כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

כך תכבוש יפן מחדש את שוק הרכב באירופה

היצרניות היפניות מתאוששות מהצונאמי, ונערכות לכבוש מחדש את אירופה בעזרת שורה של דגמים חדשים • "למדנו לקח חשוב מרעש האדמה", אומר נשיא הונדה טקנובו איטו

  • ט"ז אלול התשע"א
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס



אין זה מפתיע שתערוכת פרנקפורט היא המגרש הביתי של יצרניות הרכב הגרמניות, שכובשות אותה עם שפע ראוותני של מכוניות תצוגה. ואולם השנה כדאי לשים לב דווקא ליצרניות הרכב היפאניות.

הצונאמי פגע בתעשיית הרכב ביפאן בצורה קשה, ועצר או האט את הייצור לחודשים ארוכים. מפעלי ההרכבה של יצרניות הרכב כמעט ולא נפגעו, אבל המפעלים של ספקיות המשנה שלהן, שהיו באזור האסון, דממו והביאו לעיכובים באספקה ולאיחורים משמעותיים בייצור. לכך צריך להוסיף את השער הגבוה של הין, שמקשה על יצוא מכוניות מיפאן במחיר תחרותי. גם היצרנים היפאניים שמרכיבים מכוניות באירופה ובארה"ב, רוכשים רכיבים שונים בין, ונפגעים אף הם מעלייתו.

בתערוכה הנוכחית מנסים היצרנים היפאניים להוכיח כי שבו לעמוד על הרגליים, והם מציגים מכוניות חדשות, כמו הונדה סיוויק וטויוטה יאריס, שיסייעו להם להגדיל מחדש את נתח השוק באירופה. מאחורי הקלעים מתרחש שינוי עמוק יותר, שבו היפאנים מפזרים את פעולות התכנון והייצור ברחבי העולם, כדי להיות חשופים פחות לשערי מטבע ולאסונות טבע.

"למדנו לקח חשוב מרעש האדמה ביפאן", אמר ל-TheMarker טקנובו איטו, נשיא יצרנית הרכב הונדה. "שרשרת האספקה שלנו נפגעה והדבר גרם לעיכובים רציניים בייצור שלנו. אפשר לומר שהונדה היתה היצרן שנפגע יותר מכולם. אבל הבעיה שפגעה בנו ביותר היתה נפילתו של ספק משנה, שאפילו לא סיפק לנו חלקים ישירות אלא לספק שלנו. מדובר בחברת רנסס, שייצרה שבבים למערכות ניהול מנוע ובלעדיהם לא יכולנו לבנות מכוניות.

"התחלנו לחפש אלטרנטיבות, וגילינו שעד עכשיו היה יתרון ליצרנים קטנים להתאחד, כדי להיות יעילים יותר ולייצר כמות גדולה יותר. לכן, כמה חברות שאתן עבדנו בעבר התאחדו לחברה אחת והפכנו להיות תלויים בה. כיום אנחנו מנסים לגוון ספקים לעסקים הגלובליים שלנו, ולנסות לשלוט על מהלך שרשרת האספקה".

בנוסף לגיוון מקורות האספקה, בהונדה מקווים גם להרחיב את הייצור והתכנון מחוץ ליפאן. "עליית שער הין היא בעיה אמיתית עבורנו", הודה איטו. "האסטרטגיה של הונדה היא לייצר את כלי הרכב במקום שבו יש ביקוש. אנחנו מתכננים ומייצרים קטנועים, למשל, בסין, בהודו, באינדונזיה, בתאילנד ובברזיל, לצד יפאן. בתחום המכוניות, הלוקליזציה של הייצור והפיתוח עדיין לא הושלמה, אבל אנחנו מפזרים את המפעלים שלנו ומרכזי הפיתוח בעולם, כדי להיות חשופים פחות לשערי מטבע ולשינויים פוליטיים".

גם אינפיניטי, מותג היוקרה של ניסאן היפאנית, נפגע במשבר. "נפגענו אפילו יותר קשה מניסאן", אמר ברנאר לורייה, נשיא אינפיניטי אירופה. "במחצית הראשונה של השנה נאבקנו כדי לייצר כל מכונית. כיום המצב טוב יותר, ואולי נסיים את השנה אף עם גידול קל במכירות".

לאינפיניטי יש יעדים שאפתניים, היא מבקשת להרחיב את המכירות בעולם מ-150 ל-500 אלף בשנה, בחמש השנים הקרובות. אבל בדרך צריכה החברה להתמודד עם החשש למשבר כלכלי נוסף באירופה.

"אנחנו אנשים אופטימיים מאוד, אבל עלינו להיות מוכנים גם לשינויים", אמר לורייה. "המצב הכלכלי לא יציב, ובטווח הקצר זה ישפיע על העסקים שלנו. אנחנו חשופים מאוד לין. כדי להגיע למכירות של חצי מיליון מכוניות בשנה אנחנו חייבים להגדיל את היצע הדגמים וגם להתחיל לייצר מחוץ ליפאן. עדיין לא הכרזנו רשמית על תוכנית כזו, אבל ברור שעלינו לעשות זאת כדי להגיע למטרות שלנו".

"לעשות מכונית פשוטה זה אתגר"

בזמן שהיצרניות היפאניות מלקקות את הפצעים, באירופה ממשיכים להרחיב ולהגדיל את היצע הדגמים, כפי שלא היה מעולם. "השוק מתפוצץ", מכריז תומס ד'אוסי, מנהל קו הדגמים של סיטרואן. "יש נישות חדשות וצמא גדול לסוגים שונים של מכוניות. כיום יש לנו אמצעים וטכנולוגיה לעשות זאת".

לדברי ד'אוסי, היצרנים צריכים לפעול בשני קווים מקבילים, בעיקר בגלל הדרישות של שוק הרכב הסיני הגדל. "בסין יש שני טרנדים מרכזיים: המכונית הראשונה שאדם קונה תהיה שמרנית, לרוב בתצורת סדאן. אבל במכונית השנייה והשלישית תרצה כבר לקפוץ למשהו חדש ומקורי יותר, כמו מכונית קופה או רכב פנאי. לכן צריך להרחיב את ההיצע".

הכפילות הזו קיימת גם בדרישה לטכנולוגיה ולאבזור. "אנחנו מזהים גם הרבה לקוחות שרוצים טכנולוגיה מתקדמת, ומכוניות מתוחכמות עם הרבה פונקציות, אבל גם שומעים שמכוניות נהפכו למתוחכמות מדי עבור לקוחות רבים אחרים, שמעדיפים להיות ממוקדים בנהיגה", אומר ד'אוסי.

"אנחנו מייצרים מכוניות מתוחכמות, אבל גם עובדים על מכוניות פשוטות, שלא יכבידו על הסוג השני של הלקוחות. לעשות מכונית פשוטה שלא תשרה תחושה זולה זה אתגר בפני עצמו. צריך לייצר כמה קווי דגמים, עם מכוניות פשוטות לצד מכוניות מתוחכמות".

ד'אוסי מעריך כי התופעה שבה כל דגם חדש גדול יותר מזה שהוחלף, תגיע לקצה: "יצרני הרכב נדרשים לשפר את צריכת הדלק והביצועים. הגענו כבר לשלב שבו המכוניות דווקא קטנות יותר מדור לדור. הקהל מוכן לקבל מכונית קטנה, אבל רק אם היא גדולה לא פחות במרחב הפנימי מהמכונית שהחליפה. עלינו למצוא פתרונות חדשים ומבנה חדש למכונית, להשיג יעילות רבה יותר, להפחית משקל ולשפר את האירודינמיות".

סקודה MissionL

בין פאביה לאוקטביה

>> מכונית תצוגה זו תמוקם בהיצע הדגמים של סקודה בין הפאביה הקטנה לאוקטביה המשפחתית, ותתמודד בנישה חשובה במיוחד בעיקר בשווקים מתפתחים.

סקודה מכרה 762 אלף מכוניות בשנה שעברה, ועד 2018 היא שואפת להגיע לקצב מכירות של 1.5 מיליון מכוניות בשנה. המכונית הקומפקטית החדשה תוצע במרכב סדאן או האצ'בק ותצויד גם במנועים מוגדשי טורבו עם הזרקת דלק ישירה ובתיבת הילוכים כפולת מצמד. לישראל היא תגיע לקראת 2013.

הונדה סיוויק

בהונדה מגדירים את הסיוויק החדשה כמכונית חדשה לגמרי, אבל מודים שזו "יותר אבולוציה ממהפכה".

למעשה, מדובר במתיחת פנים מקיפה, שבה הוחלפו כל משטחי הפח החיצוניים, והעיצוב נהפך למתון מעט יותר. בנוסף, איכות החומרים בתא הנוסעים שופרה. מעבר לכך, אין שינויים מכניים מהותיים. הגרסה העיקרית שתגיע לשוק הישראלי תצויד במנוע בנפח 1.8 ליטר עם 140 כ"ס, והאירופים ייהנו גם ממנוע דיזל חדש.

טויוטה יאריס

הדור השלישי יגיע לארץ ב-2012

>> הדור השלישי של היאריס מגיעה לאירופה עם ממדים גדולים יותר ועיצוב שמרני.

המכונית ארכה ב-10 ס"מ ונמתחת לאורך 389 ס"מ ובסיס הגלגלים גדל ב-5 ס"מ ואורכו 251 ס"מ. היצע המנועים יכלול מנוע בנזין בנפח 1.0 ליטר עם שלושה צילינדרים, או בנפח 1.3 ליטר עם ארבעה צילינדרים. מערכת "עצור וסע" לדימום המנוע בעצירות קצרות תוצע עם מנועי הבנזין ותתרום לחיסכון בדלק. בעתיד, כך הצהירה טויוטה, תוצג גם גרסה היברידית. היאריס החדשה תגיע לישראל בראשית 2012, וביוניון מוטורס, היבואנים, מצפים לחזרה לתחרות בסגמנט הקטנות. בישראל תשווק המכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית רציפה במקום התיבה הרובוטית שהרתיעה לקוחות רבים בעבר.

יונדאי i30

מכונית אחת - וארבעה מנועים

>> זמן קצר אחרי שחשפה את המשפחתית שלה לשווקים באמריקה ובאסיה (המשווקת בישראל תחת השם i35), יונדאי חושפת את הדור השני למשפחתית האירופית שלה, i30.

למכונית החדשה עיצוב מחודד ודינמי יותר ותא נוסעים הצפוי להיות איכותי יותר. היא תיוצר עם מבחר של ארבעה מנועים. שניים מתודלקים בבנזין, בנפח של 1.4 או 1.6 ליטר והספק של 100 או 140 כ"ס בהתאמה, ושניים השורפים סולר, באותם נפחי מנוע ובהספק של 90 או 126 כ"ס בהתאמה. תיבות ההילוכים יהיו ידנית או רובוטית כפולת-מצמד עם שישה יחסי העברה. יונדאי תציג במהלך 2012 גרסת סטיישן למכונית, וגם גרסת שלוש דלתות ספורטיבית למראה נמצאת בתכנון. המכונית, המיוצרת בצ'כיה, צפויה להגיע לישראל במהלך השנה הבאה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד