השבוע. הגיוון יכול לבוא לידי ביטוי בסוג הלחם, בסוגי הממרח, בתוספות כגון פרי, אגוזים/שקדים, ירקות נלווים, פרוסת עוגה או עוגיות ביתיות וכו'.

מרכיבי אורח החיים הבריא נמצאים סביבנו כל העת וזה נתון הבולט לעין.

על ההורים לזכור כל העת כי זהו תפקידם ללמד את הילד הרגלים בריאים אלו, להפעיל סמכות כשצריך, אך תוך הקשבה לרצון הילד.

בהצלחה בלימודים!!
מעוניינת לשתף אותנו בתוכן מעניין? שלחי לנו הודעה בוואטסאפ - 0583288642





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. תודה.  (ל”ת)

    תמר

;