ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

תפנית בפרשת המתמחים: ביהמ"ש כפה הידברות

שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, הורה למתמחים לשוב למסלול הידברות עם האוצר • תיתכן פתיחת ההסכם בין האוצר להסתדרות הרפואית • "יש סיר לחץ גדול שצריך לשחרר"

מחאת הרופאים. צילום: יוסי פורממנסקי
מחאת הרופאים. צילום: יוסי פורממנסקי



תפנית בפרשת המתמחים: שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר הורה לצדדים לשוב למסלול הידברות תוך אפשרות של פתיחת ההסכם בין ההסתדרות הרפואית והאוצר.

כידוע, המדינה והאוצר מתנגדים נחרצות לפתיחת ההסכם, ותשובתם תינתן, לדרישת השופט, עד לשעות הצהרים. השופט מלצר, מצידו, המליץ לצדדים, "להשיב בחיוב, כי אני חושב שזה סכסוך בר-פתרון".

מחד, המליץ מלצר לאוצר, "לאפשר לפחות למתמחים, שבכל מקרה לא רוצים לחזור למערכת, להתפטר. יש סיר לחץ גדול שצריך לשחרר", אך מאידך ביקר את המתמחים באמרו כי, "כשבמקביל להגשת בג"ץ לא מגיעים לישיבות הידברות - זה לא נראה טוב".

הוא הוסיף כי התרשמותו היא שמהרגע בו הוגש הבג"ץ הרשו לעצמם לנטוש את השיחות עם המדינה, צעד שהוא "לא מן התבונה", לדעתו.

לגבי רצינות כוונתם של המתמחים להתפטר - אמר מלצר - כשהוא מתייחס לתדריך עוה"ד המייצג אותם, תומר רייף, "זו היתממות. חלק מהעותרים פעילים מאוד בהנהגת המתמחים".

חותרים תחת הדמוקרטיה

שעה קלה לפני פתיחת הדיון בבג"ץ, ערכו נציגי האוצר מסיבת עיתונאים בה תקפו את המתמחים. לדברי הממונה על השכר, אילן לוין, צעדיהם האחרונים של המתמחים מהווים "חתירה תחת היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

לוין הזכיר לנציגי התקשורת כי רק לאחרונה הגישו למתמחים הצעה נדיבה המאפשרת להם עבודה בשעות אחר הצהריים בשכר גבוה, הסעות בסופי שבוע, יום מנוחה שבועי ועוד, הצעה שנדחתה בידיהם: "אנחנו לא משלמים על העיניים היפות שלהם, לזה נועד הסכם השכר שכבר נחתם וכלל תוספות שכר".

לדברי לוין הצטרף גם היועץ המשפטי של אגף הממונה על השכר, עו"ד קובי אמסלם. השניים הביעו זעזוע "לשמוע אנשים שהם עובדי מדינה שמתבטאים בצורה כזו נגד המעסיק שלהם - המדינה, משרד האוצר וראש הממשלה - שפועלים לשפר את התנאים שלהם".

לדעת האוצר המתמחים לא באמת מעוניינים לפרוש מתפקידם ובכל זאת הם מתעקשים שלא לאפשר להם לעשות זאת: "אנחנו לא חיים בעולם של תורת המשחקים - התפקיד שלנו הוא לדאוג לציבור ואם אני יכול להוכיח פה התארגנות אסורה - צריך לעשות את זה. לחלק מהמתמחים עשינו טובה - כי רובם לא רוצים באמת לעזוב והיה עליהם לחץ קבוצתי. ברגע שבית הדין קבע שהם צריכים לחזור לעבוד - זה מאפשר להם לעשות את זה", הסביר לוין.

בתגובה למסיבת העיתונאים אמרו המתמחים כי, "התדרוך באוצר שעה לפני בג"ץ ממחיש עד כמה האוצר רואה במערכת המשפט את הזרוע המבצעת שלו וכל מטרתו היא להשפיע על שופטי בג"ץ ולהציג מצג שווא של פקידיו כאילו מתנהל משא ומתן אמיתי עם הרופאים. עד כה נוכחנו כי המדינה אינה מתכוונת לעשות דבר על מנת לפתור את המשבר ברפואה הציבורית ולשם כך משתמשת במערכת המשפט".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד