כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

נתניהו, הסטארט-אפ של המיליארדר - והחיפוש אחר מימון לפרויקט יומרני בעזה

ווטרג'ן של מיכאל מירילשווילי, שבנו הוא בעל השליטה בערוץ 20, חתמה על חוזה לאספקת מי שתייה לתושבי עזה עם פוטנציאל הכנסות של יותר מ–100 מיליון דולר בחסות ראש הממשלה זכו אנשי ווטרג'ן להזדמנות להפגש עם מזכ"ל האו"ם לטובת מימון לפרויקט נתניהו: "מידע מגמתי"

מיכאל מירילשווילי נואם בפני רבני העדה הגרוזינית. צילום מסך, יוטיוב
מיכאל מירילשווילי נואם בפני רבני העדה הגרוזינית. צילום מסך, יוטיוב



חברת ווטרג'ן שבשליטת המיליארדר מיכאל מירילשווילי זכתה לפגישה עם מזכ"ל האו"ם באירוע שאירח ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת בשעה שהחברה חיפשה מימון לחוזה שאפתני לאספקת מים לתושבי עזה, במסגרת הסכם עם ארגון בינלאומי. בנו של בעל השליטה בווטרג'ן מירילשווילי, יצחק, מחזיק בשליטה בערוץ 20, האוהד את ראש הממשלה באופן גלוי ובולט.

לפני כשבוע וחצי פירסם TheMarker כתבה נרחבת על אודות חברת ווטרג'ן שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת להפיק מי שתייה מהלחות באוויר, ומקבלת יחס חם במיוחד מנתניהו. החברה זכתה לשלל הזדמנויות עסקיות בחסות נתניהו ובהן ההזדמנות להציג את המוצר שלה לפני מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בביקורו בישראל באוגוסט.

כעת מתברר כי בזמן המצגת לגוטרש, ווטרג'ן היתה מצויה בחוזה עם יוזמת "שורוק", שהוקמה ביוזמת הקוורטט לענייני המזרח התיכון, חוזה לקידום פרויקט שאפתני לאספקת מי שתייה לתושבי עזה. ככל הנראה, הפגישה עם מזכ"ל האו"ם לא נועדה רק לספק לו הצצה לפלאי הטכנולוגיה הישראלית. המצגת שזכתה החברה להעביר למזכ"ל בחסות נתניהו היתה ניסיון להשיג מימון לפרויקט קונקרטי, עם לוח זמנים ותוכנית עסקית ברורה, בעלות פוטנציאלית של יותר מ–100 מיליון דולר.

כפי שפורסם ב-TheMarker, במהלך המצגת הזכיר יו"ר החברה, מקסים פסיק, כי פנה למזכ"ל במכתב וביקש כי האו"ם ישקול לערוך פרויקט משותף בעזה באמצעות סוכנות אונר"א.

"1,000 מכשירים שלנו יפתרו את הבעיה", טען פסיק, בפני נתניהו ומזכ"ל האו"ם במצגת שערך. "כמה עולה יחידה כזו?" שאל נתניהו. "120 אלף דולר", השיב פסיק. ראש הממשלה נטל דף ועט, שירבט משהו על הנייר ופסק: "120 מיליון דולר". פסיק הוסיף: "וזה יכול לפתור לחלוטין את בעיית המים בעזה".

יוזמת שורוק היא ארגון שלא למטרות רווח שנוסד ביוזמת קיטו דה בואר, מי שהיה ראש משלחת הקוורטט לענייני המזרח התיכון. שורוק (בערבית "זריחה"), נועדה לקדם יוזמת מסוג ppp (Public–Private Parthnership), או במלים פשוטות לרתום יזמים פרטיים וכסף פרטי כדי לפתור את בעיות התשתית הקשות בעזה ובגדה המערבית. ההסכם בין ווטרג'ן לשורוק נחתם סביב תחילת 2017. מקורות שעמם שוחח TheMarker, אישרו כי בייסוד היחסים בין שורוק לבין ווטרג'ן היו מעורבים גם הקוורטט וגם משרד החוץ הישראלי. ואולם, את היחסים הללו ביקשו הקוורטט ושורוק להצניע, ייתכן שעקב חשש מפני דעת הקהל בציבור הפלסטיני, שעשוי שלא לאהוד מתן פרנסה לחברה ישראלית.

במצגות ומסמכים של שורוק כונה הפרויקט המשותף Air2Water, ושמה של ווטרג'ן אוזכר בהם רק כדוגמה לאחת מהחברות המפתחות טכנולוגיה לעיבוי מים לצורכי שתיה. במסמכים צוין שהפרויקט ייערך בצורת זיכיונות שיוענקו ליזמים מקומיים בעזה. במצגת של הפרויקט, שהגיעה לידי TheMarker, לא מצוין אם החזון ארוך הטווח של הפרויקט אכן היה לספק מים לכל תושבי עזה, אך מדבריו של פסיק עולה שזאת לפחות היתה השאיפה מבחינתה של ווטרג'ן. שעה שפסיק קיבל מנתניהו הזדמנות להציג בפני גוטרש, ניסו ווטרג'ן ושורוק לאתר גורם שיממן את הפרויקט.

במסמך אחר נכתב כי "היוזמה תואמת את מדיניות המים הרשמית הפלסטינית" (לא מצוין אם מדובר במדיניות חמאס או הרשות הפלסטינית). ואולם, המצגת מוסיפה כי "בכוונת שורוק לערוך את הפיילוט בבית חולים ובבית ספר בעזה", דבר שמעל לכל ספק מצריך תיאום מול ממשלת חמאס ברצועה.

גם תיאום מול ממשלת ישראל נדרש לצורך הפרויקט. כך לדוגמה נכתב באותו מסמך כי: "נדרש אישור ממשלתי להכניס חומרים לעזה", כשהכוונה היא להשגת אישורים דווקא מישראל, שמחילה מגבלות נוקשות על החומרים הנכנסים לרצועה מחשש שחומרים כמו מתכות ישמשו בסופו של דבר לצורכי טרור. ככל הידוע, הפרויקט מעולם לא עבר את שלב הפיילוט. ווטרג'ן סירבה להתייחס לפרטים.

פגישה בארה"ב "לבקשת אדלסון"

ווטרג'ן הוקמה ב–2009 בידי אריה כוכבי שמשמש מנכ"ל החברה גם כיום. הרעיון שבבסיס הטכנולוגיה שלה — הפקת מים מאוויר — אינו ייחודי לה, ויש עוד עשרות חברות בעולם המתיימרות לייצר מוצרים דומים. ואולם, לטענת החברה, יתרונה מול המתחרות נובע מיעילות האנרגיה של המוצר, המפחית באופן דרמטי את עלות ייצור המים. מירילשווילי נכנס להשקעה בחברה רק בסוף 2014.

אנשי החברה זכו באחרונה לפגוש גם בשני מנהיגים עולמיים הנחשבים למקורבים לראש הממשלה: נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שפגש שניים מנציגי ווטרג'ן ארה"ב באחוזתו במאר א־לאגו שבפלורידה במארס; וכן, את ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שנפגש עם מירילשווילי ופסיק בנובמבר בוועידה בהודו.

לפי פרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", נציגי ווטרג'ן פגשו פעמיים את סקוט פרואיט, ראש הסוכנות הפדרלית האמריקאית להגנה על הסביבה (EPA), כשהפגישה הראשונה ממארס 2017 תועדה ביומנו של פרואיט ככזאת שנעשתה "לבקשת שלדון אדלסון". אדלסון הוא מו"ל "ישראל היום", ונחשב לפטרונם המשותף של נתניהו וטראמפ. EPA חתמה לאחר אותן פגישות על הסכם לעריכת פיילוט עם ווטרג'ן ארה"ב. השבוע פירסם ה"וושינגטון פוסט" כי פרואיט היה אמור להגיע בפברואר לישראל לחתימה החגיגית על ההסכם בין EPA לבין ווטרג'ן, אולם נסיעתו בוטלה.

אנשי ווטרג'ן התלוו גם לנסיעות של נתניהו בעולם: לרוסיה ולהודו (שתי הנסיעות התרחשו בינואר 2018), לאוסטרליה באוקטובר 2017 ולעצרת האו"ם ב–2016.
ערוץ 20, בבעלות משפחת מירילשווילי, מגלה יחס אוהד למדי כלפי נתניהו, דבר שחלק מאנשי הערוץ מדברים עליו באופן גלוי. הערוץ הוא כלי התקשורת היחיד בישראל שראש הממשלה מוכן להתראיין בו.

נתניהו ומירילשווילי פגשו זה בזה לפחות ארבע פעמים בשנים האחרונות. שלוש מהפגישות שעליהן ידוע ל–TheMarker נערכו בישראל. הפגישה האחרונה נערכה בינואר האחרון בביקור ראש הממשלה במוסקבה. נתניהו סירב להשיב לשאלת TheMarker כמה פעמים פגש את מירילשווילי, אם נועדו ביחידות, היכן ובמה דנו.

תומך סדרתי

מאז 2016, תועדו סדרה של אירועים שבהם ראש הממשלה שיבח את הסטארט־אפ של מירילשווילי בפורומים בינלאומיים. נתניהו מצא לנכון לאזכר את הטכנולוגיה של ווטרג'ן בנאום באו"ם בספטמבר 2017 ואף בנאומו באיפא"ק במארס האחרון, כשברקע הוקרן מכשיר של החברה ולוגו החברה בולט ממנו.

נתניהו טען בתגובה לפרסום כי הוא משבח את החברה כשם שהוא מתגאה בחברות ישראליות אחרות, אולם ווטרג'ן זוכה לנפח ולבולטות בדברי ראש הממשלה שלהם זוכות (לעתים) ההצלחות הגדולות של תעשיית ההיי־טק הישראלית. כך לדוגמה, בדבריו של נתניהו בפורום הכלכלי בדאבוס בינואר, קיבלה חברת מובילאיי שנמכרה לאינטל ב–15 מיליארד דולר, משקל דומה לזה של ווטרג'ן הצעירה, שמכרה לכל היותר כמה עשרות מכשירים בלבד מאז נוסדה.

בספטמבר 2016 זכתה החברה להציג את המוצר שלה בפני 26 ראשי מדינות ומנהיגים מאפריקה באירוע שאירח נתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. סרטון של החברה הוצג אף בראיון שנתן נתניהו לתכנית 60 דקות של רשת CBS כדוגמה להיותה של ישראל "אומת הסטארט־אפ".

ווטרג'ן: "לא פנינו עם בקשות לנתניהו"

ראש הממשלה מסר בתגובה: "יש מי שמייצרים מים מאוויר ויש מי שמייצרים רק אוויר חם. שוב TheMarker מציגים מידע חלקי ומגמתי, ומנסים בכוח לחבר בין נקודות דמיוניות. שוב הם לא מספרים שגם בכנסים המדוברים וגם בפורומים אחרים, ראש הממשלה נוהג להציג בגאווה חברות ישראליות רבות שפרצו את גבולות הטכנולוגיה והדמיון, ומביא אותן כדוגמה לכושר היזמות וההמצאה הישראלית יוצאת הדופן".

אריה כוכבי, מייסד ומנכ״ל חברת ווטרג'ן, מסר בתגובה כי ״בסקר שערך משרד הכלכלה ליום העצמאות ה–70 למדינת ישראל, נבחרה ווטרג’ן לאחת מתשע ההמצאות הגדולות בתולדות המדינה. בחירה זו מצטרפת לשבחים שחלקו לחברה מגזינים בינלאומיים מובילים. הסיבה לכך אחת ויחידה: הטכנולוגיה החדשנית של ווטרג’ן בתחום הפקת מים מאוויר, שהיא יחידה מסוגה בעולם ביכולת שלה לספק מי שתייה באפקטיביות גבוהה מאוד ובמחיר נמוך מאוד. סיבה זו היא גם הגורם לכך שמנהיגי מדינת ישראל ובכירים ישראלים נוספים מתגאים בטכנולוגיה שלנו בפורומים בינלאומיים. בהקשר זה חשוב להדגיש כי מעולם לא פנינו עם בקשות בנושא לראש הממשלה או למי מאנשיו, לא במישרין ולא בעקיפין".
מיכאל מירילשווילי חברת ווטרג'ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד