כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הפתרון ל'ניתוחי מתים': שתדלנות או הפגנות

כתב המשטרה של 'בחדרי חרדים' מסקר יותר מעשר שנים פרשות של העלמת גופות, הפגנות, מאבקים, בתי משפט ועוד - סביב אחת הסוגיות המרכזיות ביחסים שבין החרדים לישראליות: ניתוחי מתים. מה היא הדרך הנכונה לפעול?

אלי שלזינגר - בחדרי חרדים. צילום: קובי הר צבי
אלי שלזינגר - בחדרי חרדים. צילום: קובי הר צבי



"ניתוחי מתים" זו מילת קוד שאין אדם חרדי שיגיב לכך באדישות. מצד ההלכה, אסור לבצע נתיחה שלאחר המוות, אלא במקרים חריגים ובאופן ספציפי. איך מונעים? יש הפועלים בהפגנות, יש המפעילים שתדלנות ויש שבוחרים לעשות גם וגם.

מה עדיף, ההפגנות או השתדלנות? בליל אמש נערכה הפגנה סוערת במשך שעות בשכונת גאולה בירושלים בעקבות איתור אדם ללא רוח חיים במלון דירות בשכונה. המשטרה, מחשש למעורבות פלילים במותו, ביקשה להעבירו למכון לרפואה משפטית באבו כביר לצורך נתיחה שלאחר המוות.

מצד אחד, המפגינים: לדבריהם, שום סיכום עם המשטרה אינו יכול למנוע את הנתיחה וביתור המת. מפגינים עד שהמשטרה משחררת את המנוח, או שהמשטרה תיאלץ לעשות שימוש באמצעים לפיזור הפגנות שייאלצו את המפגינים לפלס דרך.

המהומה אמש בירושלים

מצד שני, זק"א. הארגון קיים עשרות שנים ופועל כיחידה משטרתית. מפקדיו, בחרו בדרך השתדלנות שהייתה נהוגה מאות בשנים בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם, בגלות ובניכר. אם זה לא עוזר, יש את המחלקה המשפטית שבמרבית המקרים עותרת ובית המשפט פוסק לטובתם באופן שישמור כמה שניתן על כבוד המת, במסגרת החוק.

בתווך, המשטרה. כגוף האחראי על ביטחון הציבור, במידה ויש חשד כי מותו של אדם נגרם על ידי אדם אחר, מחובתם לפתוח בחקירה על מנת להביא לדין את הרוצח, במידה וישנו כזה. אך ברוב המקרים לא מדובר בדבר של מה בכך, ועל מנת לברר האם מדובר במוות טבעי או מעורבות אדם נוסף במוות, יש צורך לבצע נתיחה שלאחר המוות שיכולה לאשש או להזים חשד.

תפקיד המשטרה גם לשמור על שלום הציבור ושגרה ברחובות, תמיד תעדיף להגיע לסיכום עם מפגינים כדי לסיים את הסאגה. זק"א הפועלים מצד אחד כגוף משטרתי ומצד שני כגוף הלוחם על כבוד המת, בדרך כלל משיגים את מטרתם, אך לא לפני שהמפגינים מוציאים להם את הנשמה.

מאחר והיה על גופת המנוח הייתה חבלה שהעלתה חשד לפלילים, הגופה נלקחה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, שם עלה כי מדובר בחבלה ישנה שטרם הגלידה לחלוטין - וגופת המנוח שוחררה לקבורה.

המקרה הלילה, בו המפגינים נלחמו עבור אדם חרדי ערירי, גר צדק, מעורר השתאות והערכה למפגינים שעד כמעט לפנות בוקר התעקשו להשקיע מזמנם - אך האם הם הצליחו להועיל? לא. האם זק"א מנעו את הנתיחה שלאחר המוות? כן. "בכל הערים ברחבי הארץ ישנם מקרים דומים, וב-99% אנו משיגים וויתור נתיחה" אומר ל'בחדרי' הבוקר רכז המחלקה המשפטית בזק"א, מיכאל גוטווין. "את התוצאה אנו משיגים בסייעתא דשמיא, ולא בעזרת ההפגנות, שבחלק מהמקרים רק גורמים לנזק וביזוי כבוד המת".

בימים אלו מתחדש המאבק בנושא זה גם בלונדון - שם פעלו עד עתה, יחסית בהצלחה באמצעות שתדלנות לבד בלי שימוש בהפגנות. גם כעת ראשי הקהילה פועלים בשתדלנות ועם מעט לחץ תקשורתי. נעקוב אחר הסיפור שם - ואולי נוכל להגיע למסקנה חד משמעית בקרוב.
ניתוחי מתים הפגנות זקא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד