י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חריג: פלסטיני נהרג מאש צה"ל מול חופי עזה

סירת דיג פלסטינית חצתה את שטח הדיג המותר בחוף עזה, ובעקבות כך ספינת צה"ל ביצעה לעברם ירי אזהרה, בנוסף לקריאות לחזור חזרה. צעיר פלסטיני נהרג ושני צעירים פלסטינים נפצעו , שני חיילי צה"ל נפצעו במהלך האירוע

חיל הים. צילום אילוסטרציה: אדי ישראל, פלאש 90
חיל הים. צילום אילוסטרציה: אדי ישראל, פלאש 90



בשעות הצהרים (ראשון), סירת דיג פלסטינית חצתה את שטח הדיג המותר בחוף עזה, ובעקבות כך ספינת צה"ל ביצעה לעברם ירי אזהרה, בנוסף לקריאות לחזור חזרה.

צעיר כבן 20 תושב רצועת עזה, שהחזיק בידו דבר שנראה דומה לנשק, נפגע ונהרג. בעקבות האירוע, בוצעה סגירה מלאה של האיזור. שניים נוספים נפצעו והועברו להמשך טיפול רפואי בבית החולים ברזילי באשקלון. בנוסף, שני חיילי צה"ל נפצעו במהלך האירוע.

לפני כשנה, בנובמבר 2016, סוכלה הברחה של אמצעי לחימה לרצועת עזה דרך הים על ידי לוחמי צה"ל. בסרטון שפרסם צה"ל מתועדים מקרים של סיכול הברחות, כולל סירת דיג שהובילה אמצעי לחימה. בסרטון נשמע: "ירי אזהרה.. "מדובר בהברחה וודאית".. "ההברחה סוכלה, המטרה הושמדה".. "השמדנו פה פח"ע.. כל הכבוד לכולם".



"פלגה 916 שפעלותיה תועדו בסרטון, היא יחידה קטנה יחסית בצה"ל, אולם כמות הנשק שבה לוחמיה משתמשים גבוהה ביחס לכמות החיילים בה", אמר ל'בחדרי חרדים' סרן מתן חזן, מפקד סיירת בזק בפלגת הבט"ש (ביטחון שוטף) הדרומית של חיל הים, ברצועת עזה.

"כדי לאכוף את ביטחון ישראל, יש החלטה מדינית הקובעת סגר ימי על רצועת עזה, בטווחים מסויימים מהחוף. אחוז גבוה מהאוכלוסיה השוהה על קו החוף עם סירות, זה משפחות עם סירות דיג שזה מקור המפרנסה שלהם. הסגר הימי כמובן פוגע בדיג. צריך להבין, שבגבול ימי אין אפשרות לשים גדר, כך שיש לא מעט חריגות - מה שמייצר בעיתיות".

איך פותרים את העניין? "יש לנו ספר משפטי על פיו אנחנו פועלים", הוא הסביר, "נהלי פתיחה באש ברורים מאוד. לוחמים נמצאים בגבול הימי ליליות כימים ואוכפים את החוק, כדי שחס ושלום כלי שיט בעייתי לא יחצה את הקו".

אמנם מדובר בביטחון המדינה, אך במהלך השיחה מתברר כי בפעילות השוטפת יש לא מעט מקרים בהם יש למפקד מתן חזן ולחייליו מעורבות רגשית.

"במהלך השנה האחרונה, היה כלי שיט שלא נענה לקריאות החיילים, לא נענה לשום אזהרה, התנהג בצורה הכי מחשידה, כך שמבחינה משפטית כבר יכולנו לפתוח באש" שיחזר מפקד הסיירת. "התקרבנו, ואז גילינו שלושה ילדים קטנים על כלי השיט החשוד. זה תרחיש לא פשוט, האם לבצע ירי או לא? אמרתי לעצמי, מצד אחד ההוראות אומרות אתה חייב להשמיד, מצד שני הרגש אומר לי שזה ילד. בסופו של דבר לא ביצענו ירי, ובחיפוש שנערך לא נמצאו אמצעי לחימה".

מקרה זה אינו בודד, ישנם לא מעט מקרים נוספים בהם יש מעורבות רגשית: "לפעמים שאנו מבצעים מעצרים בים, למרות שאנחנו יודעים שהם אזרחים תמימים". ולמה? "הפעילות שלהם מפריעה לרשת האבטחה של ישראל. אנחנו יודעים שמדובר בדייג תמים שחצה את הגבול, אנו מבצעים ירי לעבר המנוע, עוצרים אותם ומביאים לחקירה ושולחים אותם בחזרה לעזה. אך זה מצב מסובך, היות ולפעמים הם נפצעים למרות שהם תמימים. שאלתי את עצמי האם פעלתי נכון, האם זה מגיע לו, יש בזה מעורבות רגשית מאוד משמעותית".

"החיכוך המתמיד והרצון שלא להגיע לחיכוך, הוא גבול דק מאוד ופגיע", הוא אומר בראיון ל'בחדרי', "יש כל הזמן ניסיונות של הברחות נשק ואנחנו הדבר היחיד שמונע את זה. זה תפקיד מאוד חשוב לשמור על הסגר הימי שחשוב להגיד שהוא חוקי לחלוטין ברמה בין לאומית". מאז תחילת השנה היו אלפי מקרים חשודים, בהם "היו לפחות שלושה מקרים שהתבררו כפעילות חבלנית עויינת, והצלחנו לעצור אותה". ישנם שלושה מאמצים עיקריים בהם פועלים החיילים, מידע מודיעיני, תצפית מהים ומהאוויר וכן שיקול דעת של המפקד והלוחמים.

איך בכל זאת מחליטים האם לפעול למעצר כלי שיט או ירי? "כשאתה יורה אתה בוחן את התגובה, בודק האם האנשים מבינים וחוזרים לעזה או שממשיכים ומתעלמים. כשאנחנו מעלים ספינה באש, זו הכלאה של מצב בו אין ברירות אחרות".
חיל הים רצועת עזה שטח דיג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד