י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בנק ישראל: הריבית צפויה לעלות ברבעון הרביעי

בבנק חוששים כי המרווחים בין אג"ח קונצרניות לאג"ח ממשלתיות דומות, שירדו במחצית השנייה של 2017 לרמה הנמוכה זה עשור, אינם משקפים את הסיכונים הטמונים בהם

בנק ישראל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
בנק ישראל. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בנק ישראל מפרסם היום את דו"ח המידניות המוניטרית שלו למחצית השנייה של 2017. הדוח מציג את תחזית חטיבת המחקר של הבנק נכון לינואר 2018 ולפיה התוצר של המשק הישראלי צפוי לצמוח ב-2018 ו-2019 ב-3.4% ו-3.5%, בהתאמה. עלייה לעומת התחזיות הקודמות של בנק ישראל.האינפלציה צפויה לשוב לתחום היעד שמגדיר לה בנק ישראל - ולהסתכם בסוף 2018 ב-1.1%.

תוצר נובע של תחזית זו הוא הערכה של הבנק כי ריבית בנק ישראל צפויה להיוותר ברמתה הנוכחית עד לרבעון השלישי של 2018 - ותעלה רק ברבעון הרביעי. זאת שכן הותרת הריבית ברמתה הנוכחית לאורך זמן תפעל לחזרת האינפלציה.

חוץ מהריבית בנק ישראל מעריך שהחזרה של האינפלציה ליעד שלה תנבע גם מהעלייה של השכר הנומינלי במשק על רקע סביבת התעסוקה המלאה; השיפור בפעילות הכלכלית העולמית ובסחר העולמי והעלייה של האינפלציה העולמית.

לפי בנק ישראל גורמים שעשויים לעכב את חזרת האינפלציה ליעד הם הצעדים שהממשלה נוקטת כדי להפחית את יוקר המחיה והתגברות התחרות במשק. או התפתחויות בשער החליפין.

חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הביעו חשש שהמשך ההתרחבות של יצוא השירותים הישראלים עלול להיפגע עקב מחסור בעובדים מיומנים. ציינו כי רמתו הנמוכה של שער החליפין מקשה על יצוא הסחורות, וכי על הממשלה לנקוט מדיניות להגדלת פריון העבודה – כדי לתמוך בצמיחה לאורך זמן.

לפי בנק ישראל, גם אם נתוני החשבונות הלאומיים מצביעים על התאוששות ביצוא הסחורות והשירותים נתוני סחר חוץ רומזים על ירידה בצמיחת היצוא - בשל ירידה ביצוא התרופות. ירידה הנובעת בחלקה מהמשבר בטבע. למרות זאת חברי הוועדה המוניטרית העריכו כי צמצום פעילותה של טבע בישראל לא יצור השפעות משקיות נרחבות, וכי מצבו הטוב של שוק העבודה ישפיע לטובה על יכולתם של עובדי טבע להיקלט במקומות עבודה אחרים.

הוועדה המוניטרית דנה גם בפריחה בשוק האג"ח הקונצרניות לאור העובדה שהאומדן שלה להון נטו שהמגזר העסקי הלא פיננסי גייס באמצעות הנפקת אג"ח הסתכם ב-2017 ב-24 מיליארד שקל, אחרי 20.5 מיליארד שקל ב-2016 ו-2.8 מיליארד ב2015. בבנק ישראל התייחסו לכך שהמרווחים בין אג"ח תאגידיות לאג"ח ממשלתיות דומות ירדו במחצית השנייה של 2017 לרמה הנמוכה ביותר שהן הציגו מאז 2007. והביעו חשש שמרווחי האג"ח אינם משקפים באופן מלא את הסיכונים, בדומה למצב במדינות אחרות בעולם.
בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד