כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

קומבינה צרפתית: "שירת" יום בחו"ל ושוחרר

בחור ישיבה בן 17 הצליח להימלט מעונש על השתמטות משירות צבאי לאחר ש"שירת" בצבא צרפת במשך יום אחד בלבד • לאחר ששב לארץ, נעצר בגין השתמטות של כ-3 שנים, אולם הציג מסמך לבית הדין הצבאי מטעם צבא צרפת - ושוחרר ממעצר

חיילים צרפתים בפטרול ליד מוזיאון הלובר בפריז. צילום: רויטרס
חיילים צרפתים בפטרול ליד מוזיאון הלובר בפריז. צילום: רויטרס



פתח לכל בעלי אזרחות צרפת להימנע משירות צבאי בישראל? בחור חרדי ששירת יום אחד בלבד בצבא צרפת - שוחרר ממעצר על השתמטות למשך כשלוש וחצי שנים.

בחור ישיבה חרדי, בעל אזרחות ישראלית וצרפתית, נסע בגיל 17 לצרפת והשתתף שם ב"יום הכנה לגיוס". בצרפת, אין שירות חובה, אלא חובת התייצבות ליום אחד. ההשתתפות ב"יום ההכנה" מוגדרת כשירות צבאי.

בין לבין, רשויות הצבא בישראל שלחו לו צו גיוס ולאחר שלא הגיע - הוצא נגדו פקודת מעצר. לאחר מספר שנים חזר לישראל - ונעצר בגין השתמטות למשך 1,244 ימים.

הפרקליטות הצבאית הגישה נגדו כתב אישום ומעצרו הוארך על ידי בין הדין הצבאי עד תום ההליכים. בצה"ל אמרו כי עוד כשהיה בן 17, לאחר שנשלח לו צו גיוס ראשון, פנה לצה"ל וביקש לשנות את הפרופיל שלו על מנת שיוכל להשתלב בשירות קרבי, אולם בקשתו נדחתה. פחות משנה לאחר מכן, כשהוא טרם התייצב בצה"ל, הגיש בקשה לקבל מעמד בן ישיבה אולם גם בקשה זו נדחתה היות והיא הוגשה באיחור.

לעומת זאת, בחור הישיבה באמצעות פרקליטו עו"ד מנחם שטאובר הציג מסמך לבית הדין הצבאי, מסמך מתורגם לעברית, מטעם מרכז צבא צרפת, בו נכתב כי בחור הישיבה "עמד בהתחייבויותיו בהתאם לקודקס השירות הצבאי", מאחר ש"הוא התייצב ביום ההגנה והאזרחות ביום 11 בנובמבר 2013".

עו"ד שטאובר הגיש הציג מסמך ממשרד הביטחון הצרפתי משנת 2008, ממנו עולה לכאורה כי "אמנה והסדר מנהלי בין ישראל ובין צרפת בדבר שירותם הצבאי של בעלי אזרחות כפולה" משנת 1962, עודנה בתוקף וכי רשויות השלטון הישראלי הכירו בהסדר הגיוס הנהוג בצרפת, לרבות ביום ההתייצבות, כשירות צבאי בכל הנוגע לאמנה. כך שבחור הישיבה פטור משירות צבאי בישראל - מאחר והתייצב לשירות צבאי בצרפת.

טענה זו לא התקבלה בבית הדין הצבאי מאחר ולטענת הפרקליטות הצבאית בשום שלב לא פנה הבחור בבקשה לפטור אותו משירות צבאי בישראל מהסיבה כי שירת כבר בצרפת. יחד עם זאת, נדחתה טענת הפרקליטות שטענה כי האמנה כבר אינה בתוקף היות שבוטלה בצרפת חובת השירות, היות ולא הצליחו להוכיח זאת.

למרות זאת, ציין בית הדין כי על פי סעיף 3 לאמנה, נקבע כי לבעלי אזרחות כפולה אמנם עומדת הזכות להתנדב במדינה שבה יבחרו, אך בלבד שיעשו כן "בטרם נקראו על ידי המדינה האחרת למלא את שירותם הצבאי הסדיר", כאשר במקרה של הבחור הוא קיבל צו ראשון בישראל במרץ 2013, באוגוסט עזב את ישראל לצרפת ורק בחודש נובמבר 2013 התייצב ליום ההגנה והאזרחות בצרפת.

לאחר שעמדת ההגנה נדחתה, הגיש עו"ד מנחם שטאובר ערעור לבית הדין לערעורים, שם טען כי היות ובגיל 18 שהה הבחור בצרפת, היה חייב להתייצב ל"יום ההכנה להגנה" - כך שהוא היה מחוייב בשירות צבאי בצרפת ולא בישראל. בנוסף טען עו"ד שטאובר, כי הקביעה של ביה"ד שמרכז חייו בישראל, אינה נכונה.

בסופו של דיון ארוך, השופטת אל"מ מאיה הלר מבית הדין הצבאי לערעורים קיבלה את טענות עו"ד שטאובר והורתה על שחרורו ללא תנאים, למעט הפקדת דרכון, זאת לאחר שנקבע כי לכאורה הבחור פטור משירות צבאי. כתב האישום טרם בוטל, אך העובדה כי שוחרר ממעצר רומזת כי ההליך נגדו יבוטל.

עו"ד מנחם שטאובר שמייצג את הבחור, אומר ל'בחדרי חרדים' כי "הפרקליטות הצבאית, במלחמתה ב"משתמטים", כמעט שגררה את מדינת ישראל לתקרית דיפלומטית - במעין "נוהל חניבעל" משפטי, בו הפרקליטות הצבאית בחרה לירות לכל הכיוונים, כולל לעבר כיוונה של ממשלת ישראל. 

"כך, בלהט ה"קרב" בהשתמטות, ניסתה הפרקליטות הצבאית להתנער מאמנה בינלאומית שחתמה ממשלת ישראל עם צרפת - אמנה שמשמעותה היא פטור למרשי משירות צבאי בישראל". 

"כמובן שממשלת ישראל - מי שחתומה על האמנה - כלל לא ידעה שמתחת לאפה נעשה ניסיון לבטל אמנה עם ידידה אירופאית חשובה".

"לשמחתנו, ברגע האחרון, מנע בית הדין הצבאי לערעורים פגיעה  ביחסי החוץ של מדינת ישראל ומחטפים דיפלומטיים - והורה על שחרורו של מרשי והותרת האמנה על כנה".
צבא צרפת פטור משירות צבאי בחור ישיבה הכנה לגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד