י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024

רוצים צום קל? • קבלו צרור טיפים

איך אפשר לעבור את הצום בקלות? • שלוש מומחיות מעניקות לגולשי אתר 'בחדרי חרדים' מגוון טיפים, עצות והמלצות שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות

לאחר הצום: מומלץ לשתות קפה. צילום ארכיון
לאחר הצום: מומלץ לשתות קפה. צילום ארכיון



חשי גבירצמן – דיאטנית, נטלי טימסיט בן יאיר – מנהלת היחידה לתזונה, וד"ר רוני טורטן - רופא משפחה מומחה. גיבשו שורת המלצות לקראת הצום.

חשוב לציין כי מדובר בהנחיות כלליות. באשר לאוכלוסיית החולים במחלות כרוניות, ובעיקר סכרת ונוטלי תרופות כרוניות, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה.

לפני הצום:

* ביום שלפני הצום מומלץ לשתות הרבה מים במשך כל היום ולא בחצי השעה שלפני הצום. הבעיה הגדולה בצום היא התייבשות! שתייה מרובה כבר משעות הבוקר מקלה מאוד על כאבי הראש והרגשת העייפות. לא מומלץ לשתות קפה, תה וקולה סמוך לשעת הצום. משקאות אלה מצמיאים ומעודדים איבוד נוזלים.

* במשך כל היום שלפני הצום עדיף לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים – שלוש ולא להגיע לארוחה המפסקת כשרעבים. הארוחות הקטנות יכולות להכיל למשל כריכים מקמח מלא, דייסת קוואקר עם חלב, קינואה, אורז מלא, סלט קליל בתוספת מנת חלבון קטנה כמו גבינה, דג או ביצה. הפחמימות המורכבות נספגות בגוף לאט ובשילוב עם החלבון גורמות לתחושת שובע לאורך זמן.

ארוחה מפסקת:

* כאמור, יש להשתדל לא להעמיס הרבה אוכל בסעודה המפסקת אלא לאכול ארוחות קטנות במהלך היום בנוסף לסעודה המפסקת.

* מומלץ לא לאכול בסעודה המפסקת מאכלים מתובלים במיוחד ולא מלוחים (כגון דג מלוח, פלפלים חריפים, זיתים, בייגלה ועוד) כי הם סופחים נוזלים וגורמים לצימאון.

* מומלץ לאכול מזונות עשירים בסיבים תזונתיים שגורמים להרגשת שובע כמו אורז מלא.

* יש לנסות לגמור לאכול סעודה מפסקת לפחות שעה לפני הצום. ואז כחצי שעה לפני תחילת הצום מומלץ לשתות שוב ולאכול חתיכה גדולה של אבטיח. באבטיח יש המון סיבים ומים.

* ישנה אפשרות גם לקחת כדור 'קל צום' (קונים בבית מרקחת פרטי).

* במהלך הצום יש להימנע מפעילות גופנית וחשיפה לשמש.

לאחר הצום:

* מיד אחרי הצום כדאי להתחיל בשתייה איטית של מים קרים או לשתות קפה או תה.

* מומלץ מאד לא לאכול ארוחה מלאה מיד לאחר הצום אלא לאכול פרי ולבן או עוגה ולשתות, ורק לאחר שעתיים לאכול.

* אכילת מזון מגוון בהדרגה תאפשר לסיים את הצום כנדרש.

חולים? נשים בהריון? דרושה זהירות כפולה

ד"ר רם דיקמן - רופא בכיר ומנהל השירות לתנועתיות מערכת העיכול במערך לגסטרואנטרולוגיה, של בי"ח בילינסון מספק את הכללים הנוגעים לחולים כרוניים, כשאלה שנוטלים תרופות על בסיס קבוע, חולי סוכרת ונשים בהריון.

"צום עלול להוות סכנת חיים למי שסובל ממחלות כרוניות כגון יתר לחץ דם, אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי ספיקת כליות וכבד ומחלות סרטן. לחולים עם מחלות אלו לא מומלץ לצום מאחר והצום עלול לגרום אצלם למצבים מסכני חיים עקב ירידת לחץ דם חדה, לשינויים במשק המלחים בגוף ולירידה בערך הסוכר בדם.

"לחולים הנוטלים תרופות באופן קבוע עקב מחלות כרוניות ובמיוחד לאלו הנוטלים משתנים, מומלץ לא להפסיק ליטול את הטיפול הקבוע אלא אם כן קיבלו את אישור הרופא המטפל. לגבי טיפול אנטיביוטי, במידה והוא ניתן למצבים מסכני חיים, אין להפסיקו בשום אופן, במקרים קלים יותר כגון דלקת גרון ודלקת בדרכי השתן, ניתן להתייעץ עם הרופא ולבקש אישורו ללקיחת התרופות בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים. לגבי גלולות להפסקת הריון הרי שניתן לקחת את הגלולה בסעודה מפסקת ואחר כך שוב במוצאי יום הכיפורים. לחולים המטופלים בתרופות פסיכיאטריות לא מומלץ להפסיק את הטיפול מחשש ממשי לסכנת חיים, במידה וכן החלטת להפסיק את הטיפול התרופתי הפסיכיאטרי אני מציע לפנות לרופא המטפל ולפעול בהתאם להנחיותיו. לחולים במחלות מעי דלקתיות אני מציע להקפיד על שתייה לסירוגין ולהימנע מצום מוחלט.

"ככלל יש לשים לב לכך שתרופות מסוימות יש ליטול עם אוכל או שתייה ולכן איני מציע לקחת החלטות אלא לפנות לרופא המטפל ולשאול ספציפית לגבי כל כדור וכדור.

"לחולי סוכרת ההמלצה לא לצום איננה גורפת, קיימים סוגי סוכרת שונים והטיפולים דיי מגוונים. אני מציע לכל חולה סוכרת המעונין לצום לדון על כך עם רופאו המטפל על מנת שיתאים הטיפול וההנחיות לקראת הצום.

"לנוטלים משכך כאבים יש לשים לב כי חלק מהתכשירים דורשים נטילת הכדור על קיבה מלאה מתוך כוונה להפחית את הפגיעה ברירית הקיבה. כדאי לזכור כי לחלק מהתכשירים ישנן חלופות בדמות נרות להחדרה דרך פי הטבעת ובכך אפשר לפתור את הבעיה של הצורך באכילה.

"בזמן הריון, נשים בריאות בדרך כלל יכולות לצום במידה ואינן אנמיות (חוסר דם), חלשות מדי או במצב של התייבשות. אולם, בכל מקרה, שאת מרגישה סחרחורת או הרגשת התעלפות, בחילה, הקאה או אם את רק מרגישה רע מאד עליך להתחיל לשתות מיד ומומלץ נוזל ממותק כגון מיץ ענבים בקצב של רבע כוס כל מספר דקות עד שהתלונות יחלפו. ככלל מומלץ לנשים בהריון לא ללכת לבית הכנסת אלא להישאר בבית בחדר ממוזג.

"לנשים שמיניקות באופן מלא וללא תוספת מזון לתינוקות לא מומלץ לצום, עליהן לשתות לסירוגין למשך כל יום הכיפורים מחשש שהכמות של החלב תתמעט אצל האם המיניקה. לנשים המיניקות וגם משתמשות בתוספת מזון לתינוקות, אין איסור לצום אולם מומלץ להישאר במקום ממוזג ולהימנע ממאמצים מיותרים.

"לסיכום, לחולים במחלות כרוניות לא מומלץ להימנע משתיית נוזלים במהלך יום הכיפורים וכנ"ל לא למיניקות ולנשים הרות עם אנמיה. מאד מומלץ להיוועץ ברופא המטפל לגבי הפסקת תרופות כרוניות אנטיביוטיקה. צום קל ושימרו על עצמכם מכל משמר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד