כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

למעלה ממחצית הילדים רוכבי האופניים אינם חובשים קסדות

כך על פי סקר בינלאומי שנערך בישראל במהלך 2011. מנכ"ל "אור ירוק": "התיקון לחוק הקסדות, המסיר את החובה על חבישת קסדה מרוכבים בוגרים בשטח עירוני, עלול להשפיע לרעה על הרגלי חבישת הקסדה של הילדים"

ילד חרדי ללא קסדה
ילד חרדי ללא קסדה

למעלה ממחצית (55%) מבני הנוער בכיתות ו', ח', וי' הרוכבים על אופניים,בתדירות של פעם- פעמיים בשבוע לפחות, אינם חובשים קסדה, בעת הרכיבה או חובשים לעיתים רחוקות. כך עולה מהממצאים הראשוניים של סקר ה- HBSC של ארגון הבריאות העולמי שנערך בישראל במהלך 2011 בקרב תלמידי כיתות 'ו, ח' וי'.

סקר ה- HBSC הינו סקר רב לאומי של ארגון הבריאות העולמי המתמקד בדפוסי התנהגויות בריאות בקרב תלמידי בתי ספר ב- 47 מדינות באירופה וצפון אמריקה. ישראל שותפה ב-HBSC מאז שנת 1994. החוקר הראשי בישראל הוא ד"ר יוסי הראל-פיש, ראש תוכנית המחקר הבינלאומי על רווחתם ובריאותם של בני נוער בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן והמדען הראשי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול. צוות המחקר המשותף כלל חוקרים מאוניברסיטת בר אילן, מעמותת אור ירוק ומהג'וינט-מכון ברוקדייל ונעשה בשיתוף ובחסות משרד הבריאות, משרד החינוך, והרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול.

בשנת 2011 הסקר בוצע בהשתתפות מדגם מייצג ארצי של כ- 7,500 תלמידי כיתות ו', ח', י', יא' ו- יב מבתי ספר ממלכתיים, ממלכתיים דתיים ובחינוך הערבי-ישראלי. התלמידים במדגם, שכלל קרוב ל-200 בתי ספר, מילאו שאלון אנונימי מפורט המתייחס בהרחבה לחיי היומיום שלהם וכן לדפוסי התנהגויות סיכון והיפגעות. תחום הבטיחות בדרכים הורחב משמעותית בסקר של שנת 2011, בחסות עמותת "אור ירוק". מהסקר עולה עוד כי שיעור חבישת הקסדה בעת רכיבה על אופניים הולך ופוחת עם העלייה בגיל: 59% מקרב תלמידי כיתות ו' , הנוהגים לרכב על אופניים בתדירות של פעם- פעמיים בשבוע לפחות דיווחו על חבישת קסדה באופן קבוע בעת הרכיבה, לעומת 40% מתלמידי כיתות ח', ורק כשליש (33% ) מתלמידי כיתות י'.

שמואל אבואב, מנכל עמותת אור ירוק:" הנתונים מדאיגים. הקסדה הוכחה כאביזר בטיחות מציל חיים וההורים חייבים להקפיד כי ילדיהם חובשים קסדה בעת הרכיבה על אופניים. עוד הוכח כי בתחום הרגלי התנהגות בטיחותיים הילדים מושפעים מהורים. לפיכך, התיקון לחוק הקסדות , שעבר לאחרונה בכנסת, ומסיר את החובה על חבישת קסדה מרוכבים בוגרים בשטח עירוני, עלול להשפיע לרעה על הרגלי חבישת הקסדה של הילדים גם בעתיד".

ד"ר יוסי הראל-פיש מוסיף: "התיקון לחוק הקסדות מדאיג במיוחד לאור ממצאים חמורים אילו, היות ומחקרים בכל העולם מצביעים על כך שהגורם המשפיע ביותר על ילדים ובני נוער להחליט האם לחבוש קסדה או לא הוא התפיסה שלהם לגבי המקובלות האופנתית בקרב החברים לרכב עם קסדות. החוק פועל בדיוק בכיוון ההפוך. בעוד הוא פועל לנוחות הציבור הבוגר, אין ספק שהוא מגביר את הנטייה של ילדים ובני נוער להימנע מחבישת קסדה ובכך מגביר עוד יותר את הסיכון הגבוה גם כך לנוער הישראלי".

עלפי המחקר שיעור הרוכבים על אופניים גבוה יותר בקרב בני השכבות הצעירות: כ- 41% מתלמידי כיתות ו' דיווחו כי הם רוכבים על אופניים בתדירות של פעם- פעמים בשבוע, לעומת כ-30% מתלמידי כיתות ח', וכ-24% מתלמידי כיתות י'. מנתוני "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי: במחצית הראשונה של השנה( ינואר- יולי 2011) נפגעו 32 ילדים בתאונות אופניים. 8 נפצעו קשה. כ-30% מרוכבי האופניים שנפגעו ב-8 השנים האחרונות( 2003-2010 ) הם ילדים בני 5-14. קבוצת הגיל בהן מספר ההרוגים היה הגבוה ביותר בשנים 2003-2010 היא 10-14 : 14 הרוגים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד