י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עוקץ הדירות: ראיתם מודעה מפתה ביד 2? כדאי שתיזהרו

הונאות הנדל"ן ברשת חוזרות. בסיבוב הנוכחי: מודעה מפתה באתר yad2, קישור לאתר המתחזה לאתר רשמי של רשת התיווך העולמית רי/מקס ו"בעל נכס" מסתורי, שדורש העברת כסף באינטרנט בתמורה למפתח לדירה בתל אביב • "בהתחלה עוד האמנו שאולי מדובר בדירה במחיר מציאה"

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay



בואו נודה על האמת, שוק הנדל"ן הישראלי יכול להיות מקום אכזרי, בעיקר אם אתם שוכרי דירות במרכז הארץ בעשור האחרון. כל מודעה המציעה דירה סבירה במחיר שוק זוכה לעשרות פניות, ולא פעם מוצאים את עצמם מחפשי דירות מגיעים למעין מכירה פומבית - מפגש קולקטיבי של שוכרים פוטנציאלים, שבו הם למעשה מתחרים על "הזכות" לחתום על חוזה השכירות הנכסף עם בעל הנכס.

נקודת המוצא הפסיכולוגית הזאת (המתודלקת ברצון הישראלי התמידי לבצע את העסקה האולטימטיבית) מהווה בשנים האחרונות קרקע פוריה לסיטואציות מסוכנות - שהן גם שוכרי דירות ערניים עלולים ליפול בפח.

המציאות הזאת אינה מפתיעה מסיבה פשוטה: אם בעבר חיפוש נכס היה מתבצע בעיקר באמצעות מתווכים בשר ודם, הרי שכיום המלך הבלתי מעורער של שוכרי הדירות הוא האינטרנט. מסך דומם שמציע להם תמונה מלוטשת של דירת מגורים במחיר אטרקטיבי ובמרחק הקלקה, לעתים קרובות תוך שימוש בפלטפורמות מוכרות.

במצב הזה לא מפתיע לגלות מדי כמה שנים פורמט חדש של הונאות, לעתים גם פורמטים ממוחזרים, שנעלמו לתקופה לאחר שנחשפו - רק כדי לחזור משוכללים יותר לסיבוב נוסף. הונאה כזאת נחשפה באחרונה על ידי גולשי לוח המודעות הגדול בישראל yad2, שם פורסמה מודעה שהציגה נכס בתל אביב, והפנתה להעברת כספים באתר שהתחזה לאתר רשמי של רשת התיווך העולמית רי/מקס (RE/MAX).

"לפני כשבועיים נתקלתי בלוח yad2 במודעה מסקרנת - דירת 3 חדרים ברחוב ביל"ו בתל אביב, שהוצעה בשכר דירה אטרקטיבי של 4,000 שקל לחודש, הנמוך משמעותית ממחיר השוק. התמונות של הדירה היו מרשימות. היא נראתה משופצת למדי, עם רצפת פרקט בסלון. בשלב הזה מיהרנו ליצור קשר עם המוכר", מספר גל בן חורין, 28, המחפש בשבועות האחרונים דירה להשכרה בעיר עבורו ועבור בת זוגו. בן חורין מודה כי כבר בשלב זה תחושתם היתה כי העסקה "טובה מכדי להיות אמיתית", אך הרצון לבדוק במה מדובר גבר על האינטואיציה.

"קיבלנו מייל באנגלית, מאדם שהציג עצמו כמהנדס ישראלי. הוא טען שהוא עובד על אסדת קידוח עבור ממשלת יוון, וסיפר שהדירה שלו ושהוא מחפש שוכרים לכמה שנים. תהינו מדוע הוא לא כותב לנו בעברית, אבל הסתפקנו בכך שאולי מדובר במגבלות טכניות, ובשלב זה עוד האמנו שאולי מדובר בדירה נדירה, סוג של מציאה", מספר בן חורין.

על אף החשד הקל, ניסו השניים להרשים את בעל הנכס. "מסרנו לאותו אדם פרטים על עצמנו, כמו גיל ורקע תעסוקתי. חשבנו שהעובדה ששנינו עובדים במחקר תשאיר רושם טוב, רציני ואחראי - וביקשנו להתקדם בתהליך".

בהמשך ההתכתבות, שנהפכה מהירה ככל שהשניים גילו עניין, הציג "בעל הנכס" צילום של דרכונו הישראלי, וציין כי המפתחות לנכס נמצאים בידי משרדי רי/מקס ביוון. הוא העביר להם לינק לאתר מקומי הנושא את הלוגו המוכר של החברה ומותיר רושם אמין, והבהיר כי עליו לוודא את רצינות כוונותיהם כדי להתקדם.

"בשלב זה הוא עדיין לא מבקש דבר, ואנחנו מאשרים שיש לנו תקציב ונשמח להתקדם בתהליך. העובדה שרי/מקס, סוכנות תיווך מוכרת, מעורבת בעסקה נוטעת בנו סוג מסוים של אמון ואנחנו ממשיכים להתכתב עמו", מסביר בן חורין.

בשלב הבא, העסקה שמוצעת לבני הזוג פשוטה: פיתחו חשבון זמני באתר של רי/מקס יוון, הפקידו בו סכום של 4,000 שקל שישמש כשכר דירה עבור החודש הראשון ובתמורה יישלח אליכם המפתח לנכס. לזוג נאמר שאם יחליטו לסגת מהעסקה ולא לחתום על חוזה השכירות, הכסף יוחזר להם. "הוא הדגיש שממילא הכסף מופקד בחשבון של רי/מקס, ולא תהיה לו אפשרות למשוך אותו ללא הסכמתנו", מציין בן חורין. זמן קצר לאחר מכן התקבלה בתיבת המייל שלהם הודעה, כביכול מטעם רי/מקס, המתריאה בפניהם כי לרשותם יום וחצי בלבד להפקדת התשלום.

"בשלב הזה כבר היה לי ברור שמשהו לא תקין. לא היתה לי שום כוונה להעביר כסף מבלי לפגוש אדם בתהליך, והתחלתי לבדוק את העניין", מספר בן חורין. מחקר קצר העלה כי שמו ותמונתו של הישראלי שאתו הם מתכתבים מופיעים בפייסבוק - אך אינם תואמים את פרופיל המהנדס שנמסר להם. חיפוש מעמיק יותר הוביל אותם למשרדי רי/מקס בתל אביב, שם התנערו לחלוטין מהיכרות עם הנכס או עם שיטת העבודה והעברת הכסף.

בהנהלת רי/מקס ישראל אומרים כי הם רואים בחומרה את הנושא וכי "נוהלי העבודה ברשת אינם כוללים פנייה או דרישה מלקוחותינו בשום אופן ובשום שלב להעברת כספים באמצעות האינטרנט, ולכן אם מישהו נתקל בדרישה כזאת - ברור כי מדובר בהתחזות".

"הנוכלים משכללים כל הזמן את שיטות העבודה שלהם"

בנקודה זו שבו השניים להתכתב עם האדם מעבר לקו, הפעם בידיעה כי מדובר בהונאה, והציגו בפניו את סימני השאלה הרבים שמערערים את סיפורו. להפתעתם, הוא לא נסוג במהירות. "הוא המשיך לנסות לספק הסברים, ולבסוף הקשר עמו נותק מיוזמתנו. בהמשך גילינו כי בעל הדרכון האמיתי הוא אדם שנעקץ בעצמו, באותה שיטה ממש, כשביקש לרכוש מכונית לפני כמה חודשים, אבל ההתעקשות של אותו נוכל מצביעה על כך שמדובר ככל הנראה ברשת של נוכלים או בשיטת עבודה, שבמסגרתה הם אינם חוששים להיתפס. גם רשויות החוק ככל הנראה אינן מרתיעות אותם".

שאלת ההרתעה מצד רשויות החוק מהדהדת במקרה זה כפליים: חיפוש מהיר בגוגל מעלה כי השיטה אינה חדשה, וכי בשנים האחרונות חוזרת הונאת הנדל"ן הזאת לשוק הישראלי, בכל פעם בווריאציה אחרת.

אז איפה המשטרה וכיצד מתמודדים עם הבעיה לוחות המודעות האינטרנטיים? "רמאים תמיד היו ותמיד יהיו, אנחנו בהחלט נאבקים בתופעה יחד עם המשטרה ומנסים להשתכלל יחד עם הנוכלים - אבל גם הם משתכללים כל הזמן", מציין מנכ"ל yad2, יבין גיל־מור. "כלוח מודעות אין לנו אחריות על תוכן המודעה, אנחנו רק מפגישים קונים ומוכרים מכל הסוגים, אבל אין ספק שבשנים האחרונות נאלצנו להגביר משמעותית את רמת האבטחה והסינון על המודעות".

גיל־מור חושף בהקשר זה כי מתוך 10,000 מודעות חדשות שמוגשות על ידי הגולשים מדי יום, כ–20% נפסלות ואינן מפורסמות בלוח. "חלק גדול מהמודעות נפסלות בגלל תכנים לא ראויים או בשל שיקולי איכות, והשאר בשל חשד לרמאויות - אבל גם הבדיקות שלנו אינן יכולות לאתר את כל המודעות השקריות", הוא מודה.

עם זאת, כחלק מתהליך הפקת הלקחים, בתקופה הקרובה צפוי אתר yad2 לצרף אזהרה קבועה למודעות הנדל"ן המתפרסמות בלוח. "נצרף אזהרה לגולשים שלא להעביר תשלום ללא קבלת סחורה, ואני גם קורא לאנשים להפעיל חושים, להיות ערניים ולא להתפתות להעברת כספים".

ברי/מקס הבהירו בהקשר זה כי "כל אחד מנציגי הרשת רשום, וניתן לאמת את פרטיו באתר החברה. אם מדובר בנציגות בחו"ל, אנו ממליצים ליצור קשר עם המשרד הראשי של רי/מקס באותה מדינה, ולברר את פרטי הנציג. בכל מקרה, אנו ממליצים לעבוד עם סוכנים מורשים ולערב עורך דין בכל עסקת נדל"ן".
עוקץ יד 2 yad2 נדל''ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד