ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

ח"כים דורשים להקדים העלאת קצבאות הנכים ל-2018 - ההצבעה על החוק נדחתה

לדברי ח"כ אלהרר, "אם נמתין עד 2022 נייצר שחיקה בקצבאות, וכל המטרה של הצעת החוק היא למנוע שחיקה ולנסות ולהשוות" • יו"ר הוועדה אלי אלאלוף לנכים: "השביתות פוגעות בכם; תנו לנו לעשות את העבודה" • הוגשו הסתייגויות

מהפגנת הנכים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מהפגנת הנכים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ח"כים מהאופוזיציה, בהם קרין אלהרר (יש עתיד), אילן גילאון (מרצ) ועבד אל חכים חאג' יחיה (הרשימה המשותפת), הגישו הבוקר (ה') בוועדת העבודה והרווחה הסתייגויות להצעת החוק להגדלת קצבאות הנכים. הח"כים דורשים להקדים את הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק מ-2022 ל-2018, להעלות את תקרת ה"דיסגארד" ולקבוע מהו הגידול ברמת הקצבאות בשנים הבאות. כתוצאה מכך, הוועדה לא תספיק לאשר היום את הצעת החוק.

בפתח הדיון הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), כי הוועדה תקיים הצבעות על הסעיפים המוסכמים בנוסח החוק, וכי הדיון בעניין הסעיפים שבמחלוקת יידחה על מנת לקיים מו"מ.

אלהרר אמרה כי "אם נמתין עד 2022 נייצר שחיקה בקצבאות, וכל המטרה של ההצעה היא בעצם למנוע שחיקה ולנסות ולהשוות. ההסתייגיות הן מהותיות כדי לייצר הצעת חוק טובה ואמיתית". גילאון תבע לא רק להצמיד את הקצבאות לשכר כבר מ-2018, אלא לקבוע את מה יהיה גובה הקצבאות בעתיד.

אלאלוף השיב כי "ההצמדה לשכר הממוצע במשק היא הישג אדיר. אבל הקדמת הקצבה תבוא על חשבון זו שתשולם מחר".

סעיף אחר השנוי במחלוקת הוא זה הנוגע לדיסגארד - השכר שממנו מנכים את הקצבה אם הנכה עובד. מוצע כי הסכום, העומד כיום על 2,873 שקל, יעלה ביולי 2018 ל-3,500 שקל. הנכים ביקשו שהסכום יעלה ל-4,300 שקל ביולי ול-5,300 בינואר 2019. הח"כים ביקשו להסתייג בסעיף הזה - והדיון בו נדחה.

אלון מסר, מאגף התקציבים באוצר, אמר כי "החוק שמגיע מעגן סכום גבוה ממה שהוסכם עליו בין הנכים לממשלה. הסכום שהממשלה הקצתה יגיע ב-2019 ל-2,147 מיליארד שקל, וזה גבוה ממה שבזמנו סוכם בין נציגים של הנכים והממשלה. השינוי נובע מהוספת אוכלוסיות שלא היו במתווה המקורי.

גילאון התרעם על כך שמנוסח החוק לא ברור מה יהיה שיעור הגידול בקצבאות בשנים הבאות, קרא לעברו: "תפסיקו לרמות. ב-2021 הקצבה היתה צריכה להיות ברמה של 4,050 ו-4,500 שקלים".

על פי הצעת החוק, תוגדל קצבת הנכות הכללית בסכום של כ-340 שקל החל מ-1 בינואר 2018, כלומר לפני כחודש, ובסכום נוסף של כ-161 שקל החל מ-1 ביולי. ההגדלה תינתן במלואה גם לזכאים לקצבה שנמצאים במוסדות במימון ציבורי.

שר הרווחה, חיים כץ, הציע לאחד את שתי הפעימות למארס 2018. כץ העלה את הצעתו אתמול בדיון שקיימה ועדת העבודה הרווחה והבריאות בהצעת החוק להעלאת קצבאות הנכים. נציג האוצר אלון מסר אמר כי המשרד לא יתנגד לאיחוד שתי הפעימות בהנחה שלא תהיה כרוכה בכך עלות נוספת.

כמו כן, מוצע להגדיל את קצבת השירותים המיוחדים לנכים בסכום של כ-200 שקל החל מתחילת 2018. נכים שעברו בעבר לקבל קצבת אזרח ותיק יהיו זכאים לתוספת בסכום של כ- 170 שקל וכן לעוד כ-80 שקל החל מיולי הקרוב.

עוד מוצע להגדיל את הסכום שאינו מובא בחשבון לחישוב הכנסת הנכה לצורך בחינת הזכאות לגמלה, לסכום של כ-3,400 שקל, ולכ-3,500 שקל החל מיולי.

אלאלוף פנה לנכים שנכחו בישיבת הוועדה ואמר: "אף אחד לא נשאר אדיש למאבק המדהים שלכם. אני מבקש שבתקופת הכנת החוק, וכדי שנביא אותו לקריאה השנייה והשלישית, תפסיקו את השביתות כי הן פוגעות בכם. אתם משועבדים למאבק הזה. תעשו הפסקה ותנו לנו להעביר את זה, ואז תעשו מה שאתם רוצים. זכותם לשבות".

אלאלוף הוסיף כי "אני מאוד מתרגש היום לאחר שהצעת החוק להגדלת קצבאת הנכים התקבלה ביום רביעי בקריאה הראשונה. אנו מגיעים היום עם התמיכה המלאה של הממשלה. בפעם ראשונה ראיתי אתמול את רה"מ בנימין נתניהו עולה למליאה ומתחייב להמשיך עם העלאת הקצבאות עד שתגענה לשכר המינימום. יש גם תמיכה לא פחות חשובה ובלתי רגילה של שר האוצר משה כחלון, ויש התחייבות אישית של שר הרווחה חיים כץ".
מאבק הנכים קצבת נכות ועדת העבודה והרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד