כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

האם נמצאה השיטה להילחם בהעתקות האלבומים?

במקום להאבק במעתיקי האלבומים, החליט הזמר אלי פרידמן על פורמט חדש: אתר חדש שהשיק היום מציע לגולשיו להוריד חומרי מוזיקה - והמחיר ייקבע על פי רצון הלקוח • בראיון לאתר בחדרי חרדים' מספיר פרידמן: "בעיניי זו פריצת דרך, וזו השיטה היחידה לבעיה של העולם הטכנולוגי" • האם הפיילוט יצליח וזמרים נוספים ילכו בעקבותיו?

האם נמצאה השיטה להילחם בהעתקות האלבומים?
פלאש 90





אחת התופעות הכאובות בתעשיית המוזיקה החסידית, אם לא הבולטת שבהן, היא תופעת ההורדות וההעתקות הלא חוקיות. זמרים ויוצרים שעובדים במשך חודשים ושנים על סינגלים ואלבומים, מוצאים את החומרים היקרים מתגלגלים ברשת, בקבוצות ה'וואטס אפ' וה'טלגרם'. מאן דהוא, שלא תמיד ידועה זהותו, מחליט 'לזכות' את הציבור, ומגיש להם את הקבצים - חינם אין כסף, על חשבון הזמר כמובן.

לא מעט מאנשי התעשייה 'שוברים את הראש' יומם וליל בשאלה - "איך מתמודדים עם התופעה?". רעיונות רבים צצו ובוצעו, חזרו וירדו, וההורדות - נמשכות כל העת. האם דינה של התופעה להישאר עמנו לנצח, כפי שחלק מהזמרים כבר סוברים ומשלימים איתה, או שניתן למצוא את פתרון הזהב שיעצור את הביזיון אחת ולתמיד?

הזמר אלי פרידמן, שהוציא לא מעט שירים ואלבומים בקרירה המוזיקלית שלו, החליט ללכת על שיטה חדשה שמעולם לא נוסתה בעבר: לציון עשרים שנות יצירה, השיק היום פרידמן אתר חדש - והוא מזמין את הגולשים להיכנס אליו ולהוריד את השירים והאלבומים שלו, ביניהם אלבומו החדש 'רחובות הנהר'. החידוש: פרידמן לא מתמחר את חומריו. ובשפה פשוטה: אתם תקבעו כמה אתם רוצים לשלם.

בהודעה שנשלחה מטעמו נאמר: "לראשונה בתולדות המוסיקה החסידית - הורידו חופשי ושלמו כמה שתרצו. אלי פרידמן משיק אתר אינטרנט מושקע לרגל עשרים שנות יצירה מוזיקליות, ומזמין אתכם לקבל ראשונים את האלבום החדש שלו "רחובות הנהר".

עוד נמסר: "לראשונה, אמן חרדי נותן מענה לתופעת הצריבות וההורדות הפירטיות ברשת, ובאפליקציות וואטסאפ וטלגרם. עם אפשרות הורדה של האלבום החדש, באתר כשר שניתן לגלוש בו גם לאנשים עם אינטרנט מסונן, ולמי שאינו מעוניין להיכנס ליוטיוב. באתר ניתן לשמוע או להוריד חינם ללא חשש גזל את אלבומיו הקודמים של פרידמן, וכן לרכוש כרטיסים להופעות קרובות".

אלבומו החדש של פרידמן "רחובות הנהר"

בראיון ל'בחדרי חרדים' מספר הזמר אלי פרידמן איך נולד הרעיון: "התייעצתי עם ליאור רוט, חבר שלי שעובד כפרסומאי. ישבנו עם חבר שלו, שאמר שהראשונים שניסו את זה היו חברי להקת 'רדיו הד'. הניסוי, שהתקיים לפני כעשור, רשם הצלחה אדירה: הם הצליחו לגייס כ-3 מיליון פאונד (כ-14 מליון שקל). אז נכון, אני לא משלה את עצמי שכאן בישראל, ובמגזר החרדי, ניסוי שכזה ירשום כזו הצלחה כלכלית דומה. אבל צריך להבין: יש בעיה, ואנחנו מנסים לפתור אותה, ולא להילחם".

פרידמן מסביר כי "כולם הבינו שהאלבומים הם לא עניין ריווחי מבחינה כלכלית. בעיניי זה כרטיס ביקור, שמאפשר למאזינים להתרשם מהזמר. המצב הוא שהעולם נהיה דיגיטלי יותר ויותר, והניסיונות ללכת בכוח נגד הדבר הזה - נועדו כישלון. החלטנו להפסיק להילחם, ולהתחיל להיות פרגמטיים. השיטה החדשה נותנת פתרונות במספר ממדים: הנגישות, הזמינות, תופעת ההעתקות, והקשר האישי בין הזמר לאנשים בשטח".

"לצערי הרבה אנשים מעתיקים או צורבים את האלבומים. אני רוצה שישלמו, ומי שמעריך מוזיקה ראוי שישלם. אני לא נלחם במציאות, אני חי בה. אני כמובן נגד הגנבות, אבל אני גם מתנגד לתגובה של חלק מהזמרים בתעשייה שמעדיפים להתבכיין זה לא פתרון, מכיוון שהדבר הזה הוא בלתי נשלט. אף זמר לא יכול לעצור את הדבר הזה. אם אי אפשר לעצור - לפחות נמזער נזקים".

"האתר החדשני יספק לי את את כתובות המיילים של האנשים שיורידו, מה שייצור מאגר אוהדים פוטנציאלי. המאגר הזה יוכל לשמש למספר מטרות: לדעת כמה אנשים אוהבים את המוזיקה שלי, ואיזה סגנון שירים יותר מדבר לאנשים. בנוסף, ניתן יהיה לעדכן אותם במידע חדש: אלבומים או שירים שיצאו, הופעות קרובות, ועוד".

השיר 'משכימים', מתוך אלבומו החדש של פרידמן 'רחובות הנהר'.

האתר עשוי גם לפתור בעיה נוספת: בעיית הנגישות. "ישנם לא מעט אנשים שרוצים לשלם על אלבום, אבל צריך לזכור שאנחנו בדור האיסטנט - הכל כאן ועכשיו. לפעמים ההגעה הפיזית לחנות מסורבלת וגורמת לאנשים לוותר, כי למה להם להגיע לחנות אם הם יכולים לקבל את זה לנייד".

בנוסף, המשמעות של ההעברה בוואטס אפ היא פגיעה משמעותית בסאונד. "אנחנו נותנים להם באתר את השירים באיכות מקסימלית, למרות שזה שוקל יותר. אני אומר למאזין: אם אתה כבר שומע בחינם, לפחות תשמע באיכות מקצועית תהנה. האזנה לקבצים באיכות ירודה פוגעת בסופו של דבר במיתוג של הזמר. בוואטס אפ החומרים רצים מהר, ואנשים מוחקים ומנקים, מה שיוצר מצב שאחרי תקופה מסויימת - השירים שנשלחו כבר לא זמינים להאזנה".

"יתרון נוסף הוא ההגעה אל קהל יעד גדול יותר. סגנון המוזיקה שלי פונה אל הקהל החרדי והישיבתי, שברובו לא משתמש באינטרנט פתוח, מה שמונע מהם להגיע לחומרים שאני מעלה באופן קבוע לערוץ האישי ביוטיוב. האתר הזה הוא כשר ונקי, וזמין בכל חברות סינון התוכן, לפחות מה שאנחנו בדקנו".

"שלמו כמה שתרצו". האתר החדשני של פרידמן

"אגלה לך סוד: כל החומרים שלי נמצאים ממזמן ביוטיוב. מסיבה פשוטה: מי שמחפש לשמוע מוזיקה חסידית - יגיע אלי. המצב כיום הוא שמה שנגיש - מגיע לכולם, וזה מה שעובד. יש לי בערוץ ביוטיוב מאות אלפי כניסות - וזה פרסום. הם נחשפו למותג "אלי פרידמן".

"בעיניי זו פריצת דרך, כי זו חשיבה נכונה יותר לדור הזה. אני נותן את האופציה למי שרוצה להיות נחמד - לשלם. אין פה סיכון מכיוון שגם ככה החומרים זורמים ברשת. הראתי את האתר לכמה עשרות אנשים, וכולם התלהבו מהרעיון. אף אחד לא פסל את היזמה. האתר פתוח כמה שעות. הגענו למאות הורדות. אמנם לא רבים שילמו, אבל צריך לזכור שגם כך הם לא היו קונים בחנות".

"מסופר על החזון איש שנכנס אליו יהודי ושאל אותו: "למה אתה מורה לכולם ללמוד בעברית בניגוד לרב יוסף חיים זוננפלד שהורה ללמוד באידיש?". ענה לו החזון איש: "לאחר שהסתיימה מלחמת העולם, מצאו לפתע חייל נשאר בעורף האויב, ולא הבין כי תם תפקיד. פעם המלחמה הייתה על האידיש. היום צריך להילחם על דברים אחרים".

"פעם המלחמה הייתה על למכור דיסקים, היום זה עבר לזירה אחרת, ונוצר צורך חדש להשתמש בכלים אחרים. בעיניי, זו הדרך להישאר על המפה, ולא להישאר בעולם הישן עם הנורמות ההם. דברים התקדמו", חותם פרידמן.

גם פרידמן לא חזה את זה: האתר החדש קרס הערב (רביעי), ככל הנראה בעקבות כניסות רבות של גולשים בו זמנית. בצוות הטכני מבטיחים לתקן זאת בשעות הקרובות ולהחזיר את האתר לפעילות מלאה כבר מחר.
אלי פרידמן רחובות הנהר העתקות אלבומים אתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד