ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

קניתי והתחרטתי, מה לעשות? • מדריך מיוחד

אתר 'ישראל הוגנת' מציג: קניתם מוצר והתחרטתם? קבלו סדרת טיפים שיעזרו לכם להחזיר את המוצר במינימום כאב ראש • המדריך ששווה לכם הרבה כסף • כתבה שניה בסדרה

קניתי והתחרטתי, מה לעשות? • מדריך מיוחד



כמה פעמים רכשתם מוצר, ופתאום פשוט "לא בא לכם עליו"?

בדיוק בשביל הלא החלטיים שבכם, עודכן חוק הגנת הצרכן בתקנות חדשות המאפשרות ביטול עסקה במקרים רבים, אך לא תמיד.

לפני שנתחיל, חשוב לציין שהתקנות הללו לא חלות במקרים בהם רכשתם את המוצר בעסקה המוגדרת "מכר מרחוק" (עסקה באינטרנט) או "רוכלות", ובמקרים אלו יחולו התקנות המופיעות בחוק הגנת הצרכן עוד לפני עדכון החוק.

הפרק הראשון:
צרכנות או צרחנות? • 'בחדרי חרדים' משיק: ערוץ מיוחד

מה ניתן לבטל ותוך כמה זמן?

על פי התקנות החדשות, ניתן להחזיר את המוצרים הבאים (אם מחירם גבוה מ-50 ₪): ריהוט, ציוד לבית ולגן (לא כולל כלי אוכל שאינם ארוזים), מכשירים חשמליים ואלקטרוניים (כולל מכשיר סלולארי, ממיר לוויני, מודם וכד'), מוצרים שארוזים באריזה מקורית שעדיין אל נפתחה, מוצרים שהזמנתם ועדיין לא סופקו לכם ובתנאי שלא יצרו אותם במיוחד עבורכם, מטהר מים או מתקן למים מינרלים, ושעונים – זמן הביטול במוצרים אלו הוא עד 14 יום מהיום שקיבלתם את המוצר, אפילו אם האריזה המקורית נפתחה, ובתנאי שלא נעשה כל שימוש במוצר, למעט שעון שגם אם לא השתמשתם בו אך האריזה המקורית נפתחה, לא תוכלו לבטל את העסקה.

ביגוד והנעלה – ניתן לבטל את העסקה עד יומיים (שאינם ימי מנוחה) מביצוע הרכישה, ובתנאי שתווית המחיר לא הוסרה מהמוצר.

שירותי הארחה, תיירות פנים וחוץ, חוגים וקורסים – ניתן לבטל את העסקה תוך 14 מיום עשיית ההסכם, בתנאי שהביטול יתבצע לפחות 7 ימים (שאינם ימי מנוחה) לפני יום תחילת השירות בפועל. (לא חל על קורס פסיכומטרי)

שירותי קוסמטיקה, אסתטיקה והסרת שיער, חברות או מנוי במועדון הנחות, שירותי טלפון נייד ונייח, וכן שירותי אינטרנט / כבלים / לווין – ניתן לבטל את העסקה תוך 14 מיום ביצוע העסקה או מיום קבלת החוזה / מסמך גילוי נאות (לפי המאוחר מביניהם).
חשוב לדעת: במקרים אלו זכות הביטול קיימת אפי' אם כבר התחלתם לקבל את השירות!

רכב חדש שנרכש מהיבואן – ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 יום, ובתנאי שהרכב לא נרשם כ"יד".

תכשיט שהמחיר ששילמתם עליו אינו גבוה מ-3000 ₪ - ניתן לבטל עד יומיים (שאינם ימי מנוחה) מיום ביצוע העסקה.

איך מבטלים את העסקה בפועל?

אם אתם מעוניינים לבטל את העסקה, עליכם להגיע אל בית העסק ולהציג חשבונית, פתק החלפה או כל נייר אחר המוכיחים כי רכשתם את המוצר אצלו, ושעליהם מופיע התאריך בו בוצעה המכירה. אם אין לכם הוכחה כזו, עליכם להוכיח בדרך אחרת שבוצעה עסקה, מתי היא בוצעה, ומה הסכום ששולם בגין המוצרים שרכשתם, וכן כיצד שילמתם (מזומן, המחאה, כרטיס אשראי).

בזמן שאתם מבטלים עסקה, מתבצעת בעצם "השבה הדדית" - העוסק חייב להחזיר לכם את הכסף או לבטל את החיוב באשראי (בניכוי דמי הביטול), ואתם צריכים להשיב לו את המוצר שרכשתם באופן הבא:

א. אם מדובר במוצר רגיל, עליכם להחזיר את המוצר לבית העסק כאשר לא נעשה בו שימוש כלל.

ב. אם מדובר במוצר שנדרשתם לרכוש כדי לקבל שירות מסוים (למשל ממיר או מודם), עליכם להחזיר את המוצר לבית העסק למרות שכבר נעשה בו שימוש, ובלבד שהמוצר לא נפגם.

ג. אם לצורך השימוש במוצר, היה צורך להתקין אותו בבית שלכם, עליכם לשלם לבית העסק את עלות ההתקנה עד גובה של 100 ש"ח.

ד. אם ביטלתם עסקה מתמשכת, שהשימוש בה כבר החל, עליכם לשלם לבית העסק את התשלום היחסי בגין התקופה שבה השתמשתם בשירות/במוצר.

את המוצרים והתמורה בגינם, ניתן להשיב בבית העסק או באחד הסניפים שלו, למעט אצל זכיין של בית העסק (אם הציג מודעה שהסניף שייך לו ולא לבית העסק הכללי).



כיצד מקבלים בחזרה את הכסף?

את הכסף ששילמתם על בית העסק להחזיר לכם במעמד ביטול העסקה, ככל שניתן, או במועד הקרוב לכך, ולא יאוחר משבעה ימי עסקים. הכסף יוחזר באותו אופן בו נעשה התשלום:

תשלום במזומן - יוחזר במזומן או בצ'ק מזומן.

תשלום בצ'ק - יוחזר במזומן או בצ'ק מזומן תוך 5 ימי עסקים מיום שהצ'ק שלכם נפרע בבנק.

תשלום באשראי - בית העסק יבטל את החיוב, אך במידה וחשבון העסק כבר זוכה, יוחזר התשלום במוזמן או בצ'ק מזומן.

אופן החזרת התמורה על עסקה מתמשכת

להבדיל מעסקה לרכישת מוצר או שירות חד פעמי, בעסקה מתמשכת יחולו כללים שונים, מכיוון שהחיוב בעסקה מתמשכת נעשה, בדרך כלל, כהרשאה לחיוב חשבון או הרשאה לחיוב כרטיס אשראי.
חוק הגנת הצרכן קובע כי כאשר הצרכן מבטל עסקה מסוימת, על העסקה להסתיים תוך 3 ימי עסקים מיום שנמסרה הודעת הביטול, ואם נמסרה הודעת הביטול בדואר רשום, על העסקה להסתיים תוך 6 ימים מיום מסירתה למשלוח.

הפסקת העסקה משמעה - הצרכן לא יחויב עבור מוצרים או שירותים שסופקו לאחר מועד הביטול.
במקרה זה, אופן החזרת הכסף זהה, ואם מדובר בחיוב שכבר חויב באמצעות הוראת קבע בבנק, בית העסק יחזיר את הכסף אל חשבון הבנק של הצרכן.

דמי ביטול

כל ביטול עסקה על פי התקנות מאפשר לעוסק לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5 אחוזים ממחיר המוצר או השירות ו/או מאה שקלים, לפי הנמוך.
במידה והעסקה נעשתה בכרטיס אשראי, והעוסק הוכיח לצרכן כי חברת כרטיסי האשראי או גוף אחר גבו ממנו תשלום בעד סליקת כרטיס האשראי בגין העסקה שבוטלה, רשאי העוסק לחייב את הצרכן גם בתשלום אשר נגבה ממנו.

מה לא ניתן להחזיר/לבטל?

ריהוט שהורכב בבית הצרכן, מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן לפי מידות או דרישות מיוחדות, מוצרים שעל פי דין אין להחזירם, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה, טובין פסידים, מידע (לפי חוק המחשבים), טובין הניתנים להקלטה או שעתוק או שכפול שאריזתם המקורית נפתחה, הלבשה תחתונה, לרבות בגדי ים, גז (בלון או צובר), תכשיט שמחירו גבוה מ 3000 ₪ (למעט שעונים), מוצרים שנרכשו באמצעות תווי קניה או שוברי מתנה.

מה קורה לגבי מתנות שקיבלתם?

זכות הביטול תחול גם על טובין ושירותים שניתנו לצרכן במתנה ממי שאינו העוסק, ובכלל זה שוברי מתנה בסכום מסוים שקיבל הצרכן למימוש אצל עוסק, למעט תווי קניה.
כדי לממש את זכות הביטול על הצרכן להציג לבית העסק פתק החלפה המעיד על עצם ביצוע העסקה עם העוסק או הוכחה אחרת שיש בה כדי להעיד על עצם ביצוע העסקה, מועדה, הסכום ששולם בעבורה ואמצעי התשלום.

ביטול נעים....



חדש: פורום ישראל הוגנת באתר בחדרי חרדים. הבמה שלכם לשאלות ודיונים בנושאי צרכנות, דיני עבודה, הוצאה לפועל, תביעות קטנות ועוד. לכניסה לפורום לחצו כאן



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד