י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

לדאוג שכל שפע הבטיחות יגיע אלינו

ועשית מעקה לגגך הוא ציווי אקטואלי גם בימינו ומתבטא בהתקנת אביזרי בטיחות • שמואל אבואב סוקר בטורו השבועי את נושא אביזרי הבטיחות

לדאוג שכל שפע הבטיחות יגיע אלינו

בפרשת השבוע מובא עניין חובת בניית המעקה לגג בית חדש: "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי ייפול הנופל ממנו", כלומר כל אדם הבונה (או קונה) בית חדש, מחוייב לציידו במערכות בטיחות הנדרשות למניעת אסונות.

כיום מחוייב כל קבלן שבונה בית, להתקין מעקה היכן שנחוץ כדי למנוע אסונות, ודומה הדבר בתעשיית הרכב, הגובה כידוע לאין שיעור יותר קורבנות.

טכנולוגיות בטיחות מפותחות ומיושמות בעולם בקצב מואץ, ולהתפתחותן המהירה תרומה מרכזית לירידה במספרי ההרוגים מתאונות בהם מעורבים כלי רכב חדישים.

בעשור החולף הוטמעו בייצור המוני מערכות בטיחות שהצילו חיים רבים בלי לפגוע בביצועי המכוניות או בנוחות הנהיגה בהם. מערכת abs למניעת נעילת הגלגלים, החלקה ואיבוד שליטה, בעת בלימת חרום. מערכת esp לבקרת יציבות, ולמניעת סחרור וסטייה מנתיב בעת תמרון חד. התקנת 8 כריות אויר ויותר בכל תא הנוסעים, המתנפחות, סופגות אנרגיה, ומגנות על גוף הנהג והנוסע בזמן תאונה. התקנת תזכורות לחגירת חגורות בטיחות, וקורות הגנה מפלדה להגנה על תא הנוסעים מפני הימעכות בתאונה.

כל אלה, ורבות אחרות, הפכו בעשור החולף לחלק בלתי נפרד מהמכונית המשפחתית הממוצעת המשווקת כיום בישראל.

אחת הסיבות העיקריות שבגינן אנו מתכוונים להפחית בעשור הבא את מספרי ההרוגים עד ליעד של פחות מ-200 הרוגים בשנה, היא טכנולוגיות הבטיחות הנוספות שיוטמעו בשנים הקרובות בכל כלי הרכב שישווקו בארץ.

מערכות התראה שיזהירו מפני אי שמירה מרחק או סטייה מנתיב, ואף ישיבו לבדן את הרכב למקום בטוח בנתיב, מערכות קשר בין הכביש לנהג, שיתריעו מפני כניסה מהירה מידי לסיבוב או מפני מכשול שמחוץ לקשר העין, מערכות שיאתרו ריכוז אלכוהול גבוה מידי בגוף הנהג וישביתו את הרכב, ומערכות שיזהו מצמוץ, צניחת עפעפיים, והירדמות, ויפעילו זמזם התראה לעצירה מיידית.

על רשויות המדינה מוטלת האחריות לדאוג שכל שפע הבטיחות הזה לא ימנע מהמכוניות המיובאות לארץ. הדרך הנכונה להביא לכך היא על ידי המשך סבסוד מערכות הבטיחות, בדומה לסבסוד שהנהיגה המדינה על מערכת esp, על ידי חיוב היבואנים וסוכנויות הרכב לפרסם את חליפת הבטיחות של הרכב כחלק מפרופיל הרכב הכללי, על ידי חיוב היבואנים להתקין את המערכות בדגמים המיובאים, ועל ידי מתן דוגמה אישית בהעדפת דגמים בטוחים במכרזי רכב ממשלתיים.

ואולם מטעות קשה לא תציל אפילו המכונית הבטוחה ביותר בעולם. נהיגה במכונית כזו עלולה לגרום לשאננות, והתחושה כאילו סכנת ההיפגעות נמוכה, עלולה להתברר ככוזבת. לפני שלוש שנים נהג ירג היידר, מנהיג ימין אוסטרי ניאו נאצי, במכונית פולקסווגן פייטון חדשה, הנחשבת לפאר תעשיית הרכב הגרמנית, ולמכונית חזקה ובטוחה ככל שמכונית יכולה להיות. כמעט לא קיימת מערכת בטיחות שלא הותקנה במכונית, ולמרות זאת, באחד העיקולים בדרום אוסטריה, במהירות כפולה מהמותר, איבד היידר שליטה, התנגש בעמוד בטון, והתהפך. בתוך שבריר שניה הפכה המכונית לגרוטאה, והיידר עצמו סיים את חייו (שהיו בלתי מועילים ממילא).
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד