ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

HSBC: הריבית תרד ל-2.5% בחצי שנה הקרובה

בנק ישראל מודאג מאפשרות של ירידה חדה מידי במחירי הדיור וישאף להביא לנחיתה רכה באמצעות הורדות הריבית

  • ה' תשרי התשע"ב
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר



בנק ישראל הוריד באופן מפתיע את הריבית בשבוע שעבר לרמה של 3%. יונתן כץ, כלכלן המקרו הראשי של HSBC בישראל, סבור כי מדובר רק על צעד ראשון של פישר. להערכתו, צפויות לנו עוד 2-3 הורדות ריבית בחודשים הקרובים עד לרמה של 2.5% בסוף הרבעון הראשון של 2012.

המניע העיקרי להורדת הריבית, מציין כץ, הינו החשש מהשפעת ההאטה העולמית על כלכלת ישראל. "המסר החשוב מהורדת הריבית המקדימה של פישר, תוך כדי שהוא נמצא בכנס קרן המטבע, הינו שהנגידים של בנקים מרכזיים בעולם ובארה"ב בפרט, מאוד מודאגים מהמצב הכלכלי הגלובלי", כותב כץ. ואולם, הוא מוסיף, משבר החוב באירופה עדיין מאד רחוק מפתרון וכלכלת העולם ממשיכה להתמתן. לכן, הוא מסיק, "אם פישר שואף לתמוך בכלכלת ישראל על ידי הורדת ריבית (בין היתר כדי לייצר פיחות ריאלי), אזי הורדה אחת של 0.25% לא מספיקה".

לאור הציפייה להמשך הורדת ריבית, סבור כץ כי נראה היחלשות מתונה של השקל. שער החליפין של השקל אל מול הדולר יעמוד על פי הערכתו ברמה של 3.88 שקלים לדולר תוך שנה, כאשר הדולר יתחזק גם בעולם לכיוון 1.30 דולר ליורו.

ואולם, על פי ההודעה המוניטרית של בנק ישראל, שיקול נוסף להורדת הריבית היה הציפייה להתייצבות במחירי הדיור. מהנתונים המצטברים בשוק הדיור, מציין כץ, מסתמנת ירידה משמעותית בביקושים. על רקע זה, הוא אומר, בהחלט אפשר לצפות להתמתנות ואפילו לירידת מחירי הדיור. לדבריו, בנק ישראל לא מרוצה מכך. "בנק ישראל מודאג מירידה חדה 'מדי' במחירי הדיור וישאף לגרום 'לנחיתה רכה' שלהם", כותב כץ. הורדות ריבית נוספות, הוא צופה, יסייעו לבנק למתן את השינוי במגמת המחירים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד