כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

פורים ברשב"ם: מה ענה הגר"ח קנייבסקי למי שביקש להיות כמוהו

בשעת סעודת הפורים, ניגש אל הגר"ח מבקר וביקש ברכה "להיות כמו רבי חיים". איזו תשובה קיבל?

הגר"ח בקריאת המגילה בליל פורים. צילום: שוקי לרר
הגר"ח בקריאת המגילה בליל פורים. צילום: שוקי לרר



שר התורה הגר"ח קנייבסקי חגג את ימי הפורים השנה בביתו ברחוב רשב"ם בבני ברק.

בעלון 'דברי שי"ח' היוצא לאור מדברי תורתו כמידי שבוע ציינו כי השנה לא היה בכוחו של הרב לצאת לקריאת המגילה לבית הכנסת 'לדרמן', והוא התפלל ושמע קריאת המגילה בביתו. את המגילה קרא הבעל קורא הוותיק שכנו, הגאון רבי לייב נדל, בנו של הגאון רבי גדליה נדל זצ"ל.

בהמשך מסופר כי אחד מבני הבית סיפר, שבשעת סעודת הפורים, ניגש אל הגר"ח אחד וביקש ברכה באמרו שרוצה להיות כמו רבי חיים, לדבריו: "הלא ביום כזה כל הפושט יד נותנים לו וידוע בשם הספרים הקדושים שזה הולך על גם עניני רוחניות, שכל מי שמבקש דבר ביום הזה הבקשה יכולה יותר להתקבל".

הביט בו רבי חיים ואמר "זהו, כבר יצאת ידי חובת עד דלא ידע". הלה, הפציר ברבי חיים שהוא רוצה באמת ברכה לגדול להיות גדול בישראל, הגיב לו הגר"ח: "מה שאמרו כל הפושט יד נותנים לו הוא קולא בהלכות צדקה ולא חומרא, שאין צריך לבדוק אחרי העני אלא אפשר לתת לכל אחד שמבקש. כי אומרים מסתמא עני הוא, אבל בשאר ימות השנה שיש גבאי צדקה ואפשר לתת דרכם לעניים, החמירו שאין צריך לתת לכל עני הפושט יד, כי אפשר לתת ידי על הגבאי צדקה והם צריכים לבדוק מי זקוק ומי לא".

ביום שושן פורים לתפילת ותיקין, הגיעו אל הגר"ח מנין של תושבי ירושלים בארגונו של הרב יעקב חלופסקי. באי המניין כבר נתחייבו ביום ט"ו כי היו בירושלים בתחילת היום ובאו עכשיו לבני ברק, אחד מהם קרא את המגילה עם הג' ברכות לפניה וגם לאחריה ואף קראו בתורה.

הגר"ח היה מרוצה מזה כי כל שנה נוהגים לקרוא אצל הגר"ח ללא ברכה, כי בני ברק קרובה ליפו שהיא ספק מוקפת חומה וקראו בלי ברכה, ועכשיו שיש אלו שבאים מירושלים, קוראים בברכה והוא מהודר יותר.

הגר"ח קניבסקי בפורים השנה. צילום: שוקי לרר









הרב חיים קנייבסקי פורים קריאת המגילה כל הפושט יד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד