ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

'אור ירוק" דורשת: יישום חוק רישיון נהיגה מדורג

בעקבות הדיון בועדת הכלכלה על הצעת החוק לרישיון נהיגה מדורג ומרכזי לימוד נהיגה, טוענים באור ירוק: "כל עיכוב בישום מיידי אינו משרת את המטרה החשובה של שמירה על חיי הנהגים הצעירים וסביבתם"

'אור ירוק" דורשת: יישום חוק רישיון נהיגה מדורג

אתמול נערך השלב הראשון בדיון של ועדת הכלכלה של הכנסת בהצעת החוק של הממשלה בעניין רישיון נהיגה מדורג ומרכזי לימוד נהיגה. הצעת החוק כוללת שני נושאים: המתייחסים לשיטת ההכשרה של נהגים צעירים:

המל"ן (מרכז לימודי נהיגה) – מסגרת לימודית חדשה במקום בתי ספר לנהיגה המקובלים כיום, שמטרתה לאחד בין לימודי התיאוריה ולימודי הנהיגה המעשית ולהקנות לתלמידים ידע רחב וכלים טובים יותר.

הרנ"מ (רישיון נהיגה מדורג) – תהליך הכשרה משופר לנהגים צעירים, המבוסס על המודלים המיושמים בהצלחה בעולם, לפיו, התהליך שעד קבלת הרישיון לנהיגה עצמאית יהיה מדורג יותר מהקיים היום.

החידוש העיקרי ברישיון המדורג, הוא הגדלת שעות הנהיגה בליווי וכן איסור נהיגה בלילה ללא מלווה בחצי השנה הראשונה, בדומה למקובל בעולם. תקופת הליווי תוארך לחצי שנה (במקום לשלושה חודשים המחויבים כיום), כאשר מתוכם 3 חודשים בליווי מלא (כמו היום) ו-3 חודשים בליווי בשעות הלילה בלבד. בנוסף, המלווה יזכה להדרכה כדי שיבצע תפקידו באופן מיטבי. בתום תקופת הליווי יחתום המלווה על תצהיר המאשר כי ביצע את הליווי בפועל. תצהיר זה יהווה תנאי לקבלת רישיון נהג חדש למשך שנה וחצי אשר לאחריו יינתן רישיון קבוע.

עמותת "אור ירוק" דורשת את יישומו של חוק רישיון נהיגה מדורג ללא כל קשר ליישום הצעת החוק בעניין מרכזי לימוד נהיגה. מאור ירוק נמסר: "התניית שני התהליכים אחד בשני מעכבת את קידומו של פתרון הרישיון המדורג , המיושם כיום בעולם וזוכה להצלחה מרובה. כל עיכוב בישום מיידי של רישיון נהיגה מדורג, אינו משרת את המטרה החשובה של שמירה על חיי הנהגים הצעירים וסביבתם. מחקרים מצביעים כי תכניות הרנ"מ מפחיתות את שיעור התאונות של הצעירים בכ- 20-40%, כאשר המגבלות על נהיגת לילה בחודשים הראשונים והסעת נוסעים הן בעלות התרומה הגדולה ביותר להפחתה בשיעור תאונות".

הרנ"מ מבוסס על המלצות שהוגשו על ידי קבוצת מומחים, על סמך הידע והניסיון שנצבר בעולם והוכחו מחקרית. הרנ"מ זוכה גם לתמיכתם של המומחים לנושא בארץ, ובכללם פרופ' דוד שנער, לשעבר המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומומחה בינלאומי לתחום.

מאור ירוק נמסר עוד: בישראל, כמו בעולם, צעירים (17-24) מעורבים יותר בתאונות דרכים בהשוואה לגילאים מבוגרים יותר (הם מהווים 15% מהנהגים, אך גורמים לשליש מההרוגים בתאונות). התקופה הקריטית היא מייד עם היציאה לנהיגה העצמאית - בתום 3 חודשי הנהיגה בליווי – אז שיעור התאונות הוא הגבוה ביותר. הגורמים לתאונות אלה הן חוסר ניסיון להתמודד עם מורכבות הנהיגה מחד ובטחון עצמי מופרז מדי ביכולות שלהם מאידך. אלה באים לידי ביטוי בסופו של דבר במכלול התנהגויות סיכון בכביש, כגון: נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בהשפעת אלכוהול, נהיגה בעייפות, נהיגה בשעות הלילה המאוחרות, שימוש בטלפון סלולארי ועיסוק במטלות משניות אחרות תוך כדי נהיגה. נוכחות נוסעים ברכב יוצרת אף היא לחץ חברתי המעודד אותם לנקוט בהתנהגויות סיכון.

גם ברחבי העולם, התכנית לרישוי מדורג (GDL-Graduated Driver Licensing) הינו אחד מן האמצעים האפקטיביים להתמודדות עם היפגעות נהגים צעירים בכבישים ,והמקובלים במדינות מערביות רבות ובהן: מדינות צפון-אמריקה, מערב אירופה ואוסטרליה וניו-זילנד. התוכנית מחילה מגבלות שונות על נהיגת צעירים בשלבי הנהיגה הראשונים כחלק מתהליך מובנה והדרגתי. תכנית זו מכירה בכוחות הפועלים על הצעירים ומנסה לחשוף אותם לסיכוני הכביש בהדרגה ובהתאם לניסיון שצברו. בחודשי הנהיגה הראשונים מחילים עליהם יחסית הרבה מגבלות (נהיגה רק בליווי, איסור על נהיגה בלילה, איסור על שתיית אלכוהול, איסור הסעת נוסעים, איסור על שימוש בטלפון נייד ועוד) וככל שהם צוברים ניסיון בתנאים בטוחים יחסית ומסוגלים להתמודד עם מורכבות הנהיגה והסיכונים הכרוכים בה, מסירים מהם בהדרגה את המגבלות עד שהם יכולים לנהוג באופן עצמאי לחלוטין, בדומה למבוגרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד