י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

צפו במבחן הגדול של צוקרברג בקונגרס: "תומך ברגולציה מתאימה - אנו במירוץ חימוש מול הרוסים"

המחוקקים מטיחים במנכ"ל פייסבוק שלל שאלות על פרשת איסוף המידע ברשת החברתית הגדולה בעולם במסגרת היום הראשון של עדותו בגבעת הקפיטול

  • כ"ו ניסן התשע"ח
גולשים בפייסבוק. צילום אילוסטרציה: רויטרס
גולשים בפייסבוק. צילום אילוסטרציה: רויטרס צילום: רויטרס



מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג פתח את היום הראשון של עדותו בקונגרס האמריקאי בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה והשימוש במידע על פרופילים בפייסבוק של מיליוני אזרחי ארה"ב כדי להטות את תוצאות הבחירות האחרונות.

צוקרברג, אשר לכבוד עדותו ויתר על החולצת טי האפורה שהפכה לסימן ההיכר שלו והמיר אותה בחליפה כהה ועניבה כחולה, החל את עדותו בהקראת הודעה שנוסחה פורסם מראש, ובהמשך ענה על שאלות של המחוקקים. 

"הרשה לי לגשת ישר לעניין. אם אתה וחברות מדיה חברתית אחרות לא תיקחו את העניינים בידיים, לאף אחד מאיתנו לא תהיה יותר פרטיות", אמר הסנאטור ביל נלסון לצוקרברג בפתיחה הישיבה - התבטאות ששיקפה את החומרה שמייחסים המחוקקים למשבר סביב פייסבוק.

בשלב השאלות והתשובות, ענה צוקרברג בפנים קפואות על סדרה שאלות שהציגו לו סנאטורים, גם כאשר אלו דחקו בו.

כך למשל, כאשר אחד המחוקקים שאל אותו בתקיפות האם המידע של משתמשי פייסבוק הוא למעשה בבעלות החברה, ענה מנכ"ל פייסבוק בנחרצות כי המידע הוא בבעלות המשתמשים.

בהמשך נשאל צוקרברג מדוע, לאחר יותר מעשור של התנצלויות על טעויות שעשתה החברה במגוון תחומים, עדיין צריך לסמוך על פייסבוק? "להקים חברה במעונות סטודנטים ולצמוח במהירות כזאת בתחום שעוסק במידע, בהכרח יגרור שגיאות", ענה המיליארדר בן ה-33.

בהמשך הדיון, דחק אחד המחוקקים בצוקרברג האם בכלל יש לפייסבוק מתחרות רציניות, והטיח בו "האם אתה לא חושב שאתם מונופול?"

"זה בהחלט לא מרגיש לי כך", ענה צוקרברג לקול צחוק הקהל באולם הוועדה.

מנכ"ל פייסבוק נשאל בדיון גם מדוע החברה לא עידכנה את נציבות הסחר הפדרלית (FTC) לאחר שנודע לה עוד בשנת 2015 על דליפת המידע על משתמשי פייסבוק דרך קיימברידג' אנליטיקה. "ראינו בכך פרשה סגורה", ענה צוקרברג. "במבט לאחור זו בבירור היתה שגיאה. לא היינו צריכים להאמין להם" כשהם טענו שמחקו את המידע.

צוקרברג גם אמר למחוקקים כי החברה נמצאת במלחמה מתמדת נגד מפעילים רוסיים שמנסים לנצל לרעה את הרשת החברתית. "זהו מרוץ חימוש. הם הולכים להמשיך להשתפר", הסביר.

כמו כן חשף כי עובדים של פייסבוק רואיינו על ידי רוברט מולר, המופקד על חקירת הקשרים בין אנשי קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ לרוסיה. צוקרברג ציין כי הוא עצמו לא רואיין, והוסיף כי "העבודה שלנו עם החוקר המיוחד היא סודית ואני רוצה לוודא שלא אחשוף משהו סודי בדיון פומבי".

תומך ברגולציה מתאימה

התחום השלישי הוא לאפשר חדשנות. צריך למצוא את האיזון. לקבל הסכמה מפורשת עבור שימוש במידע רגיש יותר, כמו למשל זיהוי פנים, אבל מבלי בלום בכך את החדשנות של חברות אמריקאיות".

פייסבוק בתשלום?

אחד הסנאטורים שאל האם פייסבוק ממשיכה לדבוק במטרתה לספק את שירותיה בחינם, וצוקרברג ענה בחיוב. "תמיד תהיה גירסה של פייסבוק שתהיה בחינם", הסביר צוקרברג. "המשימה שלנו היא לחבר בין אנשים ברחבי העולם ולקרב אותם. כדי לעשות זאת, אנחנו מאמינים שאנחנו צריכים לספק שירות שכולם יכולים להרשות לעצמם".

בשבוע שעבר, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג אמרה בראיון לרשת CNBC כי משתמשי פייסבוק יצטרכו לשלם כדי לחסום לחלוטין שימוש במידע שלהם לפרסומות ממוקדות.

בתגובה לשאלת NBC האם פייסבוק תפתח כלי שיאפשר למשתמשים להגביל את גישת הרשת החברתית למידע שלהם, כדי שישמש לפרסומות ממוקדות אמרה סנדברג כי "לחברה יש אמצעים שונים לביטול הצטרפות", אך אין כלי אחד שחוסם את הגישה לכלל המידע. "אין לנו כלי לביטול הגישה לכל המידע של המשתמש. מוצר שכזה יהיה מוצר בתשלום", אמרה סנדברג.

המשקיעים התרשמו לחיוב מעדותו של צוקרברג, ומניית פייסבוק נסגרה בזינוק של 4.5% במסחר בוול סטריט, לאחר שטיפסה בכ-2% לפני תחילת העדות.

צוקרברג הביע כבר בשבוע שעבר תמיכה בהצעת החוק, שזכתה לכינוי The Honest Ads Act ("חוק המודעות ההוגנות") ואשר שתחיל רגולציה על מודעות פוליטיות המפורסמות באינטרנט. מתחרתה הקטנה של פייסבוק, טוויטר, הודיעה ביום שלישי גם היא על תמיכתה בחוק, ועקב הודעתה מניית טוויטר קפצה ב-5.5%.

בהודעת הפתיחה שהקריא היום צוקרברג, הוא דבק בנוסח העדות שפורסם כבר ביום שני. בדברי הפתיחה העריך מייסד פייסבוק כי נבחרי הציבור יציגו לו שאלות נוקבות בנושאים כמו פרטיות, ביטחון ודמוקרטיה, וכי בעשותם כן "הצדק עמם".

"ברור לכל שלא עשינו מספיק כדי למנוע את השימוש לרעה בכלים (של פייסבוק), וזה כולל חדשות מזויפות, מעורבות זרה בבחירות והסתה", אמר צוקרברג. "לא נהגנו באחריות מלאה וזאת היתה טעות גדולה. זאת היתה הטעות שלי ואני מצטער על כך. אני הקמתי את פייסבוק, המשכתי קדימה ואני אחראי לכל מה שקורה כאן".

ביום רביעי יופיע צוקרברג בפני ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים, וגם שם יוקצה לכל משתתף זמן להציג שאלות.

עדותו של צוקרברג בקונגרס באה על רקע קריאות גוברות להידוק הרגולציה על ענקיות טכנולוגיה דוגמת פייסבוק כדי להגן על פרטיות הצרכנים ולהגביל את כוחן והשפעתן של החברות.

חשיפת המעורבות של רוסיה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016 והשימוש שעשתה בפלטפורמותכמו פייסבוק וטוויטר, חיזק את הקולות המצדדים בהגברת השקיפות על חברות שמפעילות רשתות חברתיות, והפיקוח עליהן.
פיסבוק מארק צוקרברג קונגרס רוסיה אמריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד