י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

גורם בכיר ברבנות: ליבת המחלוקת בין בד"צ 'קהילות' לרבנות - רמת כשרות סכיני השחיטה

סערת הכשרות ב'קהילות', ממשיכה לעורר סערה בקהילות החסידים. 'בחדרי חרדים' פנה לגורם בכיר ברבנות, שטוען כי ליבת הסכסוך בין רבני בד"צ קהילות לבין הרבנות היא רמת כשרות נמוכה בסכיני השחיטה, בניגוד למה שהונהג במשחטה הוותיקה

צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: באדיבות המצלם



סערת הכשרות ב'קהילות' ממשיכה לעורר סערה בקהילות החסידים: בעקבות הכתבה שפורסמה בליל שישי אודות סערת הכשרות בקהילות, כשהעמדות חלוקות האם מדובר בהקפדה על רמת הכשרות על בכלל במאבקי שליטה, פנה כתב 'בחדרי חרדים' לגורם בכיר ברבנות, אשר חידד והבהיר כי ליבת הסכסוך בין רבני בד"צ קהילות לבין הרבנות לגבי שחיטת קהילות בשגב שלום היא רמת כשרות נמוכה בסכיני השחיטה, בניגוד למה שהנחיל השוחט הרב מרדכי גלאי במשחטת שגב שלום הוותיקה.

בשבועות האחרונים מאז החלה שחיטת בד"צ קהילות במשחטת שגב שלום, נוכחו שוב ושוב בודקי הסכינים המנוסים מטעם הרבנות, כי רמת כשרות סכיני השחיטה של קהילות ירודה מהרמה הנדרשת בשחיטת מהדרין וכפי שנהוג בשחיטה הוותיקה.

לדברי המקור הבכיר, נאלצו לא פעם בודקי הסכינים מטעם הרבנות להוריד כמויות של עופות מהליין לאחר השחיטה, מחמת היותם בגדר טריפה ממש.

מטבע הדברים הביקורת המקצועית של בודקי הסכינים מטעם הרבנות לא התקבלה בעין יפה מצד רבני בד"צ קהילות, המתהדרים כביכול בשחיטה מהודרת שאין עליה עוררין, והללו דרשו חד משמעית למנוע את נוכחות בודקי הסכינים מטעם הרבנות בכל הליך השחיטה שלהם.

אכן בתקופה האחרונה לא נכחו בודקי הסכינים והמשגיחים של הרבנות בשחיטת קהילות, ובעקבות כך כל עוף שנפסל ע"י בד"צ קהילות, הועבר למחלקת טרף ושווק לקהל יעד לא יהודי.

מטבע הדברים, הסכסוך המקצועי על רמת כשרות הסכינים יצר בעיות נוספות מצד צוות המשגיחים והבודקים יראי שמים של שחיטת קהילות. עיקר הקצף יצא על ההנחיה הגורפת שניתנה מצד מנהלי הכשרות לדאוג שיהיו '80 אחוז חלק' בתפוקת העופות, שכן כל עוף שלא הוגדר חלק עשה את מקומו למחלקת 'טרף' עובדה שגרמה להוצאות כספיות גדולות לראשי קהילות.



ל'בחדרי חרדים' הגיע נוסח ההוראה הפנימית שפורסמה (ראה מצורף): "גם היום אין לנו בודקים של הרבנות ולכן, היעד שלא לא פחות מ-80% חלק נשאר בתוקפו. להזכירך: כל עוף יעבור לפחות 2 בודקים לפני שמחליטים שהוא טרף. הנ"ל בהוראה ישירה של מוטי חסיד ובהסכמת הגאון רבי ישראל פישביין בשל הפסד מרובה. תעביר לכולם"





כאמור, הוראה זו פורסמה בחדרי המשגיחים בשגב שלום והביאה בעקבותיה גל פניות של משגיחים יר"ש המבקשים לפרוש מעבודתם בקהילות, כיון שאינם משלימים מצפונית עם מה שקורה בשחיטה. אחת הפניות הגיעה ל'בחדרי חרדים' (ראה מצורף), וכה כותב המשגיח: "בהמשך לשיחתנו, אכתוב לך מדוע אני מבקש לעזוב את קהילות אך שלא למראית עין זרה... 1. מאז שעברו לשגב שלום מביאים שוחטים ומשגיחים בלי שום ניסיון. הם עושים טעויות חמורות אבל אני לא מעז לדבר. הספיקה לי שיחת טלפון שקיבלתי פעם הבוס... 2. לפני חודש הסתובב "רב" (לא הרב פישביין) וצעק "למה לא מזדרזים, צריך להספיק יותר"... 3. כעת בגלל המריבה עם אילוז ולוגסי מהרבנות אמרו שחייבים שיהיה 80% חלק. בודקים שוב עופות שהתעוררה בהם שאלה ומחליטים שזה חלק כי הבוס משתולל. אני מרגיש שאני לא יכול מצפונית להישאר שם ומבקש שתעזור לי להתקבל אצלכם".





גורמים יודעי דבר מוסיפים שזו גם הסיבה שהרב וולקוביץ - רב חסידי גור בערד והממונה מטעם האדמו"ר מגור על כל נושא הכשרות בחסידות, יחד עם הרב אריה זילברשטיין רב חסידי גור בבני ברק, חיפשו אלטרנטיבה לעופות 'חלק' ולכן ביקרו במפעל משחטת צפת שם שוחטים 'שופרא דשופרא' תחת השגחת הרה"ג רבי דוד שווימר דיין בבית שמש. הרב וולקוביץ אף פרסם מכתב תמיכה כשרותית (ראה מצורף), וזאת עקב אי שביעות רצונו מרמת הכשרות בשגב שלום.





בעקבות מכתב זו התקיימו בימים האחרונים מכירות של עופות משחטת צפת בריכוזי חסידות גור בערד במחירים מוזלים (ראה מצורף).





לאחר התערבות של כל הגורמים הקשורים לעניין, וכפי שפורסם בהרחבה בכתבה אמש, הסכימה הרבנות לוותר על נוכחות בודקי הסכינים מטעמה, כאשר רבני הבד"צ של קהילות יהיו אלו בלבד אשר יבדקו ויכשירו את הסכינים. אולם יחד עם זאת רמת הכשרות של המפעל תרד מרמת 'כשרות למהדרין' לרמת כשרות 'רגילה' ומ'חלק' ל'כשר' בלבד.

בשולי הדברים נודע ל'בחדרי חרדים' כי ישנה התמרמרות רבה בקרב חסידי גור בערד על אחראי הכשרות של קהילות, אשר הבטיחו להם מקורות תעסוקה למאות אברכים, ואף קיימו קורסים מיוחדים להשתלמות, כאשר בפועל מועסקים בשגב שלום רק כ-14 אברכים בלבד.
קהילות כשרות סכינים גור הרב וולקוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד