כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אנדרואיד: המערכת הפתוחה הכי סגורה שראיתם

ריצ'רד סטולמן, אבי התוכנה החופשית, מתעקש כי מערכת ההפעלה של גוגל אינה פתוחה כפי שטוענת היצרנית • "לא ניתן לומר כי מכשירי אנדרואיד מכבדים את החופש שלכם"

  • כ"ב אלול התשע"א
הדרך לסמארטפון "אתי, בשליטת המשתמש, עם תוכנה חופשית" עוד ארוכה  צלם: בלומברג
הדרך לסמארטפון "אתי, בשליטת המשתמש, עם תוכנה חופשית" עוד ארוכה צלם: בלומברג

במאמר שפרסם השבוע באתר הגרדיאן הבריטי, פורש ריצ'רד סטולמן, אבי התוכנה החופשית, את משנתו אודות מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד של גוגל, וטוען כי אין מדובר בתוכנה חופשית כפי שגוגל הייתה רוצה שנאמין. סטולמן מבקש להבדיל בין תנועת התוכנה החופשית, שמטרתה "לפתח תוכנה שמכבדת את החופש של המשתמשים" כדי לאפשר בריחה מתוכנות שלא מכבדות אותו, ורעיון הקוד הפתוח, שמתמקד כהגדרתו בדרכי פיתוח קוד, והערך המרכזי שלו הוא "איכות קוד ולא חופש". לכן, מבחינת סטולמן, אין חשיבות להיותה של אנדרואיד פתוחה או סגורה, אלא לשאלה האם היא מאפשרת חופש למשתמשיה.

אנדרואיד של גוגל מבוססת על מערכת ההפעלה הפתוחה GNU/לינוקס, בנוסף לפלטפורמת ג'אווה ועוד. רוב התוכנה של גרסאות 1 ו-2 של אנדרואיד פותחה, מציין סטולמן, בעיקר על ידי גוגל, שהפיצה אותה תחת רישיון Apache 2.0, שאינו רשיון copyleft (רישיון שימוש שמאפשר הפצה חופשית, ברמה זו או אחרת, של תכנים). סטולמן מדגיש את ההבדלים המהותיים בין מערכת ההפעלה GNU/לינוקס לבין אנדרואיד, שנוצרו עקב הפיתוח הנפרד של אנדרואיד על ידי גוגל. אנדרואיד מכילה את קרנל לינוקס, אבל לא מכילה דבר מהמעטפת של מערכת ההפעלה, המכונה GNU.

מלבד קרנל לינוקס, שאת קוד המקור שלו גוגל מחויבת לפרסם לציבור עקב תנאי רישיון ה-GPL שבו הוא פורסם, גוגל הודיעה כי אינה מתכננת לפרסם לציבור את קוד המקור של גרסה 3 של אנדרואיד. בעיניו של סטולמן, זה הופך אותה לתוכנה שאינה חופשית כלל וכלל. סטולמן מבהיר כי על אף הסבריה של גוגל לגבי הסיבות שבגללן היא אינה משחררת את הקוד (כי הוא מלא באגים ועל הציבור להמתין לגרסה הבאה), היא מונעת בכך מהמשתמשים להחליט בעצמם.

מלבד זאת, סטולמן מדגיש כי גם בגרסאות שרוב הקוד שלהן כן הופץ לציבור (1 ו-2), אנדרואיד אינה תוכנה חופשית, משום שהיא נעזרת בספריות לא-חופשיות שונות, וכוללת יישומים שאינם חופשיים, גם מבית גוגל עצמה (כמו אלו של יוטיוב וגוגל מפות). בעיה נוספת היא התכנון של חלק מהמכשירים, שנועד למנוע מהמשתמשים לבצע שינויים במכשיר ולהתקין תוכנות מסוימות, כמו גם העובדה שהרבה מהתוכנות והדרייברים החיוניים למערכת ההפעלה הם קנייניים. גם הקושחה של ספקיות הסלולר, שמאפשרת להן שליטה כמעט מוחלטת על המכשיר אם ירצו בכך, אינה מאפשרת חופש כלל וכלל, מזכיר סטולמן.

סטולמן משוכנע כי אנדרואיד היא, אמנם, צעד משמעותי לכיוון טלפון נייד "אתי, בשליטת המשתמש, עם תוכנה חופשית", אבל הדרך עוד ארוכה. "מכשירי אנדרואיד כיום הם אמנם הרבה פחות גרועים מאלו של אפל או חלונות, אבל לא ניתן לומר כי הם מכבדים את החופש שלכם", לדבריו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד