כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

מי באמת לא רואה מוסך

מאזדה אולי רשמה ירידה במכירות השנה, אך היא המכונית האמינה ביותר עם הכי פחות תקלות; שברולט מגיעה הכי הרבה פעמים למוסך; כך עולה מדו"ח של חברת ליסינג מוכרת, שחושף בראשונה עבור TheMarker את תדירות הביקורים במוסך של המכוניות הפופולריות בישראל

מאזדה 5
מאזדה 5



מוכרי מכוניות אוהבים מאוד לדבר על ביצועים. כל מי שנכנס אי פעם לסוכנות למכירת רכב מכיר את הנאום. המוכר, לבוש בקפידה בחליפה שאינה תואמת את מזגה הלוהט של המדינה, מדבר במלים גבוהות על המכונית הנוצצת והבוהקת שבאולם התצוגה. במהירות הוא שולף את נתוני כוחות הסוס והמומנט ומזכיר מערכות אלקטרוניות כמו ESP ו-EBD יחד עם שלל מושגים שמותירים רוב רושם על הלקוח. בדרך כלל זה גם עובד. הלקוח המרוצה יודע לצטט בעל פה בשיחות הסלון את שלל תכונותיה המופלאות של מכוניתו החדשה.

השיחות במגרשי המכוניות המשומשות אחרות לגמרי. שם כבר אין חליפות, אין אולמות תצוגה והשיחות על ביצועים מצומצמות לכדי מינימום. שם מדברים על שני דברים: מחיר ואמינות. במלים אחרות: באיזו תדירות יראה האוטו מוסך?

אלא שאמינות של רכב היא דבר חמקמק. בדיקות השוואתיות של ביצועי המכוניות מפורסמות בעיתוני הרכב והכלכלה; מבחני הריסוק של מכון הבטיחות האירופי חושפים את מידת הבטיחות; אך לגבי האמינות לא נותר ללקוח אלא להתבסס על חוות דעת של חברים ומוסכניקים, ולא על נתוני אמת.

ואולם, לראשונה הגיע לידי TheMarker ניתוח תקלות של חברת ליסינג מוכרת (השם שמור במערכת), שממנו אפשר ללמוד רבות על האמינות של כמה מהדגמים הנפוצים בשוק הישראלי. הרשימה כוללת עשרות דגמים בקטגוריות שונות, ומציגה את מספר התקלות הממוצע בשנה.

כדי שהמדגם יהיה מייצג ביקשנו נתונים רק על מכוניות שיש מהן 30 יחידות או יותר בצי הרכב של החברה, שגילן לא עולה על שלוש והקילומטראז' שלהן נמוך מ-40 אלף ק"מ בשנה. הדרישות האלה הותירו בחוץ כמה דגמים, כמו מכוניות יוקרה, אך תוצאות המדגם הזה יכולות להעיד רבות על האמינות של המכונית הבאה שלכם.

המנצחת הגדולה של סקר האמינות היא מאזדה, שלמרות הירידה במכירות בשנה האחרונה, מוכיחה את עצמה כאמינה ביותר ומקבלת את המקום הראשון בשתי קטגוריות שונות (קטנות ומשפחתיות) ואת השני בשתיים אחרות (מנהלים ומיני-וואנים). גם טויוטה מציגה תוצאות טובות - מתברגת במקום שני ושלישי - אבל אולי פחות טובות ממה שציפינו. היצרן המפתיע הוא קבוצת פולקסווגן, שמכוניותיו תחת המותגים פולקסווגן וסקודה מתגלות כאמינות יחסית, למרות מוניטין טובים פחות. העובדה שמכוניות צרפתיות אינן אמינות במיוחד לעומת היפאניות אינה מפתיעה, אך העובדה ששברולט, שמוצאה קוריאני כיום, התברגה במקום האחרון בשתי קטגוריות (קטנות ומנהלים) מאכזבת.

הנתונים הוצלבו גם עם חברות ליסינג אחרות, מוסכים וחברות לשירותי דרך שאימתו את הדירוג שמופיע בהם, אך עם סייג חשוב - בשימוש פרטי ומתון יותר מזה של ציי הרכב, מספר התקלות בשנה נמוך בהרבה. במלים אחרות, גם המכוניות האמינות פחות יבקרו במוסך בתדירות נמוכה יחסית, אם כי עדיין גבוהה יותר מזו של המכוניות שנמצאו אמינות בסקר שאנחנו מביאים כאן.

האמינה ביותר: מאזדה 2

המכונית האמינה ביותר בסקר שייכת לקבוצת המכוניות הקטנות. מאזדה 2 התקלקלה בממוצע רק 0.35 פעמים בשנה, והיא המכונית האמינה ביותר בישראל. במקום השני בקבוצת המכוניות הקטנות נמצאת דייהטסו סיריון (0.366 תקלות בשנה), ובפער זעיר מאחור נמצאת יונדאי 0.367) i20). גם רנו קליאו מפתיעה לטובה (0.9 תקלות בשנה בממוצע), וקיה ריו זוכה אף היא לציון טוב (0.97 תקלות בשנה).

בקצה השני של טבלת המכוניות הקטנות מופיעה שברולט אוויאו עם 1.97 תקלות בשנה. הבעיות העיקריות, כפי שעולה מן הדו"ח, היו במערכת קירור המנוע, תקלה במשאבות המים והתפוצצות צינורות המביאה להתחממות שלעתים גורמת לנזק גדול בהרבה - במקרה כזה יש להחליף ראש מנוע, טיפול שמחירו הוא יותר מ-5,000 שקל.

איתי בן חיים ממוסך דלתא בראשון לציון אומר על האוויאו: "שברולט היא בעצם דייהו, חברה קוריאנית ש-GM רכשה לפני עשור, והאמינות שלה לא השתפרה".

במקום השני מהסוף נמצאת יונדאי גטס. הבעיה העיקרית היא של בוצה, כלומר הצטברות לכלוך במנוע שמצריכה ניקוי - ועלות תיקונה היא מאות שקלים. סקודה פאביה היא שלישית בין המכוניות האמינות פחות, עם 1.49 תקלות בממוצע.

עוד מכוניות מעניינות שנסקרו הן סיאט איביזה, שמבקרת במוסך 1.12 פעמים בשנה בממוצע, ניסאן מיקרה שנמצאת שם 1.11 פעמים בממוצע ופורד פיאסטה, שלה 1.09 תקלות בשנה. אגב, מכוניות עירוניות לא נמצאות עדיין בשימוש נרחב בחברות הליסינג, אך הצלחנו לקבל נתונים על יונדאי i10 וסוזוקי ספלאש, ושתיהן מגלות אמינות גבוהה (0.5 ו-0.75 תקלות לשנה בממוצע בהתאמה).

המשפחתית האמינה: מאזדה 3

זוהי הקבוצה המעניינת באמת, שממנה נמכרות רוב המכוניות בישראל. גם את הפסגה כאן כובשת מאזדה, הפעם בזכות מאזדה 3 הפופולרית - עם 0.4 תקלות בשנה בלבד. הונדה אוחזת במקומות השני והשלישי עם האינסייט והסיוויק בהתאמה, עם 0.45 ו-0.49 תקלות בממוצע.

גם קיה סראטו (0.5 תקלות) נחשבת אמינה, וכך גם פולקסווגן ג'טה (0.54 תקלות). במרכז הטבלה נמצאות משפחתיות כמו פורד פוקוס עם 0.63 תקלות בממוצע, יונדאי i30 שתבקר במוסך 0.65 פעמים ומיצובישי לאנסר עם 0.71 תקלות. גם שברולט קרוז מציעה אמינות סבירה, ומבקרת במוסך רק 0.94 פעמים בשנה.

בכבוד המפוקפק של המכונית האמינה פחות זוכה רנו מגאן (2.54 תקלות בשנה). נתוני חברת הליסינג מצביעים על תקלות בכמה מכלולים, בהם מערכת החשמל, תיבות ההילוכים והמנועים, שעלות תיקונם יכולה אף להגיע לעשרות אלפי שקלים. יאיר קריספין ממוסך שילר בקבוצת שילר (גן שלמה) מחזק את הדברים: "רנו היא מכונית נוחה מאוד לקונים הראשונים - לאחר מכן יש יותר בעיות. יש תקלות חשמל, בעיות מגעים, חלקים יקרים, מיסבי גלגלים. זה רכב זול ונעים לנהיגה, אבל התחזוקה עולה כסף".

גם במקום השני אוחזת מכונית צרפתייה, סיטרואן C4. בחברת הליסינג דווקא מדווחים על שביעות רצון גדולה של הלקוחות שקיבלו אותה, אך גם על מספר לא מבוטל של תקלות (1.89 בשנה בממוצע). רוב התקלות הן במערכת החשמל ובגיר. במקום השלישי סקודה אוקטביה, עם 1.3 תקלות לשנה בממוצע.

מכונית המנהלים: טויוטה אוונסיס

עולים כיתה לקבוצת מכוניות המנהלים או המשפחתיות הגדולות. כאן טויוטה אוונסיס היא המכונית האמינה ביותר, עם 0.45 תקלות בשנה בממוצע. במקום השני מאזדה 6 (0.57 תקלות בשנה), ובשלישי הונדה אקורד (0.65 תקלות). במרכז הטבלה נמצאות פורד מונדיאו (0.79 תקלות) וסובארו 1.05) B4 תקלות).

גם כאן הגיעה לתחתית הגיעה שברולט מאליבו, עם 1.99 תקלות בשנה בממוצע. הבעיות העיקריות שלה הן במערכת החשמל ובנורות שונות שנדלקות לשווא. עם זאת, בחברת הליסינג מספרים כי התקלות אינן חמורות. לסיטרואן C5 שבמקום השני פחות תקלות (1.32 בשנה), אך מדובר בבעיות חשמל חמורות יותר. לפולקסווגן פאסאט, במקום השלישי מהסוף, 1.21 תקלות בשנה בממוצע.

שתי מכוניות פנאי (דמוי רכב שטח) נכללות אף הן בנתונים. אלה הן יונדאי ix35 החדשה, שזוכה לציון אמינות גבוה עם 0.46 תקלות בשנה, והדגם שאותו החליפה, הטוסון, עם 1.02 תקלות בשנה. ואולם, יש לזכור שהגיל הממוצע של המכוניות בצי הרכב הוא מבוגר יותר.

המיניוואן האמין: מיציבושי גראנדיס

המשפחות הגדולות יותר יבחרו במיניוואנים, ואולי יעדיפו את אחת המכוניות הטובות בטבלה - מיצובישי גרנדיס, שתתקלקל אחת לשלוש שנים ואף פחות. במקום השני נמצאת מאזדה 5 (0.74 תקלות), ובשלישי פורד גלקסי (1.32 תקלות). את הרשימה סוגרת קיה קארנס, שלה 3.8 תקלות בשנה בממוצע, אחת המכוניות הפחות אמינות. גם סיטרואן C4 פיקאסו מאכזבת עם 2.1 תקלות בשנה.

הטנדר האמין: פיאט פיורינו

ואנים וטנדרים לסוגיהם הן המכוניות שעובדות הכי קשה, אבל מהן גם מצופה להיות אמינות יותר, שהרי בעל הרכב זקוק להן כדי להרוויח כסף. רוב המסחריות הן פשוטות וקשוחות ויכולות לעמוד בעומס רב. לפי נתוני חברת הליסינג, המסחרית האמינה ביותר היא דווקא פיאט פיורינו, עם 0.53 תקלות לשנה בממוצע. במקום השני נמצאת פורד טרנזיט (0.88 תקלות), ובשלישי סקודה רומסטר (1.53 תקלות). במורד הטבלה נמצאות גם רנו קנגו (1.82 תקלות) וסיטרואן ברלינגו (1.88).

המכונית שהוכתרה כמסחרית האמינה פחות הפתיעה אותנו. מדובר בטנדר איסוזו די מקס, עם לא פחות מ-4.23 תקלות בשנה בממוצע. חשבנו בתחילה שיש טעות בנתונים, אך מוסכניקים אישרו את הדברים. אלי פרץ ממוסך פרץ בחיפה מספר: "לדי מקס יש הרבה תקלות במנוע, בטורבו, אכילת שמן, צריכת דלק מוגזמת. הרבה אנשים מנסים למכור אותו אחרי תקלות במנוע". עוד צוינו לרעה פיאט דובלו עם 2.51 תקלות בשנה ופורד קונקט עם 2.1 תקלות.

היבואניות מגיבות

תגובת לובינסקי, יבואנית סיטרואן: "המכוניות שלנו בעלות אמינות גבוהה בטיפול נכון, בהתאמה לשגרת טיפולים על פי הוראות יצרן ושימוש בחלפים מתאימים. אנו מניחים שהנתונים בכתבה נובעים מתחזוקת מכוניות שאינה עומדת בהגדרה זו. חשוב לציין שאנו רואים בחברת ליסינג שמוסרת נתונים לפרסום אך לא עומדת מאחוריהם באמצעות פרסום שמה כפוגמת באמינותם".

מ-UMI, יבואנית שברולט, נמסר בתגובה: "הנתונים שנמצאים בידי אגף השירות, הכוללים מספר גדול בהרבה של כלי רכב, שונים בתכלית. דגמי האוויאו, שאינם משווקים זה כשנתיים, ודגם ה-3.5 ליטרים של המאליבו שגם הוא אינו משווק בשנה וחצי האחרונות, מגלים עמידות לאורך זמן, ללא תקלות אופייניות. הדי-מקס, כמו כל טנדר אחר, הוא כלי רכב שרכיב האמינות מהווה משקל רב בשיקול הרכישה שלו. לא לחינם האיסוזו די מקס, שנבחן מדי יום בתנאים הקשים ביותר, הוא הטנדר הנמכר בישראל, ובפער ניכר, זו השנה השמינית ברציפות".

מחברת קרסו, יבואנית רנו, נמסר בתגובה: "רנו קליאו הוא הדגם הראשון שהושק לאחר מהפכת האיכות של רנו, ועל כן איננו מופתעים מהאמינות המצוינת שהוא מפגין. המגאן שנבדקה היא מגאן II מהדור הישן, לפני מהפכת האמינות שרנו עברה. אנו בטוחים שאם המגאן החדשה היתה נבדקת, התוצאות היו טובות מאוד".

ההפתעות: פולקסווגן, מיצובישי ויונדאי

רנו לא רואה מוסך? לא כשמדובר ברנו מגאן. סטטיסטיקת התקלות שמציגה חברת הליסינג הגדולה מוכיחה שמגאן סובלת מ-2.5 תקלות בממוצע בשנה. מדובר בתקלות שמצריכות כניסה למוסך. הנתון הזה גרוע פי ארבעה-חמישה מנתוני טויוטה קורולה ופורד פוקוס. אפשר גם להצליב אותו עם הסיפורים שמגיעים מהשטח, כמו זה של למשל גיסי שהתקשר לפני חצי שנה, מיואש כולו, מכביש מס' 1 כשהמגאן ליסינג שלו שבקה פתאום (תקלה בגיר, כפי שהתברר בהמשך).

רנו לא רואה מוסך? כן כשמדובר בקליאו. לפי הסטטיסטיקה, ממוצע התקלות השנתי של קליאו הוא 0.9 - פי שלושה ממאזדה 2, אך עדיין פחות מחצי בהשוואה למגאן.

הטבלה משקפת את דעת השוק ואת הביקושים בשוק המשומשות, ובכל זאת יש כאן כמה הפתעות. פולקסווגן ג'טה למשל - המכונית שמיוצרת במקסיקו רואה מוסך רק חצי פעם בשנה, וזה אפילו טוב יותר מהאגדה טויוטה קורולה, שמופע התקלות הממוצע שלה הוא 0.6 בשנה. מיצובישי גרנדיס משיגה ציון מצוין, 0.4, ומוכיחה שמיצובישי הוא לא מותג נחות מטויוטה והונדה - כפי שהוא נתפש בשוק שלנו.

הלאנסר משיגה ציון קצת פחות טוב אבל עדיין מכובד, 0.7, ושימו לב להונדה אינסייט - 0.4 תקלות בלבד בשנה. זוהי ההוכחה לכך שאסור לפחד ממכוניות היברידיות מתוחכמות.

אכזבת השבוע היא יונדאי גטס. המכונית הזאת נחשבת בשוק לבונקר חסין תקלות, ואילו כאן מתברר שהיא סובלת מ-1.6 תקלות בשנה - גרוע יותר אפילו בהשוואה לאירופיות כמו רנו קליאו (כאמור 0.9) וסיאט איביזה (1.1).

קיה קארנס ושברולט אוויאו בולטות לרעה במיקומים נמוכים בטבלה, עמוק בין האירופיות, אך דגמים קוריאניים של יונדאי מצטיינים בחלקם עם שלושה נציגים בעשירייה הראשונה.

מה לגבי האמריקאים? שברולט מליבו עם 2.0 תקלות בשנה רומזת שהם כנראה עדיין לא יישרו קו, אך הכללה על סמך דגם אמריקאי אחד היא די מסוכנת.

והיפאנים? רוב הדגמים מפגינים אמינות טובה ונמצאים גבוה בטבלה, אבל מה עושה טויוטה ורסו במקום ה-40 עם ממוצע של 1.3 תקלות בשנה, כמו סיטרואן C5? ומה עושה איסוזו D מקס במקום האחרון עם ממוצע מחפיר של 4.2 תקלות בשנה? טויוטה ואיסוזו הם מותגים יפאניים, לא? אז זהו שלא. לא בדיוק. ורסו מיוצר בטורקיה, ואילו D מקס בתאילנד. ובקיצור, לא כל הנוצץ יפאני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד