י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

המחקר המקיף ביותר עד כה: אין קשר בין שימוש בטלפון נייד לסרטן המוח

בשנים האחרונות פורסמו עדויות סותרות על קשר אפשרי בין סלולרי וסרטן. ארגון הבריאות העולמי סיווג את הקרינה כמסרטנת אפשרית

  • כ"ה תשרי התשע"ב
המחקר המקיף ביותר עד כה: אין קשר בין שימוש בטלפון נייד לסרטן המוח

נמשך הוויכוח המדעי על הקשר האפשרי בין שימוש בטלפונים ניידים להתפתחות גידולים סרטניים: בסוף השבוע התפרסם מחקר חדש, הנרחב ביותר עד כה, הקובע כי אין קשר בין שימוש בטלפונים סלולריים לסרטן המוח. זהו חיזוק נוסף לסדרת מחקרים השוללים באחרונה קשר זה.

בשנים האחרונות היו מחקרים שדווקא הצביעו על קשר אפשרי בין סלולרי לסרטן - ובעקבותיהם אף החליט ארגון הבריאות העולמי, בסוף חודש מאי 2011, לסווג את הקרינה האלקטרומגנטית הנפלטת מטלפונים סלולריים כמסרטנת אפשרית של בני אדם.

המחקר הנוכחי, המתפרסם בכתב העת "בריטיש מדיקל ג'ורנל", בחן את התחלואה בסרטן המוח מתוך מאגר מכון הסרטן הלאומי בדנמרק, בקרב דנים בגילים שלושים ומעלה, הרשומים כצרכנים של שירותי טלפונים סלולריים החל משנת 1995. בקרב 358,403 צרכני הסלולרי שאותרו במדגם, אובחנו 10,729 מקרים של סרטן המוח.

ואולם ניתוח סטטיסטי במחקר גילה שהסיכון לפתח סרטן המוח בקרב אלו שהוגדרו שדיברו בסלולרי 13 שנים ומעלה, היה גבוה בדנמרק רק ב-3% בהשוואה לשאר האוכלוסייה בקרב הגברים, אך נמוך ב-9% בקרב נשים. ככלל, לא נמצא כל קשר סטטיסטי בין שימוש בסלולרי לסרטן המוח.

במחקר מעקב נוסף, שכלל את תשאול הנבדקים שלקו בסרטן המוח, לא נמצא קשר בין האזור שבו התפתח הגידול במוח, לבין הצד שבו הם נוהגים לשוחח בטלפון הנייד. לפי החוקרים, העדויות אינן מצביעות על קשר בין שימוש בסלולרי וסרטן. עם זאת, יש לציין כי המחקר בדק לקוחות פרטיים של טלפונים ניידים בלבד, ולא את כלל אנשים שקיבלו טלפונים ניידים ממקומות העבודה, הנחשבים לרוב משתמשים "כבדים" בסלולרי.

בשנים האחרונות פורסמו עדויות סותרות על קשר אפשרי בין סלולרי וסרטן. בחלק מהמקרים נמתחה על פרסומים ביקורת, ולפיה הם מומנו ישירות או בעקיפין על ידי חברות הסלולר, הנחשבות לגופים עסקיים חזקים.

במאי 2010 דווח על ממצאי המחקר הבינלאומי שנעשה בחסות ארגון הבריאות העולמי ב-13 מדינות, לרבות ישראל, בקרב 5,117 אנשים שפיתחו גידולים במוח בהשוואה לקבוצת ביקורת. במחקר שכונה "אינטרפון" לא נמצא אמנם קשר כולל בין שימוש בסלולרי להתפתחות גידולים במוח. אבל בקרב נבדקים ששוחחו בממוצע חצי שעה ביום ומעלה בטלפונים סלולריים, נמצא סיכון גבוה ב-40% לפתח גידולים סרטניים במוח מסוג גליומה, וסיכון גבוה ב-15% לפתח גידולים שפירים במוח מסוג מנינגיומה.

הקשר אובחן בעיקר בקרב משתמשים כבדים, יותר מעשר שנים, שהחזיקו את הטלפון הנייד באותו צד של הראש. בימים אלה בוחן המחקר את השפעות הקרינה מטלפונים סלולריים בקרב ילדים. אינטרפון זכה לתקצוב בהיקף 19.2 מיליון אירו, ומומן בחלקו (5.5 מיליון אירו) על ידי גופים עסקיים.

בעקבות הממצאים הפיצו אז ארגוני בריאות בעולם המלצות הקוראות לאמץ את "עקרון הזהירות המונעת" בעת שימוש בסלולרי. בישראל פירסם משרד הבריאות המלצות ראשונות בנושא כבר ביולי 2008, ואלו הורחבו כעבור שנה, גם ביחס לטלפונים אלחוטיים. בין השאר ממליץ המשרד להרחיק את הטלפון מהגוף באמצעות דיבורית אישית או אוזניה; לצמצם את כמות ומשך השיחות; למעט בדיבור באזורים שבהם הקליטה חלשה, כשיש מעט אנטנות או מיסוך קליטה; להימנע מהתקנת בסיסי טלפונים אלחוטיים בחדרי שינה, חדרי ילדים או חדרי עבודה בשימוש שוטף; ולצמצם עד כמה שניתן את השימוש בקרבת ילדים, שרגישותם להתפתחות גידולים סרטניים גבוהה.

בתחילת יולי 2011, לאחר שהסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) הגדירה את הקרינה מטלפונים סלולריים כמסרטנת אפשרית, פירסם צוות מומחים מארה"ב, בריטניה ושוודיה סקירת מחקרים. לפיה, אין היום ראיות משכנעות לקשר בין שימוש בטלפון סלולרי לסרטן.

גם הממצאים בישראל מוסיפים לבלבול בתחום: לפני כשנתיים נחשף ב"הארץ" מחקר, מהמחלקה לרפואת שיניים קהילתית בבית הספר לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית והדסה, שאיבחן בישראל עלייה מדאיגה בתחלואה בסרטן בבלוטת הפרוטיד - בלוטת רוק הממוקמת מתחת לאוזן, העשויה להיות חשופה לטלפונים סלולריים. ואילו בפברואר 2011 פורסם מחקר בראשות ד"ר מיכה ברחנא, שהיה רשם הסרטן הלאומי, שהצביע על ירידה בשיעור הגידולים הסרטניים במוח מסוג גליומה בישראל בשני העשורים האחרונים, שבהם היה זינוק אדיר בשימוש בטלפון נייד.

עדה במשרד החינוך בוחנת באחרונה האפשרות לאסור שימוש בטלפונים סלולריים בבתי הספר וגני הילדים. עוד הוחלט במשרד הבריאות להקים יחידה לקרינה שתעסוק בתיאום מדיניות המשרד להימנעות מקרינה מזיקה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד