כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

חשמלית, עירונית ויוקרתית נפגשות בתערוכת הרכב בפרנקפורט

הלהיטים של השנה: מיניוואן של מרצדס, מכונית עירונית זעירה של אאודי ודגם מיני חדש של פולקסווגן

  • ט"ו אלול התשע"א
אאודי אורבן
אאודי אורבן



תערוכת פרנקפורט, שנפתחה אתמול, היתה צריכה להיות החגיגה של יצרניות הרכב האירופיות. אחרי משבר ממושך, נראה היה כי שוקי הרכב באירופה מתאוששים והמכירות שבות לעלות. אפשר היה לצפות לתערוכה ראוותנית, מלאה במכוניות יוקרה ובדגמים אקזוטיים. אבל ביום שבו בורסת פרנקפורט צונחת ב-2.3% - יצרניות הרכב זהירות מאוד לגבי העתיד.

במסיבת עיתונאים שנערכה ערב התערוכה, אמר יו"ר קבוצת פולקסווגן, מרטין וינטרקורן: "אנחנו ריאליסטים ויודעים כי עלולים להיות קשיים בחודשים הקרובים, אבל האסטרטגיה שלנו יציבה ומתמשכת". בניגוד להצהרות של השנים האחרונות, שלפיהן פולקסווגן רוצה להיות יצרנית הרכב הגדולה בעולם עד סוף העשור, אומר הפעם וינטרקורן "אנחנו נצליח לפי גודלנו, וההישגים שלנו לא נמדדים רק בנתח שוק. שביעות הרצון של הלקוחות חשובה לנו יותר".

בפולקסווגן, כמו גם ביצרניות רכב אחרות, מפזרים סיכונים: מציגים מכוניות פשוטות וזולות, המיועדות להימכר במדינות מתפתחות, לצד מכוניות יוקרה, וממשיכים לפתח את המוצרים המוכרים תוך ניסיון להיכנס לנישות חדשות או ליצור אותן.

הדבר מתאפשר בזכות טכנולוגיות ייצור ותכנון חדשות. כל מכונית בנויה על בסיס מכני-הנדסי הקרוי "פלטפורמה" - מדובר בשילוב של רצפת הרכב יחד עם מכלולים אחרים, כמו מתלים, רכיבי ההגה ועוד, שאותו חולקים כמה דגמים. כך, למשל, על הפלטפורמה של פולקסווגן גולף, מיוצרים 20 דגמים של ארבעה מותגים במגוון גדול של סוגי מרכב: משפחתיות כמו פולקסווגן ג'טה, מיניוואנים כמו הטוראן של פולקסווגן, מכוניות קופה אופנתיות כמו אאודי TT או רכבי פנאי כדוגמת אאודי Q3 וסקודה יטי. השיתוף של מכלולים רבים במכוניות שונות מוזיל את עלויות הייצור ומגדיל את הגמישות, וכך יכולים יצרני הרכב למתוח את קו הדגמים כפי שלא עשו מעולם.

הגיוון הוא אחת המגמות שניכרות לקראת תערוכת פרנקפורט, אבל יש כיוונים נוספים שאותם מסמנת תעשיית הרכב האירופית. אחד מהם הוא מכוניות עירוניות זעירות, שצפויות לזכות להצלחה גדלה והולכת בעתיד. הערים בעולם גדלות והולכות, ובין החניות לפקקים, המכונית נהפכת בהן מנכס לנטל. כדי שימשיכו לרכוש מהן מכוניות - יצרניות הרכב חייבות לייצר מכוניות קטנות ומתאימות יותר לעיר.

מגמה נוספת היא ההתרחבות של יצרניות מכוניות היוקרה. אם בעבר לכל מותג יוקרה היו שלושה או ארבעה דגמים, כיום מנסים בתעשיית הרכב לשכנע אותנו כי כל מכונית יכולה להיות יוקרתית אם רק יהיה עליה הסמל המתאים והיא תתאפיין בעיצוב שונה מעט ובחומרים איכותיים בתא הנוסעים.

בתערוכה מציגה מרצדס מיניוואן קטן, ב.מ.וו ואאודי מציגות מכוניות חשמליות עירוניות ואאודי מציגה גם מכונית זעירה עוד יותר. הסיבה להתרחבות היא התחרות הגואה בפלחי השוק הזולים. כשהשוק צפוף ומרווחי השיווק קטנים, אפשר להשיג פרמיה קטנה על ידי הדבקת סמל יוקרתי על פלטפורמה של מכונית זולה ופשוטה יותר.

הנה כמה מהמכוניות החשובות המוצגות בתערוכה:

אאודי אורבן קונצפט: מכונית זעירה במיוחד

אאודי מגיעה לתערוכה עם שלוש מכוניות תצוגה: מיניוואן קטן בשם A2 ומכונית זעירה בשם אורבן, בגרסה פתוחה או סגורה. A2 נראית כמו מהדורה מוגדלת ומוגבהת של ה-A1 הקטנה. זהו קדימון לקראת ייצור של המיניוואן, שיתחרה במרצדס B קלאס ובב.מ.וו i3, המוצגות אף הן בתערוכה. למכונית מנוע חשמלי עם 80 כ"ס ומומנט של 27 קג"מ. טווח הנסיעה המוצהר - 200 ק"מ.

אורבן קונצפט היא מכונית קטנה בהרבה: אורכה 322 ס"מ ורוחבה 168 ס"מ, ובתוכה יש מקום לנהג ולנוסע. בזכות שימוש בסיבי פחמן קלים משקלה הוא 480 ק"ג בלבד. ההנעה חשמלית, על ידי מנועים צנועי הספק (20 כ"ס). טווח הנסיעה קצר - כ-75 ק"מ בלבד. טעינה מלאה אורכת שעה בלבד, משקע ביתי רגיל.

אופל RAK e: רק יורו אחד ל-100 קילומטר

הרעיון של אופל לתחבורה עירונית דומה לזה של אאודי, וכמוהו, לא ברור מתי הוא יגיע לפסים מעשיים. ה-RAK e היא מכונית תצוגה קטנה וצרה, המיועדת לשניים (היושבים אחד מאחורי השני), ומצוידת במנוע חשמלי. טווח הנסיעה הוא 100 ק"מ, אבל גם ההטענה משקע ביתי צפויה להיות קצרה למדי. באופל מתגאים בעלות התפעול הנמוכה - יורו אחד ל-100 ק"מ.

ב.מ.וו i3: חשמלית מחומרים קלים

בב.מ.וו לוקחים את המעבר להנעה חשמלית ברצינות רבה, ויוצרים קו חדשים של דגמים שיסומנו באות i. על תוספת המשקל בשל המצברים הכבדים, מפצה השימוש בחומרים קלים. i3 היא קדימון לאחת המכוניות הראשונות בסדרה - סופר מיני חשמלית עם ארבעה מושבים ותא מטען בנפח 200 ליטר. המנוע החשמלי מפיק 170 כ"ס ומומנט של 25.2 קג"מ. המכונית מאיצה ל-100 קמ"ש תוך 7.9 שניות ומהירותה המירבית 150 קמ"ש. טווח הנסיעה - כ-130 עד 160 ק"מ, וניתן לטעון את הסוללה במלואה תוך שש שעות, או 80% ממנה בטעינה מהירה בת שעה. הייצור צפוי להתחיל ב-2013.

מרצדס B קלאס: דינמי ומעוצב יותר

ה-B קלאס היוצא הוא מיניוואן אפרורי שלא זכה להצלחה מרובה, ובמרצדס מנסים לשנות זאת עם הדור השני של המכונית. הפעם המכונית מתאפיינת בעיצוב מושך יותר, ולפי הצהרת היצרן, גם בתכונות ניהוג מלהיבות מבעבר. המיניוואן צמח באורכו אך איבד מגובהו לטובת פרופורציות ספורטיביות יותר. מתחת לפח יש מנועים חדשים בנפח 1.6 ליטר, בהספק של 122 כ"ס או 156 כ"ס, ותיבה רובוטית חדשה עם מצמד כפול. ה-B קלאס החדש מיועד להגיע גם לישראל.

מרובע מעוגל פינות: פיאט פנדה

מכונית המיני של פיאט מוחלפת רק לעתים נדירות. הדור החדש יהיה השלישי בלבד של המכונית, מאז שהוצגה לראשונה ב-1980. הדור השני מיוצר כבר שמונה שנים, וימשיך להיות משווק לצד מחליפו. לפנדה החדשה עיצוב עגלגל יותר, עם מוטיב חוזר של מרובע מעוגל פינות. המכונית החדשה גדולה בהרבה ואמורה להיות גם איכותית יותר.

היצע המנועים יכלול את הטווין-אייר החדשניים - מנועים קטני נפח (0.9 ליטר) עם שני צילנדרים בלבד, אך בעלי הספק גבוה (86 כ"ס) וחיסכון ניכר בדלק. לישראל תגיע הפנדה כבר בראשית 2012, ותשווק לצד הדגם היוצא שיימכר במחיר נוח יותר.

פולקסווגן אפ: חוזרת לשוק

פולקסווגן חוזרת לשוק מכוניות המיני עם מכונית אופנתית למראה בשם אפ. במכונית הקטנה יש מקום לארבעה נוסעים, והיא נמתחת לאורך 354 ס"מ ורוחב 164 ס"מ. ממדים אלה יסייעו לה לתמרן בעיר, אך בפולקסווגן מבטיחים כי ניצול החלל במכונית הוא טוב, ויש לה גם תא מטען סביר בגודלו, בנפח 251 ליטר.

היצע המנועים יכלול שתי יחידות בנזין עם שלושה צילינדרים, בהספק של 60 או 75 כ"ס. צריכת הדלק המובטחת היא 23.8 ק"מ לליטר, ופליטת גזי החממה תהיה פחות מ-100 גרם לק"מ. בעתיד תוצע המכונית גם בגרסה חשמלית ובגרסת מיניוואן מרווחת יותר. התוכניות לשיווק בישראל והמחירים עדיין לא ברורים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד