י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

איך נלמד את הצעירים לנהוג בבטחה

'שמח בחור בילדותך' צעירים נוטים לפחז נעורים בכביש ולסכנות מרובות, שמואל אבואב מנכ"ל 'אור ירוק' מציע פתרונות

איך נלמד את הצעירים לנהוג בבטחה

"שמח בחור בילדותך" אמר קהלת, "ודע כי על הכל יביאך אלוהים במשפט". ועל כך נאמר בדורות מאוחרים יותר, כי כל חוכמתו של שלמה המלך היתה על שאמר כך.

החרדים מלבישים על אמרה זו בדיחה ידועה: מהם ראשי התיבות של השבּבּ – אותו נוער חרדי שלא הולך בדרכי אבותיו? שמח בחור בילדותך.

שמחת הצעיר בילדותו ובנעוריו, שעלולה להביאו לבסוף למשפט בפני האלוהים, היא אותו פחז נעורים המוכר לכולם, אולם יש לפחז הנעורים צדדים שעלולים להסתיים גרוע אפילו יותר מאזהרתו של קהלת.

בכביש למשל. בישראל, כמו בעולם, נהגים צעירים בגילאי 17-24, מעורבים בהרבה יותר תאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר. אצל צעירים עד גיל 18 הבעיה קשה במיוחד: הייצוג שלהם בתאונות גבוה כמעט פי שניים מחלקם היחסי באוכלוסיית הנהגים.

מעורבות היתר של הנהגים הצעירים בתאונות נובעת מהצטרפות כמה גורמים: הסיבה העיקרית היא חוסר הניסיון בנהיגה. בניגוד למחשבה המקובלת, לימוד הנהיגה אינו מסתכם בשיעורי הנהיגה המעשיים ובמבחן התיאורטי. החלק הזה, רכישת השליטה הטכנית ברכב ושינון חוקי התנועה, הוא החלק הקל בתהליך למידה מעשית רציף שאורכו חודשים ואף שנים, בהם לומד הנהג הצעיר לסרוק את הדרך ולזהות סכנות בעת התהוותן. סיבות נוספות הן חשיפה למצבי נהיגה מסוכנים, דוגמת נהיגה בעייפות, בפיזור דעת או בשכרות, לחץ חברתי כבד בתוך הרכב, והתרגשות גדולה מעצם חוויית הנהיגה במכונית.

שוו בנפשכם: בחור צעיר מקבל לידיו את צרור מפתחות המכונית של אבא. זה עתה הסתיימה המתכונת במתמטיקה, או הגיבוש לשייטת, או יום הולדתו ה 18. מגיע לו לקבל את המכונית והוא אכן מקבל אותה. בערב הוא נוסע לאסוף את חבריו לבילוי משותף כלשהו. החבר'ה עולים לאוטו. מתחילים להרעיש ולהשתולל ולשמוח. החשכה שבחוץ לא מתחשבת בו, לאור העובדה שסיכויו של נהג צעיר לגרום לתאונה בחשיכה, עולה לפי חמשה עד פי עשרה. הוא עצמו מרוגש ומתלהב, המהומה שמחוללים החבר'ה באוטו מסיחה את דעתו, והוא מתקשה לראות כהלכה את הכביש החשוך שלפניו. כל זאת כאשר הוא חסר ניסיון בנהיגה, ואינו מורגל עדיין בתורה הנלמדת לאט של נהיגה זהירה ובטיחותית.

אופי ההתפתחות שלנו הוא כזה, שתקופת ההתבגרות היא תקופה של ניסוי וטעייה, המלווה ברגשות עוצמתיים של חיפוש ובדיקת גבולות. מחקרים מצאו כי צעירים נוטים לקחת סיכונים בנהיגה "לצורך הנאה" פי שלושה יותר מנהגים מבוגרים יותר. צעירים נוטים להאמין כי הם חסינים מפגיעה, להעריך עצמם כיותר מיומנים, ואת סיכוייהם להיות מעורבים בתאונת דרכים כנמוכים יותר בהשוואה לעמיתיהם הבוגרים למרות שיכולתם להעריך סיכונים באופן מדויק נמוכה מזו של מבוגרים.

אבל לא רק הבעיה מוכרת, גם הפתרונות: תהליך לרישוי נהיגה מדורג, שחושף את הנהג הצעיר לאתגרים שלב אחר שלב ולא בבת אחת (נסיעות לילה, התמודדות עם נוסעים נוספים ברכב, שתיית אלכוהול וכן הלאה), לצד צבירת ניסיון באופן מבוקר, יוצרים סביבה בטוחה יותר לנהג הצעיר.

עמותת "אור ירוק" יזמה לפני כארבע שנים את פרויקט "אור ירוק לחיים", בו הודרכו עד היום חינם ועל ידי מתנדבים כ-220,000 משפחות של נהגים צעירים בנושא נסיעות הליווי שמיד לאחר קבלת הרישיון. מחקר שבוצע בשיתוף הטכניון, על סמך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, העלה כי צעירים שהשתתפו בפרויקט מעורבים בתאונות ב-10% פחות מנהגים צעירים שלא הודרכו בפרויקט.
צעירים – נהגו בזהירות, והזמינו את מתנדבי אור ירוק לבתיכם לשם הדרכה לקראת הנסיעה בליווי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד