ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

התפטרות המתמחים • בתי החולים קורסים - נתניהו מציע מוצא

קרוב ל - 400 מתמחים לא הופיעו היום לעבודתם בבתי החולים וחלקם מצויים על סף קריסה • • משרד הבריאות מנסה להרגיע, ונתניהו הורה להעניק תוספת למשכורתם של רופאים צעירים המתמקדים ברפואה ציבורית

הפגנת הרופאים. צילום: יוסי פורמנסקי
הפגנת הרופאים. צילום: יוסי פורמנסקי



משבר המתמחים, כך נראה, מסרב לרדת מסדר היום הציבורי.

היום (ב') המשיך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במאמציו לנסות למצוא פתרון למשבר, גם אחרי שהותקף בידי נציגי המתמחים במילים קשות. נתניהו נפגש בלשכתו הן עם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן והן עם שר האוצר, יובל שטייניץ.

בסיום השיחות הורה נתניהו לדרגים המנהלים את המשא ומתן להעניק תוספת של אלפי שקלים למשכורת החודשית לרופאים צעירים שיתמקדו רק בעבודה במערכת הבריאות הציבורית. ככל הנראה, הסכום יעמוד על 5000 ש"ח.

מטרת ההצעה, המכונה "פול טיימר" ואשר היא משאת נפשו של ליצמן מאז פרוץ המשבר, היא לשפר את התנאים הכלכליים של הרופאים מחד, ולשדרג את מערכת הבריאות הציבורית למען אזרחי ישראל מאידך, כפי שמסבירים היום בלשכת רה"מ.

בתי החולים קורסים

אלא שבעוד נתניהו מתחנן למתמחים לתת ארכה של שבועיים ולא לממש את התפטרותם, 387 מהם לא הגיעו היום לעבודה והמצב בכמה מבתי החולים הגיע לכלל קריסה.

בעיקר נפגעו בית החולים רמב"ם בחיפה, איכילוב בתל אביב ומאיר בכפר סבא. 77 מתמחים לא הופיעו לעבודה ברמב"ם, 105 מתמחים נעדרו מאיכילוב, ו-71 מתמחים לא התייצבו ב"מאיר". כמו כן, 18 רופאים מתמחים לא עבדו היום בבית החולים בני ציון בחיפה, 42 בשיבא תל –השומר, 20 בבית החולים וולפסון ושבעה נוספים לא הופיעו לעבודה בבית החולים אסף הרופא בצריפין.

במשרד בריאות הוקם חדר מצב בכדי להתמודד עם העומסים והשיבושים שחלו בשל התפטרות המתמחים.

במהלך היום סייר מנכ"ל משרד הבריאות בשבעה בתי חולים מתוך תשעה בהם מתחולל המשבר כדי ללמוד את המצב ולקיים הערכת מצב. אל חדר המצב של משרד הבריאות גם התקבלו במהלך היום עדכונים שוטפים ונתונים מכלל מערכת הבריאות לגבי מצב בתי החולים ותפעול המחלקות לאור התפטרות המתמחים.

מסיכום המצב עד כה עולה כי עד כה לא נסגרו מחלקות או חדרי מיון, וכי הפעילות הדחופה מתנהלת כסדרה. הסמכות לסגור בתי חולים מסורה רק לידיו של משרד הבריאות.

על פי דוברות משרד הבריאות, "בתי החולים נערכו להפעלה מלאה בשעות אחר הצהרים, הערב והלילה ואזרחי המדינה יכולים לבטוח בשירות הרפואי שיקבלו בחדרי המיון ובפעילות הרפואית הדחופה.

"בהתייחס לטיפולים לא דחופים, עלולה להיווצר מגבלה בפעילות במחלקות נשים, ילדים, אורטופדיה וכירורגיה, בעיקר בבתי החולים שיבא, איכילוב, מאיר, רמב"ם, רבין ושניידר כאמור בפעילות שאינה דחופה".

הצעות מעשיות

בתוך כך נפגש הפרופ' רפי ביאר - מנהל בית חולים רמב"ם - בו התפטרו כ-120 מתמחים (כ-60 לא הגיעו לעבודה היום) עם נציגי משרד האוצר במטרה לגבש פתרונות למשבר.

פרופ' ביאר העלה רעיונות כיצד להגדיל באלפי שקלים את שכרם של רופאים מומחים שיעבדו בבית החולים הציבורי מעבר לשעות העבודה הרגילות – במודלים של פול-טיימרים (עבודה רק בבית החולים הציבורי ומעבר לשעות העבודה הרגילות - 8:00 עד 16:00).

בנוסף – עלו הצעות מעשיות לשיפור תנאי ההעסקה ועומס העבודה של הרופאים המתמחים.

הצעות אלו מקובלות על משרדי הבריאות והאוצר וניתן על בסיסן להגיע להבנות מהירות עם נציגי המתמחים והר"י.

בהתאם לכך, קורא פרופ' ביאר למתמחים לשוב באופן מידי לעבודה ולהידברות עם נציגי האוצר.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד