כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

להיט השקעות: קרן ההלוואות שגייסה כבר מיליארד שקל

קרן Consumer Credit Fund משקיעה בפלטפורמות למתן הלוואות מעמית לעמית (P2P). באחרונה החליטה גם מנורה מבטחים להשקיע כ–50 מיליון דולר בקרן • מאז הנפקתה במארס 2014 הניבה הקרן תשואה דולרית של 31%

צילום: pixabay
צילום: pixabay



קרן CCF (Consumer Credit Fund) של בית ההשקעות אי.בי.אי, המשקיעה בפלטפורמות למתן הלוואות מעמית לעמית, ממשיכה לגדול בקצב מהיר. ל–TheMarker נודע כי במהלך פברואר החליטה חברת הביטוח מנורה מבטחים להשקיע בקרן כ–50 מיליון דולר. בכך גדל שווי נכסי הקרן ל–270 מיליון דולר (כמיליארד שקל) — ארבע שנים בלבד מאז הקמתה. ההשקעה בוצעה באמצעות כספי העמיתים והנוסטרו.

CCF, שמנוהלת על ידי רו"ח אמיר גולן, משקיעה בהלוואות מעמית לעמית (P2P), שניתנות באמצעות זירות מסחר מקוונות כמו לנדינג קלאב, פרוספר ואפסטארט. למעשה, הקרן קונה ומחזיקה אלפי הלוואות של צרכנים בדירוג אשראי גבוה יחסית בארה"ב, תוך קבלת תזרים יומי (הריביות המשולמות). הקרן משקיעה בפלטפורמות P2P הפעילות בארה"ב בלבד, ולא בכאלה הפועלות בישראל (פלטפורמות כמו eLoan, בלנדר, טריה, ו–BTB).

מאז הקמתה במארס 2014, הניבה הקרן תשואה דולרית חיובית של 31% (תשואה של 5%–8% בשנה). מדובר בתשואה גבוהה ממדדי הבנצ'מרק — קרן הסל Core US Aggregate Bond, המשלבת אג"ח ממשלתיות וקונצרניות אמריקאיות, וקרן הסל High Yield Corp Bond, המשקיעה באג"ח "זבל", שהניבו תשואה מצטברת של פחות מ–5%. מדד תל בונד תשואות הישראלי הניב באותה התקופה תשואה של 8.7%.

במכתב שנשלח בפברואר למשקיעים והגיע לידי TheMarker, ציין מנהל הקרן, רו"ח אמיר גולן, כי הקרן השלימה ארבע שנים רצופות של תשואה חיובית. עוד נכתב כי לאחר הליך בדיקה קפדנית של יותר משנה, "אחד הגופים המוסדיים המובילים בישראל — חברת הביטוח מנורה מבטחים — החליט לבצע השקעה מהותית בקרן, בהיקף של 50 מיליון דולר. ההשקעה מאפשרת לקרן להיכנס להזדמנויות השקעה הזמינות כיום בשוק ה–P2P, עם מרווחי ריבית גבוהים יותר". גולן חשף כי הקרן נמצאת במשא ומתן עם פלטפורמה רביעית להשקעות.

הלוואות P2P הן אחד התחומים הפיננסיים הצומחים בעת האחרונה. מדובר בהלוואות הניתנות באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות המחברות בין מלווים לבין לווים פרטיים או עסקים הזקוקים לאשראי — שאינו בנקאי (ההלוואות אינן מובטחות בשעבודים ובבטוחות). סך ההלוואות שניתנו עד כה בארה"ב בתחום מגיע לכ–50 מיליארד דולר, חלק קטן משוק האשראי הצרכני בארה"ב שמגיע בכללותו ל–2.5–3 טריליון דולר.

מה אנשים עושים עם הכסף?

הקרן של אי.בי.אי נהפכה ללהיט בקרב גופים מוסדיים — חברות ביטוח, קופות גמל, קרנות השתלמות ומנהלי החסכונות של הקיבוצים. גוף מוסדי שמשקיע בקרן משלם מדי שנה לאי.בי.אי דמי ניהול של כ–1%, בתוספת דמי הצלחה של כ–12% — לא כולל דמי ניהול נוספים (כ–0.6%) שמשולמים לפלטפורמות בארה"ב, באמצעותן מבוצעות ההשקעות.

עד סוף יוני נתנה הקרן 33 אלף הלוואות צרכניות, לשלוש־חמש שנים. משך החיים הממוצע להלוואות של הקרן עומד על כשנה וחצי. ההלוואות ניתנו למגוון שימושים כמו שיפוץ בית, הוצאות רפואיות, חופשה ומימון לימודים — על בסיס דירוג האשראי הקיים ללווים בארה"ב. על רקע ההצלחה, ב–2017 השיקה אי.בי.אי עוד קרן מסוג P2P להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, Secured Bridge Loans, המשקיעה בהלוואות גישור לזמן קצר מגובה בנדל"ן, לצורך קנייה, שיפוץ ומכירה.

במנורה מבטחים ובאי.בי.אי סירבו להתייחס לידיעה.
P2P קרן הלוואות אי.בי.אי מנורה מבטחים עמית לעמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד