כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סמארטפון במקום ארנק

חזון הארנק הסלולרי אך נהפך למציאות בשבוע שעבר, כשגוגל השיקה את שירות Google Wallet • שבב NFC, שמשתלב בכל מכשירי הסלולר החדשים, יהפוך את הסמארטפון לחלק מהזהות הדיגיטלית שלנו

  • ד' תשרי התשע"ב
נקסוס S. הסמארטפון הראשון עם הארנק של גוגל  צלם: גוגל
נקסוס S. הסמארטפון הראשון עם הארנק של גוגל צלם: גוגל



בשבוע שעבר השיקה גוגל את Google Wallet - שירות הארנק הסלולרי שלה. השירות, שנראה כי תעשיית ההיי-טק כולה ציפתה לו בנשימה עצורה במשך יותר משנה, מנסה לחולל מהפכה בדרך שבה אנו מבצעים רכישות ולהחליף את הארנק המסורתי באפליקציה סלולרית.

האפליקציה מאפשרת ביצוע תשלומים על ידי הצמדת הסמארטפון למסוף הפועל בטכנולוגיית תקשורת טווח אפס - Near field Communication (NFC) -במקום גיהוץ כרטיס אשראי או מסירת כסף מזומן. שבב המשולב במכשיר מאפשר לו לתקשר באופן מאובטח עם הקופה, ולפי גוגל, בשילוב עם יכולותיו הנוספות של הטלפון הסלולרי - להפוך אותו בעתיד לרשימת הקניות, מאגר הקופונים, המודיעין על מבצעים בחנות ואמצעי התשלום כאחד.

הפוטנציאל: תקשורת אוטומטית בין מכשירים

שופינג אינו השימוש היחיד ל-NFC. הטכנולוגיה, המיועדת לחולל קישור בין התקנים שונים על בסיס הקירבה הפיסית ביניהם, מפשטת את יצירת התקשורת בין מכשירים והופכת אותה לטבעית הרבה יותר עבור המשתמש, כחלק ממגמת ממשק המשתמש הטבעי - Natural User Interface (NUI).

כך למשל, כדי לחבר דיבורית בלוטות' לטלפון לצורך ביצוע שיחות או האזנה למוסיקה, יש להכניס את הדיבורית למצב איתור, לדפדף בתפריט הטלפון לקישוריות הבלוטות', להפעיל אותה, לבצע סריקה, למצוא ברשימת המכשירים הזמינים את הדיבורית ולאשר את ציוות המכשירים. עם דיבורית NFC וטלפון תואם, הפעולה תסתכם בהצמדה של הטלפון לדיבורית - ותוך כחמישית שנייה יסתיים תהליך הצימוד. גם העברת תמונות וקבצים בין מכשירים נמשכת כיום זמן רב, וכרוכה במעבר דרך אינספור תפריטים עד ליצירת חיבור בין שני המכשירים וביצוע העברת התוכן. בעזרת NFC ניתן לבצע העברה על ידי בחירת התוכן הרצוי והצמדת שני המכשירים - בין אם מדובר בשני טלפונים סלולריים, ובין אם מדובר במצלמה וטלוויזיה המצוידות בטכנולוגיה.

אפשרות נוספת ובעלת השלכות מרחיקות לכת אפילו יותר טמונה בשילוב NFC בארגונים. "כבר כיום אנו עובדים על מערכות בקרת כניסה המבוססות על הטכנולוגיה", אומר אפרים שילוני, מנהל תחום NFC בחברת סינריון מערכות (לשעבר לביא טיימטק). לדבריו, טכנולוגיית ה-NFC טומנת בחובה פוטנציאל אדיר לשיפור מנגנונים כאלה: למשל, כרטיס נוכחות בטכנולוגיית NFC מאפשר להוסיף שלב באבטחת מערכות כניסה ביומטריות.

כך, ניתן לשמור את טביעת האצבע של העובד על כרטיס נוכחות, שאותו הוא יידרש להעביר במסוף תואם רגע לפני הנחת האצבע על הסורק, במקום על מערכת מקוונת. מעבר לכך, עם שילובם של השבבים בטלפונים סלולריים ניתן יהיה להיפטר לחלוטין מכרטיסי נוכחות, וכך למנוע מצב של כרטיס שנשכח בבית. בנוסף, טלפון סלולרי המתקשר עם מערכת הנוכחות מאפשר לעובד לצפות בכל רגע בדו"ח שעות העבודה העדכני שלו. "יש בידינו כיום מערכות המאפשרות לעובדים לצפות בנתונים האלה דרך ממשק רשת", מציין שילוני, "אך כאשר הטלפון החכם הוא כרטיס העובד, ניתן לפתח אפליקציות שיציגו את הדו"ח ללא חיבור לרשת". גם זו, לדבריו, היא רק אפשרות אחת מתוך אינספור אחרות שיפרצו לחיינו עם השילוב הזה.

טכנולוגיית ה-NFC מאפשרת עולם שלם של אפליקציות חדשות שיספקו שירותים למשתמש הנייד, וכמובן דרכים חדשות להרוויח מכך. המתמודדים על שוק חדש זה הן מפעילות הסלולר, פלטפורמות התוכן הגדולות כמו iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל, וחברות השירותים בעולם הממשי, כמו בנקים וחברות כרטיסי האשראי. כמו כן, ייתכן שהטכנולוגיה החדשה תאפשר לחברות חדשות וחדשניות בזירה לחדור לשוק לפני הענקיות ולנגוס בנתח משוק זה.

פוסטרים חכמים שמחלקים קופונים

NFC היא טכנולוגיה שהחלה כפיתוח משותף של סוני ויצרנית השבבים NXP כבר ב-2002. היא מבוססת על שבבי RFID (תגי זיהוי המופעלים על ידי גלי רדיו), המיועדים במקור להחליף את תגי הזיהוי. תג RFID מכיל מידע, אותו הוא משדר בתגובה לאות רדיו ממכשיר הקורא תגים כאלה. כך, למשל, פועלות מערכות גבייה בכבישי אגרה מודרניים: תגי RFID המותקנים במכוניות נקראים על ידי משדרים הנמצאים בכניסות וביציאות לכביש, וכך ניתן לבצע את הכניסה והיציאה באופן מהיר יותר מבכבישים שבהם מצולמת כל מכונית בעת העלייה והירידה מהכביש, או כבישים שבהם נגבית אגרה בביתן מאוייש.

NFC נבדלת מ-RFID בכך שהיא מוסיפה אבטחה ומגבילה את טווח התקשורת ל-10 ס"מ ופחות, במטרה לוודא כי רק קירוב מכוון של תג לסורק יביא לשיתוף מידע. בנוסף, היא מאפשרת שימוש בתג אחד לכמה צרכים, כגון תג זיהוי במקום העבודה, כרטיס רב-קו באוטובוס ותחליף לאמצעי תשלום בחנות.

את אפשרויות השימוש ב-NFC ניתן לחלק לשלושה סוגי פעילות: הראשון מכונה בפי פורום NFC, שהוקם ב-2004 על ידי נוקיה, פיליפס וסוני, "שיתוף", ומתאר פעולות של העברת מידע בין שני שבבים - שבב אחד נמצא במכשיר בעל מקור מתח ומתפקד כקורא, בעוד האחר הוא שבב סביל ללא מקור מתח, המשמש כתג המכיל מידע. השבב הפעיל מייצר שדה מצומצם של גלי רדיו, המספיק עבור השבב הפסיבי כדי לשלוח את המידע שנמצא עליו. פורום NFC מכנה את השבבים הבסיסיים האלה Smart Poster (פוסטר חכם), והם מיועדים לאפשר למשתמשים לקבל מידע מפריט כלשהו הנמצא בסביבתם.

דוגמה לשימוש בפוסטר חכם יכולה להיות מודעת פרסומת בתחנת אוטובוס, השולחת קופון לכל טלפון המוצמד אליה, או מוזיאון המשלב תגית במוצגים, וכך מאפשר לכל מבקר בעל מכשיר מתאים לקבל אל המסך מידע על הפסל או הציור אליו מכוון המכשיר הקורא.

סוג הפעילות השני הוא תשלומים, או כפי שהוא מכונה בפי הפורום - "עסקות". להגדרה זו נכנס שירות Google Wallet, וכן יישומים קיימים כמו שירות המוצע על ידי חברת הבנקאות Barclays בבריטניה. במקרה כזה מתבצעת התקשורת בין מכשיר פעיל המחובר למערכת בנקאית לבין שבב פעיל או סביל המכיל את פרטי הלקוח. למעשה, סוג אינטראקציה זה מהווה תחליף גם לכסף מזומן וגם לכרטיסי אשראי, משום שהוא מאפשר העברת כסף בין התקנים תואמים באופן מיידי ובלתי מקוון, בתנאי שאחד מהם הוטען מראש בסכום כלשהו, או פעולה מקוונת בתיווך חברת אשראי.

סוג הפעילות השלישי, שנוסף לתקן לראשונה ב-2009 וזכה לשם "צימוד", מתרחש כששני הצדדים הם שבבים פעילים. במקרה כזה תתרחש העברת מידע דו-סטרית בין שני המכשירים בשיטת Peer to Peer, בדומה לטכנולוגיית בלוטות'. היתרון של שיטה זו מול טכנולוגיות קיימות הוא מיידיות החיבור - כחמישית השנייה - וללא כל צורך בביצוע חיפוש של כל אחד מהמכשירים מתוך תפריט הקישוריות של האחר.

החיסרון הוא מהירות נמוכה יותר, כמו גם הטווח המוגבל של סנטימטרים בודדים. כתשובה לשני חסרונות אלה, פותחה האפשרות להשתמש ב-NFC ככלי עזר ליצירת תקשורת בטכנולוגיות אחרות. כך, ניתן לאפשר קישוריות בלוטות' או WiFi על ידי קירוב שני מכשירים תואמים, ללא בחירה מוקדמת בפעולה מוגדרת, והמתנה של כשנייה אחת.

הבעיה: כולם רוצים לשלוט

בדומה למכשירים חדשניים, גם ב-NFC נוצרה מלחמת תקנים. על פתרון חלקי לבעיה זו, כמו גם לכמה בעיות נוספות, עובדים בחברת טקסס אינסטרומנטס, שתאימות ה-NFC של שבב התקשורת הגלובלי שלה מפותחת במרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל. "אנו מפתחים שבב המכיל בבת אחת את כל טכנולוגיות הקישוריות הרלוונטיות, ובתוך כך מנסים לתמוך בכל הסטנדרטים הנפוצים של תקשורת NFC", אומר רם מכנס, מנהל שיווק Wireless Connectivity בסניף הישראלי של טקסס אינסטרומנטס.

מכנס מתאר את הבעיה של NFC כבעיית ביצה ותרנגולת: כל עוד אין מסה של מכשירים תומכים, חברות לא רואות טעם להשקיע בשילוב הטכנולוגיה בשירותים, והלקוחות לא רואים טעם להשקיע במכשירי NFC כל עוד אין מה לעשות איתם. מצד שני, הוא מספר כי שבבי NFC מתוצרת החברה, המיועדים בעיקר לטלפונים סלולריים וטאבלטים, משולבים באחרונה בכמה סוגי עמדות מכירה.

אך הבעיה הגדולה מכולן היא השליטה. הפוטנציאל המסחרי הגלום ב-NFC הצית זירת קרב בין חברות המעוניינות בנתח מהרווחים. בחזית הזירה ניצבות מצד אחד חברות האשראי, שאינן מעוניינות בכך שהמעבר מכרטיסי אשראי לארנק אלקטרוני ידחוק אותן מחוץ לתמונה, ומצד שני - ספקיות הסלולר, המנסות להפוך לרשות הגבייה המרכזית בחיינו לפחות מאז הוצגו לעולם חנויות האפליקציות ב-2008. חברות הסלולר רוצות שרכיב האבטחה הנוסף להתקני NFC בטלפונים יהיה כרטיס הסים, וכך הן תהיינה אלה השולטות על אמצעי התשלום ומכניסות לכיסן אחוזים מהרווחים.

את שתי בעיות אלה, לפי מכנס, עשוי שירות Google Wallet לפתור: גוגל הצליחה לגרום לספקית הסלולר ספרינט, חברת האשראי מאסטרכארד ובנק סיטי לשתף עמה פעולה, כשמאסטרכארד מקבלת נתח מהרווחים וסיטי ככל הנראה מקבל גם הוא נתח משלו. מיד עם השקת השירות נודע כי חברות נוספות החלו להצטרף לשיתוף הפעולה, בעוד ספקיות סלולר אמריקאיות אחרות כבר הודיעו מראש על מיזם מתחרה בשם Isis, שעליו החתימו, לטענתן, את כל חברות האשראי הגדולות בארה"ב.

"אימוץ הטכנולוגיה בשטח נמצא בתחילת דרכו", מבהיר מכנס, ומציין כי הפוטנציאל הגלום להגדיל את שוק המיקרו-תשלומים, המסוגל להניב רווחים עצומים עבור חברות רבות, מהווה זרז למציאת פתרונות למאבק הכוחות. "כולם רוצים להיות בפנים, מפני שהם יודעים שעם הטלפון אנחנו מסתובבים כל הזמן ומבצעים יותר פעולות. למרות התחרות ביניהן, החברות הבינו שהן צריכות לשתף פעולה בעניין, וסביר להניח שבתוך שנתיים תיהפך טכנולוגיית NFC לשיקול משמעותי עבור הצרכנים בבחירת טלפון סלולרי".

ואכן, מאבק הכוחות, שעיכב עד עתה את שילוב הטכנולוגיה במכשירי הטלפון הנמכרים בשוק, כאילו לא מסוגל לסכור עוד את הזרם, וגל טלפונים תומכי NFC שוטף אט-אט את השוק. המכשיר שהתחיל את השטף היה נקסוס S של סמסונג, שהושק בדצמבר 2010. מיד אחריו, במחצית הראשונה של 2011, התברר כי נוקיה שתלה שבבי NFC במכשיר C7 ובמחצית השנייה היא הספיקה להכריז על לא פחות מארבעה מכשירים נוספים שבתוכם שולב השבב הצפויים לצאת בסוף השנה והתחייבה שהחל מהשנה הבאה כל מכשיריה יצוידו ב-NFC.

במקביל, גם RIM, יצרנית הבלקברי, הכריזה לאחרונה כי מכשיריה החדשים שהחלו לצאת באחרונה וכל מכשיריה העתידיים כוללים תמיכה ב-NFC. שמועות על האייפון הבא גורסות כי גם בו נראה תמיכה מובנית בטכנולוגיה. גם גוגל הודיעה באחרונה כי היא מנסה לשכנע את כל יצרניות מכשירי האנדרואיד לשלב את הטכנולוגיה במכשיריהן - ניסיון שצפוי להסתיים בהצלחה, מאחר שכל החברות ברשימה נמצאות במקומות גבוהים ברשימת החברות בפורום ה-NFC.

לפי נתונים של חברת iSuppli, ב-2010 נמכרו ברחבי העולם 52.6 מיליון מכשירים תומכי NFC, והיא צופה שהמספר יעלה לכ-220 מיליון ב-2014. הערכה זו מגובה על ידי חברת המחקר Junioper, החוזה כי ב-2014 יהיו בשוק כ-300 מיליון טלפונים בעלי יכולות NFC, וכי עד 2015 ישתמשו כחצי מיליארד אנשים ברחבי העולם בטלפונים הסלולריים ככרטיסי תחבורה.

חברת מאסטרכארד, השותפה הראשונה במיזם Google Wallet, ערכה סקר שלפיו 62% מהנשאלים פתוחים לרעיון השימוש בטלפון כארנק אלקטרוני, ונקודות מכירה תומכות NFC הותקנו על ידיה בכ-150 אלף חברות ובכ-400 אלף נקודות ברחבי העולם. השנתיים הבאות צפויות להיות המכריעות עבור טכנולוגיית NFC, אך כשהעולם כולו מאחוריה, ורק מנסה למצוא את הדרכים הנכונות להשתמש בה - נראה שהשתלטותה על חיינו היא בעיקר עניין של זמן.

"ב-2012 תהיה בישראל פרישה משמעותית של מכשירים תומכי NFC" / יאיר מור

בישראל לא מוצעים כיום שירותי NFC, מלבד כרטיס הרב-קו לתחבורה ציבורית. רק דגם אחד של טלפון סלולרי הנמכר בישראל תומך בטכנולוגיה - נוקיה C7. חברות האשראי השונות אמרו ל-TheMarker כי אין להן תוכניות לתמוך בטכנולוגיה, בשל העובדה שעלות התקנת עמדות מכירה תומכות לא כדאית עבור אף אחד.

אך וריפון ישראל, הסניף המקומי של יצרנית עמדות המכירה האמריקאית, מציירת תמונה שונה לחלוטין: "אנו פועלים בכמה מישורים במטרה לצייד קמעונאים בישראל במערכות תומכות NFC", אומרים בווריפון. "למעשה, קו המוצרים החדש של וריפון תומך כולו ב-NFC, כך שכל מוצר חדש שמוכנס לשוק יתמוך בטכנולוגיה. אנו מעריכים כי כבר באמצע 2012 תהיה בישראל פרישה משמעותית של מכשירים תומכי NFC", הוסיפו.

משמעות הדבר היא שכל קופה או עמדת מכירה המותקנת בימים אלה על ידי וריפון כבר כוללת את מחיר מערכת ה-NFC, ומה שנותר הוא רק לגייס את תמיכתן של חברות האשראי או לפתח מנגנון Debit card (כרטיס נטען) כדי לעקוף אותן. החברה הוסיפה כי תחום ה-NFC בווריפון העולמית מפותח למעשה על ידי המרכז בישראל, האחראי גם לשיווק המערכות לאירופה ואסיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד