ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

בעקבות תאונת הפגע וברח - באור ירוק קוראים להחמרת הענישה

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, אמר: "כ-11 אלף איש נפגעו בעשור האחרון בתאונות פגע וברח. יש להעביר לאלתר הצעת החוק להחמרת עונשם של עברייני תאונות פגע וברח, המבטאת זלזול בחיי אדם"

הג'יפ הפוגע
הג'יפ הפוגע

בעקבות תאונת ה"פגע וברח" בסוף השבוע קורא שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, לכנסת, להעביר לאלתר את הצעת החוק, להחמרת עונשם של עברייני תאונות "פגע וברח". "מדובר בעבירה החמורה והאכזרית ביותר על הכביש המבטאת זלזול בחיים אדם" אומר אבואב, "פגיעה באדם והפקרתו ללא הגשת עזרה הינה עבירה אנטי-חברתית ובלתי מוסרית. במקרים מעין אלו, החוק מתיר לבית המשפט לגזור על הנהג שפגע וברח עד 9 שנות מאסר אך לצערנו בפועל, ברוב המקרים, אין ממצים את מלוא חומרת הדין עם הנהגים הפוגעים".

ב-15 ביוני 2011 אישרה ועדת החוקה של הכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק מחמירה בעבירות פגע וברח של ח"כ משה מטלון, זאב ביילסקי ורוברט אילטוב.הצעת החוק קובעת כי: נהג שיורשע בהפקרת פצוע ברשלנות, יהא דינו מאסר של עד 3 שנים. נהג שיורשע בהפקרת פצוע בידיעה, יהא דינו מאסר של עד 7 שנים.נהג שיורשע בחבלה חמורה או כאשר התוצאה קטלנית, יהא דינו עד 14 שנות מאסר. הצעת החוק מחמירה את הענישה גם על נוסע שהיה ברכב הפוגע, ולא דיווח לשירותי החירום - דינו יהיה עד 7 שנות מאסר בפועל.

מידי שנה מתרחשות כ-800 תאונות פגע וברח בממוצע. בין השנים 2000-2009 התרחשו יותר מ-7000 תאונות כאלה. בשנים אלה נפגעו בתאונות פגע וברח כמעט 11,000 איש. מדי שנה נפגעים בממוצע 1,085 איש בתאונות 'פגע וברח'. "על מנת להרתיע נהגים פוגעים מלברוח מזירת התאונה, יש הכרח להחמיר בענישה," מוסיף אבואב. "אם נהג פוגע יידע שבבריחה מהמקום הוא מסתכן בעונש כבד ביותר, ייתכן שיתעשת ויתפקד במקום להפקיר את הפצוע".

ממחקר שהוכן עבור מרכז המידע בכנסת עולה, כי למרות שבחוק העונש המקסימלי על עבירת פגע וברח הוא 7-9 שנות מאסר, השופטים נוטים לגזור עונשי מאסר מופחתים בהרבה ממקסימום הענישה שמתיר החוק. כך לדוגמא:

• ב-28 באוקטובר 2010 נשלח שוויש סלימאן למאסר של פחות משלוש שנים, לאחר שהורשע בגרימת מותה של הולכת רגל בת 90 ובהפקרתה, למרות שבגיליונו רשומות לא פחות מ-120 עבירות תעבורה, ואת המעשה ביצע כאשר רישיונו לא בתוקף.

• בתיק מדינת ישראל נ' דוד דדון נהרגו שני בני אדם בתאונה. האישום היה גרימת מוות ברשלנות והפקרה לאחר הפגיעה. העונש – מאסר בפועל של שנה בלבד, מאסר 9 חודשים על תנאי ושלילת רישיון לצמיתות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד