י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הנשים שמציקות לחרדים העובדים: פרויקט התעסוקה - בסכנה

הפרויקט הייחודי שנועד לשלב חרדים בשירות הציבורי - בסכנה, בעקבות עתירה שהגישה 'שדולת הנשים' • הטענה: בקורס ההכשרה ישנם רק גברים ולא נשים • נציבות שירות המדינה: אם לא תהיה הפרדה בקורס - לא יהיו חרדים בשירות המדינה

אילוסטרציה. צילום: מתניה טאוסיג, פוטו בי, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: מתניה טאוסיג, פוטו בי, פלאש 90 צילום: מתניה טאוסיג, פוטו בי, פלאש 90



פרויקט התעסוקה החרדי - בסכנה. 'שדולת הנשים בישראל' הגישה עתירה נגד נציבות שירות המדינה, על כך שמכרז 'משפיעים - חרדים לשירות הציבורי' אינו חוקי מאחר ושלבי ההכשרה נערכים לגברים ונשים - בהפרדה מלאה. בעתירה הם מבקשים להצהיר כי המכרז אינו חוקי, לבטל את המכרז ולתת צו מניעה האוסר על קיום הפרדה בין גברים בכל שלב משלבי התעסוקה בשירות המדינה.

בעתירה נכתב כי מדובר בהליך שמעולם לא התרחש עד כה, "שבו נקבע כתנאי לקבלה למשרה בשירות הציבורי, כי המועמד יהיה גבר". מדובר לטענתם בפגיעה בזכות החוקתית לשיוויון ולכבוד, חוסר סמכות ואי חוקיות גלויה וברורה.

התכנית 'משפיעים' נועדה לשלב חרדים בשירות הציבורי כדי שהחלטות שמתקבלות במשרדי הממשלה יקבלו התייחסות מגוונת, ובכלל זה התייחסות חרדית ולאו דווקא בעניינים שנוגעים לציבור החרדי. מדובר ביוזמה של נציבות שירות המדינה ומשרד העבודה והרווחה, שמטרתה לבנות עתודה חרדית מצטיינת שתשתלב בהמשך בתפקידים משמעותיים בשירות המדינה ובשלטון המקומי. 

המחזור הראשון בתכנית, נועד לגברים בלבד כאשר התכנית היא שהמחזור השני יהיה מיועד לנשים בלבד. התכנית השנתית כוללת 50 תקנים, מרביתם לשירות המדינה ומקצתם לשלטון המקומי. עם סיום השלב הראשוני בהכשרה, צפויים המשתתפים להשתלב במשרות מפתח במשרדי הממשלה השונים ובשלטון המקומי. 

אולם בשלב זה, כך על פי נציבות שירות המדינה, ישנם 20 עמיתים לאחר שחמישה נשרו ממנו. העתירה, הוגשה כחודש וחצי לאחר שהחל מסלול ההכשרה, דבר שיכול לגרום לעמיתים בו להישאר ללא מקור פרנסה לאחר שעזבו את מקומות עבודתם לטובת תכנית ממשלתית. "המטרה היא לשים את העמיתים בתפקידי מפתח, בתפקידים משפיעים ולא בתפקידים זוטרים", אמרו בנציבות שירות המדינה. 

לטענת הנציבות, "אם נוציא את אלמנט ההפרדה מהתכניות האלה, לא יהיו תכניות והחרדים לא יגיעו לשירות הציבורי". עוד הוסיפו כי מעבר לאמון של הציבור החרדי, מעבר ל-20 העמיתים בתכנית, "אפשר לומר שחלקים בציבור החרדי נושאים עיניהם לתכניות מהסוג הזה. המשמעות של ביטול התכנית היא דווקא תגדיל ותעצים גם את ההפרדה בין הציבור בין הציבור הכללי לציבור החרדי - בטח עבודה בשירות הציבורי".

"אני לא יודעת מה חשבתם - שנפרד יכול להיות שווה? לא חשבתם על ביה"ד לעבודה ועל החוק הכללי, אותם אתם מצעידים אחורה עשרות בשנים. בחרתם בסיכון מחושב למרות שיש פה הרבה כסף והרבה גורמים מעורבים", התבטאה השופטת. "אני בטוחה שהכוונות שלכם טובות", הבהירה, "אבל מה אפשר לעשות שבסופו של דבר יש כאן מישהו שמתקבל לשירות המדינה על בסיס מגדר? מה עוד יש להגיד?". 

בית הדין לעבודה שדן בעתירה, בראשות השופטת רחל בר"ג-הירשברג, החליט כי על נציבות שירות המדינה להודיע לכלל העמיתים המשתתפים בתכנית 'משפיעים - חרדים לשירות הציבורי' הנוטלים חלק כיום בקורס ההכשרה, על ההליך המשפטי המתנהל וכן עותק מהדיון שנערך בבית הדין לעבודה בירושלים. בנוסף, ביהמ"ש אפשר לעמיתים אלה להודיע על עמדתם בכתב עד ליום רביעי השבוע.
בית הדין לעבודה פרויקט התעסוקה שדולת הנשים בישראל חרדים בשירות הציבורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד