ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

הסתבכתם עם הוצאה לפועל? לא נורא • טיפים

כל אחד עלול למצוא את עצמו, בשלב כזה או אחר בחייו, עם פסק דין שיאלץ להפעיל נגדו את ההוצאה לפועל • כל הטיפים והדרכים להתמודד עם המצב הלא נעים

הסתבכתם עם הוצאה לפועל? לא נורא • טיפים



"יום אחד כשחזרתי הביתה, גיליתי מכתב "כהה עור" שנם את שנת הצהריים שלו בתוך תיבת הדואר שלי. כשפתחתי אותו, גיליתי שהוא מבשר על תיק שנפתח נגדי בהוצאה לפועל...".

נשמע לכם מוכר?

אלפי תיקים נפתחים מדי שנה נגד "חייבים" בלשכות ההוצאה לפועל ברחבי הארץ. ברוב המקרים כאשר החוב מועבר לגביה באמצעות ההוצל"פ, הוא כבר "מנופח" מאוד בעקבות שכר הטרחה והריביות שנוספו עליו, ולעיתים מדובר בסכום הגבוה במאות אחוזים מסכום החוב המקורי.

אז מה עושים?

לפני שנתחיל נבהיר ש"חייב" בהוצאה לפועל הוא מי שחייב כסף למישהו אחר בעקבות המחאות שחזרו, חשבוניות שוטפות שלא שולמו, או כל שטר מחייב אחר, וכן מי שבית המשפט פסק שעליו לשלם כסף למישהו אחר או שעליו לבצע דבר מסוים ולא דאג לבצע אותו.

ברגע שנפתח תיק בהוצאה לפועל, תקבלו בדואר אזהרה המודיעה לכם על התיק, ובה פרטים על סכום החוב, על ה"זוכה" (מי שאתם חייבים לו את הכסף) וכן על התקופה שבתוכה אתם נדרשים לשלם את החוב או לפעול נגד החוב.



אין לכם כסף לשלם?

אם אין לכם כסף לשלם את החוב באופן מיידי במלואו, תוכלו לגשת אל רשם ההוצאה לפועל בתוך התקופה הקבועה (בין 20 ל-30 יום, תלוי בסוג התיק) ולבצע "חקירת יכולת", שמטרתה להעריך את גובה התשלום החודשי אותו אתם מסוגלים לשלם.

על מנת לבצע חקירת יכולת, צריך לגשת עם צילום תעודת זהות ללשכת ההוצל"פ, ולמלא "טופס בקשות חייב" (טופס 839), ולצרף אליו מסמכים המעידים על ההכנסות וההוצאות שלכם. (רצוי כבר להצטייד בתשלום הראשון בסך של 150 ₪ לכל הפחות).

אגב, מי שמתייצב לחקירת יכולת, מקבל "הגנה" מפני ביצוע של צווי מאסר, כל עוד הוא עומד בתשלומים שקבע לו רשם ההוצאה לפועל.

חושבים שאתם לא חייבים את כל הסכום או חלק ממנו?

אם נפתח נגדכם תיק ויש לכם טענות על סכום החוב שבגללו נפתח התיק או על חלק ממנו, עליכם להגיש בתוך התקופה הקבועה בחוק, "בקשת התנגדות לביצוע תובענה / שטר". זוהי בקשה המוגשת גם היא בטופס בקשות חייב (טופס 839) וכן לצרף את המסמכים הבאים בשלושה עותקים:

1. צילום תעודת זהות.

2. תצהיר חתום ע"י עו"ד, המאמת את טענותיכם בדבר החוב.

3. טופס בקשות חייב 1 (טופס 839) מלא כנדרש.

4. עותק ממסמכים (אם יש לכם) המעידים שהחוב או חלקו לא קיימים.

במידה ואתם מיוצגים ע"י עו"ד, יש לצרף ייפוי כח. אם תגישו את ההתנגדות במועד הקבוע בחוק, יחליט רשם ההוצאה לפועל על עיכוב הליכים, והדיון בדבר החוב יועבר לבית המשפט. אם כבר עבר המועד הקבוע בחוק, עליכם להגיש בנוסף לכל אלו גם בקשה להארכת מועד להגשת התנגדות, ולצרף תצהיר חתום ע"י עו"ד. (במקרה כזה, בית המשפט ידון בבקשה לעיכוב ההליכים ולא רשם ההוצאה לפועל).

טענת "פרעתי"

אם כבר מילאתם אחר הוראות פסק הדין שניתן לכם ו/או שילמתם את החוב, עליכם להגיש בקשה ב"טענת פרעתי". בקשה זו גם היא מוגשת בטופס בקשות חייב 1 (טופס 839) ויש להגיש אותה בשני עותקים ובצירוף תצהיר חתום ע"י עו"ד.

המקרים בהם אתם יכולים להגיש בטענת פרעתי, הם כדלהלן:

1. במקרה ושילמתם את החוב במלואו.

2. במקרה שיש לכם פסק דין אחר נגד השני, ואז החוב ביניכם מתקזז. (טענת קיזוז)

3. אם פעלתם לפי "צו עשה", היינו שמילאתם אחר הוראות הצו. (למשל, פיניתם נכס שהיה עליכם לפנות בהתאם לצו.

4. בתיק שטרות, כאשר נפרע החוב או חלק ממנו לאחר פתיחת התיק.

אתם חייבים באמת - והחלטתם לשלם את החוב? חייב שמעוניין לפרוע את חובו, יכול לשלם אותו ישירות בלשכת ההוצאה לפועל, או בבנק הדואר באמצעות שוברים שיונפקו עבורו בהוצאה לפועל.
כמו"כ יכול החייב לשלם ישירות ל"זוכה" או לעורך הדין שלו, ולהודיע על התשלום בתוך 7 ימים ללשכת ההוצאה לפועל בה מתנהל התיק. בשני המקרים, אל תשכחו לוודא שהתיק נסגר, ולקבל על כך אישור בכתב!!

יש לכם שאלות נוספות?

שאלו אותנו, בפורום ישראל הוגנת

או כנסו לאתר האינטרנט של ישראל הוגנת, בכתובת: www.israel-h.co.il

בהצלחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד