ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

חולם להיות כמו בצלאל מהמשכן • חרדים עצמאיים

כשלפני 90 שנה נפתחה חנות 'כפתור ופרח', - איש לא חלם שהיא תהפוך למעצמת יודאיקה בינלאומית • הנכד שהוביל את המהפכה בכלל רצה להיות איש מחשבים • הצצה מרתקת

שמואל מינסקי. צילום: ארכיון
שמואל מינסקי. צילום: ארכיון



שמואל מינסקי חסיד חב"ד בן 38, נשוי ואב ל-5 ילדים, הוא הבעלים של חנות ומפעל 'כפתור ופרח' אותו הקים סבו הרב יחיאל, ב-1929 – לפני 82 שנה, מאז התפתחה החנות וכיום הוא נחשב ליצרן ומשווק מספר 1 בתחום היודאיקה.

• תמיד תכננת להיכנס לעסק הזה? סוף סוף גדלת על ברכיו בוודאי?

"תתפלא לשמוע, אבל ממש לא: לאחר שסיימתי את לימודי בישיבות חב"ד בארצות הברית, התחתנתי בצרפת וגרתי שם כשנתיים, כאשר באותו זמן עסקתי בכלל בתחום המחשבים. בתשנ"ז עליתי ארצה ואז לאחר כשנה פנה אלי דודי הרב אברהם מינסקי שיחי', מותיקי חסידי בעלז שניהל את החנות עד אז - וביקשני שהיות ואין לו ילדים – להמשיך את העסק המשפחתי.

"למעשה היות וכל שאר האחים שלי גרו בחו"ל, הייתי היחיד שיכול היה להפעיל את החנות המשפחתית, לכן ויתרתי על עבודתי עד אז (ניהול חברת מוצרי מחשב בארץ) ועברתי לתחום הזה".

• אתה מתחרט על כך?

"בשום פנים ואופן לא, אני מעדיף להיות עצמאי מאשר שכיר, משום שהעבודה בתחום הנוכחי מלאה אתגרים וסיפוק, אתה צריך כל הזמן לחשוב ולהתמודד, ליצור רעיונות חדשים ולמצוא פתרונות למגוון רחב של בעיות טכניות. בנוסף יש כאן הרבה אספקטים של חשיבה ותכנון לעתיד, כך שהעבודה הזו ממש מרתקת.

"אתן לך דוגמה טרייה של תכנון עתידי: השבוע רכשתי מכונה המסוגלת להדפיס על בדים של 3 מטר, מדובר במכונה ייחודית ויקרה מאוד, ואני יודע שהיא עשויה לשמש אותי רבות בהמשך, כך אני צריך כל הזמן לעקוב ולאתר פריטים טכניים ייחודיים שעשויים להיות שימושיים בעתיד".

שמואל מוסיף ומציין כי כבר עכשיו הוא סוגר הזמנות לפורים ולפסח, היות ומדובר גם בהרבה פרויקטים גדולים שחלקם דורשים תכנון ארוך ומורכב.



מהאפיפיור ועד הנשיא,

• אז מה זה בעצם יודאיקה?

"כל פריט הקשור ליהדות. שיכול להקל על אנשים או להוסיף ולפאר אלמנטים יהודיים הוא בעצם מוגדר כיודאיקה, חלק מהיופי בתחום הזה שאין לו הגבלות מסוימות לפריט כזה או אחר ואנחנו מתעסקים עם הכול".

• מי בעצם הלקוחות הגדולים שלכם?

"משרד החוץ, משרד הביטחון, צה"ל וממשלת ישראל למשל מזמינים הרבה פעמים פריטי מזכרות לאורחים, כמעט כל אישיות מוכרת שתציין את שמה אוכל להראות לך תמונה שלה עם פריט שלנו, החל מהנשיא שמעון פרס והרבנים הראשיים וכלה באפיפיור.

"בין הלקוחות שלנו אתה יכול למצוא גם רבים מבתי המלון הגדולים בארץ, רשת מלונות דן, ענבל, קינג דייויד ועוד, אנחנו החברה היחידה שמסוגלת להכין להם קירות דקורטיביים, בנוסף אנחנו גם מספקים להם מזכרות לאורחים ועוד מגוון דברים.

"כאשר נפתח מלון מצודת דוד בממילא, הם חיפשו לחלק איזה פריט לסוכנים שלהם ברחבי העולם, משהו שימחיש באופן חי את הייחודיות של המלון שמשלב חדש וישן בירושלים. לקחתי אז אבן מיוחדת שנחצבה לצורך זה, עיצבנו עליה בעזרת לייזר את הסמל שלהם ובנינו ממנה מעין תיבה לכרטיסי ביקור. כך זה משדר לכל לקוח בגלובוס את ה'ריח' של המקום, זה היה כל כך מוצלח שהם הזמינו אלף יחידות כאלה, זה ממחיש גם את היצירתיות הדרושה במקצוע הזה.

"אנחנו כל הזמן מקבלים הזמנות ממיגוון עצום של מוקדים, רק אתמול סגרנו על עבודה בבית כנסת בקייב למשל, במקביל הוצאנו לאחרונה קולקציה ייחודית של קריסטלים".,



מרחבת הכותל למטבעות האדמו"ר ,

• במגזר החרדי אלו עבודות אתה יכול לציין שעשיתם?

שמואל מתחיל למנות ונדמה כי הרשימה כמעט בלתי נגמרת: "יש בלי סוף, שחזור של בית כנסת החורבה בו עשינו את כל עבודות הבד, כך גם עשינו עכשיו את הפרוכות החדשות לקבר הרשב"י במירון, באירוע של זק"א שהיה לאחרונה הכנו את המזכרות, האדמו"ר מבעלז חילק לתורמים מטבעות מוכספים שאנחנו עיצבנו עבורו, בסוכה שהייתה בכותל השנה אנחנו בנינו את הפודיום והרבנים הראשיים חילקו שם מטבעות ברכה והצלחה, שאנחנו תרמנו".

אפרופו כותל נזכר שמואל לספר על פרוייקט חדש שנועד להקל על המתפללים: "סגרנו לאחרונה עם הקרן למורשת הכותל על תחזוקה של הכותל, והנה גילינו שיש ברחבת הכותל למעלה מ-50 בימות שהשימוש בהן הוא רק בימי שני וחמישי ובשאר השבוע הן עומדות בצד ותופסות הרבה שטח. אנחנו עובדים עכשיו לפתח בימה חילופית שתוכל להתקפל אחד לתוך השני, כך שבמשך השבוע הבימות לא יתפסו מקום, אני מניח שתוך חצי שנה כבר יהיו בימות החדשות".



מחנות צנועה למעצמה ,

• כשהגעת לחנות היה בית מלאכה קטן שחציו היה מעין חנות, כיום מדובר במעצמה לכל דבר, מה עשית בעצם?

"דבר ראשון שיפצתי את המקום מיד כשנכנסתי, גם לאחרונה עשינו שיפוץ נוסף בהתאם לדרישות ולנסיבות, למרות זאת החנות נותרה במשכנה הראשון במאה שערים. החלפתי גם את כל צורת העבודה מעבודת יד לעבודה דיגיטלית וממוכנת הכוללת מחשוב, הדפסות דיגיטליות, חיתוכי לייזר וכדומה.

"בעבר גם החזקתי חנויות באשדוד ובבני ברק, אבל החלטתי שעדיף להחזיק מה שפחות חנויות ולהתרחב באופן שלא ידרוש עלויות. כי הרי העלויות האלה של החזקת חנות בסופו של דבר מגולגלות לצרכן, לכן התפתחנו בשני מישורים.

"פתחנו אתר אינטרנט, כאשר מכל העולם נכנסים אליו, הגענו למצב שלמעלה מ-50% מהתוצרת שלנו משווקת בחו"ל, כאשר כל המוצרים כמובן בעלי תו תקן 9001 ומכילים תו של ייצור כחול לבן, שזה אומר ייצור מלא בארץ ולא ייבוא מסין או בדומה לזה.

"בפן השני אנחנו משווקים באמצעות רשתות מוכרות כמו 'אור החיים', 'פלדהיים', 'משכן התכלת' ועוד, אני גם עובד עכשיו על אפליקציה ייחודית שנוכל להציב במגוון חנויות ובאמצעותה הלקוחות יוכלו לראות בדיוק את כל הפריטים שלנו ולהזמין אותם".

• כמה עובדים יש היום בחנות?

יש 18 עובדים של החנות, ועוד מספר דומה של פרילנסים חיצוניים שמתבססים אך ורק על עבודות שאני מספק להם, דוגמת מעצבים, גרפיקאים וכדומה".

• ומה התפקיד שלך בפועל?

"חוץ מכל הפגישות שאני חייב לקיים כל העת עם המזמינים, לסגור הזמנות ולתאם, ומלבד חשיבה ופיתוח של רעיונות לכל מטרה ודרישה, אני יוצא לבקר בתערוכות שונות לראות ולהכיר דברים חדשים שיוכלו לשמש אותנו, טכנולוגיות חדשות שאנחנו יכולים לאמץ.

"כשהגעתי לתחום, השוק היה שבלוני והתנהל כבימים ימימה ללא שימוש ביכולות ובחומרים שההתפתחות הטכנולוגית מציעה בנושאים רבים, והיה מבוסס בעיקר על יבוא מסין ועל דברים זולים ברמה נמוכה, אנחנו יצרנו שינוי. הרבה שואלים אותי אם לא מעצבן אותי ולא מפריע לי שמחקים את העיצובים הרבים של חברת כפתור ופרח או לחלופין מציגים את עצמם כשלוחה או חברת כפתור ופרח מכל מיני כיוונים, אז נכון יכולתי לכעוס באמת אבל אני לוקח את זה לכיוון ההפוך – אם אנשים מחקים אותי זה מוכיח לי שאנחנו באמת איכותיים וטובים".

מנהל החנות דוד סיטבון. צילום: יעקב נחומיצילום: מנהל החנות דוד סיטבון. צילום: יעקב נחומי
מנהל החנות דוד סיטבון. צילום: יעקב נחומי


המודל לאמן - "איש אשר רוח ה' בו",

• כחסיד חב"ד המושג שליחות לא זר לך, האם אתה מרגיש שליחות בתפקידך?

"הבעש"ט אומר שאין דבר בעולם שהוא סתם, לכל דבר שליחות או מטרה, ואני בהחלט מרגיש שליחות במה שאני עושה להמציא ולחדש דברים שיעזרו, יקלו על האנשים ובנוסף להביא פן יפה ומיוחד של היהדות.

"הנה למשל, בין ראש השנה לכיפור הגיע אלי יהודי מפתח תקווה שחיפש משהו מקורי לחלק בהכנסת ספר תורה שעשה, כאשר הוא מעוניין שגם יתאים לעשרת ימי תשובה. הכנו לו מרבד השתחוויה לכריעות בתפילת יום כיפור. עשוי מבד ספוגי מתקפל ונסגר עם סקוטש, הוא הזמין 500 יחידות ואחר כך התקשר וגמר על זה את ההלל, כל היחידות נלקחו ואנשים ביקשו עוד.

"בעבר גם הייתה לנגיד לב לבייב תוכנית שנקראה 'זמן מסע', במסגרתה הוא תרם 12 מיליון שקל בשנה להעשרה של יהדות לילדים חילוניים. אנחנו הכנו את חוברות העבודה לתוכנית וסיפקנו את החומרים והפריטים הנלווים.

"אני מאמין שכל דבר שנברא בעולם נברא בשביל לשמש לתורה, כמו שכתוב בזוהר 'אסתכיל באורייתא וברא עלמא', וכמו שאומרים חז"ל שהתורה קדמה לעולם".

• אנשים לא מרימים גבה לפעמים? בכל זאת כשמדברי על 'אומנות' אנחנו רגילים לקשר את זה לאיזה סקטור חילוני ליברלי, אבל חרדי חסיד אמן?

"אתה הולך רחוק, יש בית ספר לאמנות שנקרא 'בצלאל', אבל אנשים שוכחים מי היה בצלאל, כשמשה רבינו בנה את המשכן והוא לקח את בצלאל בן אורי לעשות את כל האמנות שנדרשה, כתוב שהוא היה 'איש אשר רוח ה' בו', כי הבסיס של כל אמן אמיתי הוא רוח ה', בלי זה אי אפשר להגיע לשום מקום.

"זה אגב גם המוטו שלי, כתוב 'רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום', יהודי יכול לחשוב בהרבה תחומים הרבה מחשבות אבל אם אין עצת ה' אחת זה לא יקום, רק עם עצה אחת מה' זה מה שיהפוך את המחשבה לדיבור ולמעשה, ואם המחשבה לא תרד למעשה זה מוכיח שלא מדובר בעצת ה' אלא במחשבות רבות, ולא מדובר רק באמנות אלא בכל דבר ודבר בחיים".

• איך הילדים מגיבים על העיסוק הנדיר והמרתק שלך?

"הילדים מאוד נהנים, אני מביא להם כל הזמן חומרי יצירה לבתי הספר ולגנים מהשאריות שיש לנו, בדים וכדומה, חוץ מזה אני מייצר להם אביזרים יפים ושימושיים לעצמם ולמקומות הלימוד שלהם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד