כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אלפים בהלווית האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל • תיעוד מצולם

אלפים צעדו בערב ראש השנה אחר מיטת האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל • ההלוויה יצאה מרמות, בדרכה לגור ומשם לצפת - שם נטמן • צפו בגלריית ענק מהלוויה

לווית האדמו"ר מאונגוואר. צילום: שוקי לרר
לווית האדמו"ר מאונגוואר. צילום: שוקי לרר



אבל בכל שדרות היהדות החרדית: מבית החולים 'שערי צדק' בירושלים הגיעה הבשורה המרה על פטירתו של האדמו"ר, הגאון רבי מנשה קליין זצ"ל מאונגוואר, והוא בן 89 בפטירתו.

ביום ראשון השבוע עבר האדמו"ר צינתור בליבו. הצינתור לא צלח, הרופאים נלחמו על חייו, ורבים העתירו תפילה בעדו. אך נגזרה הגזרה והוא השיב את נשמתו ליוצרה.

עם הישמע הבשורה הקשה, הוסרה הפרוכת בישיבת אונגוואר שבשכונת רמות בירושלים, ובבית המדרש בארצות הברית.

מסע הלוויה יוצא הבוקר (ד', ערב ראש השנה) בשעה 9:30 בבוקר, מבית המדרש הגדול אונגוואר בשכונת רמות - דרך רחוב ירמיהו - לעיר צפת, שם ייטמן סמוך לציונו של רבי עמרם חסידא, אותו פעל לשקם בימי חייו.

שבט מנשה • צפו במראות מחייו של האדמו"ר

מסע ההלוויה

אלפים רבים מבני ירושלים נהרו הבוקר (ד', ערב ראש השנה תשע"ב) לשכונת רמות ד' בירושלים, מקום מושבה של קרית אונגוואר.

עם צאת מסע הלוויה נשמעו הספדים בבכי קורע לב, על ידי שלושת בניו הרה"צ רבי דוד שלמה, הרה"צ רבי עמרם, והרה"צ רבי משה קליין וכן הגרא"מ הלפרין ראש בית דין של אונגוואר.

במהלך הלוויה הוכתר בנו בכורו רבי דוד שלמה לאדמו"ר מאונוואר בארץ, בנו רבי עמרם הוכתר לאדמו"ר מאונגוואר - ארה"ב, ובנו רבי משה הוכתר לראש הכולל.

בראשות מסע הלוויה צעדו גדולי האדמו"רים והרבנים ובראשם האדמו"ר מגור שהורה לכל החסידים לצאת ללוות.

האדמו"ר זצ"ל היה מחותנו של בעל 'הפני מנחם' מגור זי"ע בנו רבי אריה לייב אלתר זצ"ל היה חתנו של האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל.

מרמות המשיך מסע הלוויה לעבר רחוב בר אילן בצומת אפיריון ומשם לעבר בית המדרש הגדול גור ברחוב ירמיהו שם נאמר הקדיש על ידי בניו שיחי'.

מבית המדרש גור יצאה המיטה לעיר צפת - שם יטמן על פי רצונו וצוואתו בבית העלמין הישן. סביב לקבורה התפתחה דרמה שכן לפי המנהג לא מוציאים נפטר מירושלים. אולם לאחר דיון התירו חברי הבד"ץ לקבור אותו בצפת, בשל בקשתו המפורשת.

בצוואתו כתב כי רצונו להטמן בצל זקנו הגדול רבי עמרם חסידא זי"ע, שקברו שופץ במהלך השנים על ידי האדמו"ר מאונגוואר זצ"ל. סבו בעל ה'בית שערים', רבי עמרם בלוהם זצ"ל - היה נכדו של רבי עמרם חסידא שבצפת, חבירו של החתם סופר זצוק"ל.

במהלך ההלוויה סיפר אחד החסידים לכתב 'בחדרי חרדים' סיפור מעניין: "פעם באתי אל האדמו"ר עם בני הבר-מצווה, ושאלתי את האדמו"ר איך אני יכול לגרום שהבן שלי יגדל כמו האדמו"ר? 'אני למדתי כל דבר 1000 פעם וחזרתי 1000 פעמים, כך צריכים ללמוד". זהו על קצה המזלג סוד כוחו והתמדתו של האדמו"ר שהסתלק לבית עולמו.

תולדות חייו

האדמו"ר זצ"ל נולד נולד בא' בניסן שנת תרפ"ג בגלילות אונגוואר שבהרי קרפט בצכי'ה, ועבר את מאורעות השואה האיומה, אביו הגה"צ רבי אליעזר זאב הי"ד, שימש כרב באזור אונגוואר, ונהרג על קידוש ה' האדמו"ר למד בילדותו אצל אביו, ואצל רבי יוסף אלימלך כהנא בעיירת אונגוואר.

בילדותו היה האדמו"ר זצ"ל ידידו הטוב של הסופר אלי ויזל שם הכירו במחנה בווכנואלד, בספרו של ויזל באוטוביוגרפיה הוא מזכיר את האדמו"ר זצ"ל ארוכות.

לאחר השואה הגיע לארצות הברית שם המשיך להיות צמוד להאדמו"ר מצאנז-קלויזנבורג בעל ה'שפע חיים' זי"ע,. שם עזר להאדמו"ר להקים את מוסדות צאנז ברחבי ארה"ב.

נישא לרעייתו הרבנית שתחי' נכדתו של בעל ה'בית שערים' זצ"ל. לחם את מלחמות ה' בארה"ב והקים את היהדות שם לאחר השואה.

במהלך חייו בנה לתפארה את קהילת אונגוואר ושימש כראש ישיבה בישיבות 'בית שערים' בברוקלין ומשנת התורה'.

האדמו"ר זצ"ל נודע בגדלותו בכל מכמני התורה בזכות עשרות ספריו שחיבר והידועים שבהם השו"ת 'משנה הלכות'. 'מצוות המלך' ועוד עשרות. במשך עשרות שנים הגה ועמל בתורה כשהוא ישן רק שעתיים ביממה.

התכתב רבות עם בעל ה'קהילות יעקב' זי"ע שהעריץ אותו מאוד ואף ברבות הימים קיבץ את המכתבים לספר אחד הנקרא 'קהילות ישראל', לצד ספר מכתבים נוסף מהאדמו"ר מגור בעל ה'פני מנחם' זי"ע.

ידידות עמקוה היתה לגאב"ד אונגוואר, עם יבלחט"א הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף ונהג לבקר במעונם דרך קבע.

במהלך חייו תיקן ללמוד מצווה יומית בכל יום, דבר שהתפרסם בעבר בכל תפוצות ישראל.

לפני כשנתיים עלה לארץ-הקודש וקבע את מקום מגוריו ב'קריית אונגוואר', בשכונת רמות בירושלים. את הקריה הקים במהלך עשרים שנה.

שיקם את קברם של שמואל הנביא בירושלים, וקברו של רבי עמרם חסידא בצפת.

בחייו שיכל את חתנו הרה"צ רבי אריה לייב אלתר זצ"ל, בנו של האדמו"ר בעל ה'פני מנחם מגור' זי"ע.

הותיר אחריו את רעייתו הרבנית שתחי' ודור ישרים מבורך. בניו: בכורו הרה"צ רבי דוד שלמה קליין המשמש כראש ישיבת אונגוואר, בנו הרה"צ רבי עמרם קליין המשמש רב קהילת אונגוואר ארה"ב וחתן האדמו"ר מאלכסנדר, בנו הרה"צ רבי משה קליין חתן רבי יעקב סופר רב חסידי ערלוי בביתר עילית.

חתניו: האדמו"ר מלעלוב בורו פארק, רבי בעריש הגר, ורבי שייע וינברג משגיח בישיבת סלונים.

















































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 61 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד