ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

למרות הסיכומים: החוק שמנקה את פולין מחלקה בשואה - עבר הלילה

למרות שסוכם בין נתניהו למקבילו הפולני, שיתקיים דיאלוג בין המדינות כדי להגיע להבנות, החוק הפולני האוסר לאזכר את חלקה של פולין בשואה עבר הלילה בבית העליון • היו גם מי שהצביעו נגד החוק ונימקו כי גרם נזק ליחסיהם עם ישראל

שער הכניסה למחנה אושוויץ בפולין. צילום: pixabay
שער הכניסה למחנה אושוויץ בפולין. צילום: pixabay



לאחר דיון ממושך הלילה בבית העליון של הסנאט הפולני, הצעת החוק לאיסור אזכור חלקה של המדינה בפשעי הנאצים. ואיסור הזכרת המונח "מחנות השמדה פולניים" עבר ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים. שניים נוספים נמנעו בהצבעה.

השלב הבא הצפוי, הוא אישורו של נשיא פולין אנדז'יי דודה. שכבר הודיע קודם לכן כי הוא תומך בחוק. עם זאת, הנשיא מחויב על פי החוקה הפולנית, לחתום על אישור החוק תוך 21 יום, מהיום. ורק אחרי חתימתו ייכנס החוק לתוקף.

אחד מחברי הבית העליון שהתנגד לחוק, אמר בנאומו, כי החוק גרם למשבר עמוק בין ישראל לפולין.

החוק המשיך להתקדם הלילה, למרות שיחת ההבהרה שהתקיימה בראשית השבוע עם סגן השגריר הפולני במשרד החוץ בירושלים, ולאחריה הסיכום בין ראש הממשלה נתניהו לראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי, לפיו; יתקיים דיאלוג בין המדינות כדי לנסות ולהגיע להבנות, אך כאמור, החוק התקדם שלב נוסף וחקיקתו לא הוקפאה.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' במוצ"ש, נאסר לומר את המונח "מחנה השמדה פולני", או להאשים את פולין בשואה. וכי מי שיעבור על החוק יוטל עליו עונש מאסר של עד שלוש שנים. משרד החוץ הישראלי גינה את החוק.

ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו התבטא כי, "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה. הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת נגד החוק".

משרד החוץ פרסם אף הוא הודעת גינוי בה נכתב כי "ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, לפני המשך קידום החקיקה. שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זכרון יקיריהם שנספו בתופת".

מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה במהלך הלילה תגובה לחוק וקראה לפולין שלא להמשיך בקידומו; "ארצות הברית מבינה שהגדרת מחנות השמדה כמו אושוויץ כ'מחנות פולניים' אינה נכונה, אך היא חוששת שהחקיקה עלולה לערער את חופש הדיבור ואת המחקר האקדמי בנושא השואה". נכתב בהודעה.

הדוברת הוסיפה עוד: "אנחנו מודאגים מההשלכות של הצעת החוק, אם תתקבל, על האינטרסים האסטרטגיים של פולין ועל היחסים שלה, כולל עם ארה"ב וישראל. אנו מעודדים את פולין לבחון מחדש את החוק, לאור השפעתו האפשרית על עקרון חופש הביטוי ועל יכולתנו להיות שותפים יעילים". לשון ההודעה.



התגובות בישראל לא איחרו לבוא, השר ישראל כ״ץ קורא לראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו להורות באופן מיידי על החזרת שגרירת ישראל בפולין להתייעצות בישראל.

"החוק שחוקקו הפולנים הוא חמור ומהווה הסרת אחריות והתכחשות לחלקה של פולין בשואת ביהודים. במאזן בין השיקול המדיני לשיקול המוסרי חייבת להיות הכרעה ברורה - הנצחת זכרם של קורבנות השואה על פני כל שיקול אחר". אמר כץ.

השר יואב גלנט הגיב בחומרה לחוק הפולני שעבר ואמר כי "החוק שאישר הלילה הסנאט בפולין הוא הכחשת שואה. זיכרון ששת המיליונים חזק מכל חוק. ננצור את זכרם ונפנים את הלקח - היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו". בראיון לגל"צ הוסיף גלנט כי "לא נוכל לעבור לסדר היום על החלטת הסנט הפולני. אנטישמיות פולנית הייתה שמן על גלגלי השואה - הם מכחישים את האחריות החלקית שלהם בתמיכה ובסיוע להשמדה יהודית".

ח"כ אורי מקלב, הגיב הבוקר ואמר כי "פעולת חקיקה זו הינה מתן לגיטימציה לפעולות שנעשו על ידי חלק לא מבוטל מהעם הפולני כאשר מעורבותם הייתה אקטיבית אכזרית ורצחנית, חוק זה מסוכן היות והצעה זו עשויה לעורר ולהביא לפעולות אנטישמיות מעשיות". 

מקלב הוסיף כי "אסור לשכוח שחלקים מהעם הפולני הסגירו אנשים לנאצים ימ"ש מבלי שהיה להם כל הכרח או צורך כלשהו להציל את עצמם אלא מתוך שנאה תוהומית ליהודים אשר היו שכנים שלהם עבדו יחד והתפרנסו יחד, רבים הסיפורים האמתיים המזעזעים שקרו בשדות ובכפרים".

"יכול להיות שהיה עלינו לא לעורר את הדבר אך היות ודבר זה יכול להביא חשש להצטת גלים נוספים של אנטישמיות אך עם אל מול פעולות חקיקה כזו כאשר המדינה נותנת יד לרשע ומביאה את האנטישמיות לא ניתן לשתוק, תמיד נוכיר את אלו שאינם כאלה ושלא פעלו כך". דברי מקלב.

ח"כ איציק שמולי מ'המחנה הציוני' הגיב: "‏הסנאט נתן לפולין את ההישג המפוקפק והבזוי של היותה המדינה הראשונה שמעגנת בחוק הכחשת שואה. במקום להכיר בפשעי העבר מנסה פולין לשכתב את האמת. אף חוק לא יוכל לעמוד בפני העדויות המצמררות ושרידי המחנות וההיסטוריה היא שתשפוט את פולין מעכשיו פעמיים-גם על שותפות בפשע וגם על הניסיון להכחישה".

ח"כ יאיר לפיד הגיב גם הוא ואמר כי "שום חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה. נזכור ולא נשכח".

"אלו בימין הישראלי שסבורים כי הם יכולים לסמוך על ממשלות לאומניות קיצוניות שנגועות בהן אנטישמיות ויחסים עם אנטישמיים, שוב נתבדו והחוק הפולני עבר למרות הבטחות נתנינו כי העניין מאחורינו". כתבה ח"כ קסניה סבטלובה מ'המחנה הציוני', והוסיפה: "גורמים קיצוניים ואנטישמיים באירופה ובעולם כולו מרימים את ראשם, ובישראל יש כאלו שנהנים מהחיבוק האינטרסנטי שלהם".

"עלינו לזכור: אלו שמכחישים את השואה, וממשיכים להסית בארצם נגד יהודים לא יכולים להיות חברינו". כך סבטלובה.
החוק הפולני שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד