י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שנה בריאה • כך תשמרו מהשמנה

תפריט ראש השנה עשיר מאד בקלוריות • הדבש, הרימונים, התמרים, הארוחות העשירות • אך באכילה נכונה, ארוחות החג עשויות להיות דווקא בריאות ומזינות • לקרוא ולהפנים

שנה בריאה • כך תשמרו מהשמנה

איך שומרים על תפריט עשיר, כפול שש ארוחות, אבל גם על הגיזרה?

במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית, גייסו את דפנה זיו בוסאני, דיאטנית ביחידה לתזונה ולדיאטה, כדי לייעץ לכן.

זיו בוסאני פותחת במאפיינים של כמה מהמאכלים הסמליים לחג:

• דבש: הדבש הינו מתוק טבעי, מיוחסות לו סגולות מרפא רבות. יש לזכור שדבש למרות מקורו הטבעי וסגולותיו, הוא אינו שונה מסוכר רגיל, חום או לבן, מבחינת ההתייחסות שלנו. לחולי סכרת הוא אינו מומלץ כפי שסוכר לבן אינו מומלץ ואין להגזים בשימוש בו.

הדבש מכיל ויטמינים ומינרלים רבים ונחשב ברפואה העממית כחומר בעל תכונות אנטיביוטיות אך יש לזכור שכמות הויטמינים והמינרלים קטנה ובחום של ארבעים מעלות מאבד הדבש מהסגולות המיוחסות לו. לכן מומלץ להוסיף דבש למשקאות חמים לאחר קירור המשקה.

• דגים: דגים מכילים מעבר לחלבון איכותי, גם חומצת שומן מסוג אומגה 3. הדגים העשירים באומגה 3 הם סול, סלמון, מקרל והליבוט. לאחרונה הועשר גם מזון דגי הבריכה בארץ באומגה 3 לכן כשרוצים לאכול דג שבשרו עשיר באומגה 3 מומלץ לאכול: פורל, הליבוט, מקרל או סלמון.

לדגים יתרונות בריאותיים רבים והם נמנים על המזונות שהתועלת מאכילתם הוכחה חד משמעית - הם מפחיתים סיכון למחלות לב וכלי דם.

מומלץ לאכול לפחות 2 מנות דג לשבוע (מנה= 150 גרם). רצוי לאפות או לבשל ולא לטגן את הדגים. לדגים יתרונות תזונתיים נוספים: הם עשירים בחומצות שומן בלתי רווית ודלים בחומצות שומן רוויות וכולסטרול, כן הם טובים ללב ולשיפור הזיכרון: אכילת דגים באופן קבוע לפחות פעם בשבוע, מונעת ירידה בזיכרון ומפחיתה סיכון לאירועים לבביים אצל אנשים בריאים, כגון התקפי לב ושבץ.

• רימון: רימון הינו אחד מהפירות המכילים נוגדי חמצון בכמות גדולה. נוגדי החמצון עוזרים למזער את נזקי החמצון שנגרמים כתוצאה מפעילותו של הגוף. על ידי תיקון נזקים אלו אפשר לסייע לגוף לתפקד טוב יותר ולתרום להזדקנות איטית יותר. בריא מאד לאכול רימון, אך כמו כל דבר, במידה. יש לזכור כי גם בפרי הזה, כמו ברבים מהפירות, תכולת הסוכר גבוהה.

מכאן נעבור אל ארוחת החג. ארוחת החג בראש השנה הינה בדרך כלל חגיגית ועשירה יותר מאשר ארוחות אחרות.

מומלץ לאכול במהלך היום שתי ארוחות קטנות ושתי ארוחות ביניים, כאשר אחת מארוחת הביניים רצוי שתהיה כשעה לפני הארוחה החגיגית, כדי שלא תגיעו רעבים לארוחה.

בארוחה עצמה חשוב לזכור כי כוסית יין מכילה בין 90-160 קלוריות, ועל כן מומלץ להמעיט ביין ולהרבות בשתיית מים. כמו כן, מומלץ לחלוק בפרוסת עוגת הדבש עם אדם נוסף וכן לשתות תה צמחים לקינוח. בארוחה עצמה אפשר לאכול וליהנות ממאכלי החג, אך מומלץ לדאוג לכך שמחצית הצלחת תכיל ירקות ללא רוטב או שמן, רבע צלחת תוספות פחממתיות והשאר מנה חלבונית כמו דג או בשר.

הכלל המנחה הוא להימנע מאכילה מופרזת ודיאטות "תיקון נזקים" לאחר החגים. את זה ניתן לעשות באמצעות אכילה נכונה, במידה וללא ויתור על ההנאה ממאכלי החג.

חג שמח!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד