ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

איך מגישים תביעות קטנות?

בעל הבית הפר את החוזה אתכם? חברת הנסיעות גרמה לכם לעגמת-נפש? מוכר הנעליים לא מוכן להחליף נעל פגומה? בית משפט לתביעות קטנות הוא הכתובת שלכם

איך מגישים תביעות קטנות?

מי מאיתנו לא נתקל לפחות פעם בחייו בעוולה צרכנית או בסכסוך עם בעל הדירה?

כל אזרח בארצנו הקטנטונת נתקל לפחות פעם אחת בחייו, בסיטואציה שבה בית עסק או חברה כלשהיא גורמים לו עוול כזה או אחר, ולמרות פניותיו הרבות אף אחד לא באמת טורח לתקן את העוול הזה. הדבר נכון לא רק לגבי בתי עסק או נותני שירות, אלא גם לגבי סכסוך אזרחי עם השכן או בעל הדירה, עם העירייה או המועצה, כאשר המכנה המשותף של כולם הוא שהם לא ממש מרגישים מאוימים מהצעקות שלכם...

אז מה עושים?

באופן כמעט גורף, צרכן או אזרח נמנעים מלהגיע לחיכוך משפטי כזה או אחר עם גופים שונים בכדי להימנע מסחבת ארוכה ומהוצאות שיכולות להתברר כמיותרות. הדבר שאותו "אזרח קטן" לא יודע, הוא שדווקא לצורך כך קיימים בתי משפט לתביעות קטנות - המקצרים משמעותית את התהליך של תביעות המוגשות בסכומים קטנים, וכמובן מפחיתים באופן ניכר את העלויות הכרוכות בהליך משפטי רגיל.

בית משפט לתביעות קטנות הוא בית משפט לכל דבר ועניין, כאשר השוני העיקרי הוא עניין הייצוג: בתביעות קטנות הצדדים מייצגים את עצמם – ללא עו"ד. כאשר המטרה היא ליצור איזון משפטי בין הצדדים כמה שאפשר, ומשכך גם חברה גדולה עם "סוללה" של עו"ד לא ממש יכולה להשתמש בכוחה המשפטי נגדכם, והיא נדרשת לשלוח "נציג" מטעמה – הא ותו לא. כמו"כ, הדיון בתביעות קטנות הוא מהיר באופן משמעותי משאר בתי המשפט, והשופט הוא שקובע את סדר הדיון, את אופן שמיעת טענות הצדדים והצגת הראיות, ובכך מושגת לרוב הכרעה מהירה – וכמובן צודקת!

מי יכול לתבוע בתביעות קטנות, ומה ניתן לתבוע?

הקריטריונים הם בודדים ופשוטים: בבית משפט לתביעות קטנות יכולים לתבוע אנשים יחידים בלבד. בתי עסק, תאגידים, עמותות וכד' לא יכולים לתבוע בבית משפט זה, אך יכול שיהיו נתבעים בו. בתביעות קטנות ניתן לתבוע: החזר כספי, תיקון של ליקוי כלשהוא, ביטול הסכם או עסקה מסוימת, פיצוי על עגמת נפש או אבדן הנאה שנגרמו לכם, ובלבד שסכום התביעה לא יעלה על סך של 31,900 ₪.

ראוי לזכור: כאשר תובעים פיצוי בגין עגמת נפש, הרי שמדובר בנזק שאינו מוחשי כ"כ, ומשכך קשה להוכיח או לקבוע את סכום הפיצוי בגין עגמת הנפש שנגרמה לכם. לכן רצוי להיערך מראש ולהציג עובדות והוכחות שיסייעו לכם להמחיש את עגמת הנפש שנגרמה לכם. אל תפריזו יותר מדי! לעיתים השופט יכול להתרשם שאתם מנסים ל"הצדיק" את העובדה שתבעתם, ואתם מנפחים את הסכום מעבר לכל פרופורציה, ומשכך יחליט לדחות את התביעה.

אז איך מגישים תביעה קטנה?

שלב ראשון:

קבלו ייעוץ מוקדם - באתר ישראל הוגנת תוכלו להתייעץ בחינם ולקבל תמונה משפטית ברורה יותר באשר לתביעה אותה תרצו להגיש, כמו"כ תוכלו להתייעץ עמנו בפורום "ישראל הוגנת".

שלב שני:

בדקו מראש מהם הסיכויים לזכות במשפט. נסו לחפש באינטרנט פסקי דין שניתנו בתביעות מהסוג שלכם, כך תוכלו לערוך השוואה מסוימת - גם אם לא זהה לחלוטין למקרה שלכם. כמו"כ, השתדלו לנהל משא ומתן מתועד עם הנתבע. שלחו מכתב התראה לפני הגשת התביעה, ונסו לברר ככל היותר מהי עמדת הנתבע בנושא טרם תפנו לבית המשפט.

שלב שלישי:

בדקו היטב את מי בדיוק אתם תובעים: ניתן לתבוע כמה אנשים באותה תביעה, ולתת לבית המשפט להחליט כמה ישלם כל אחד מהנתבעים. כמו"כ על הנתבע להיות "אישיות משפטית" היינו בן אדם, בית עסק, תאגיד/חברה. ציינו את השם המלא והמדויק של הנתבע (גם כאשר מדובר בחברה) וכן את הכתובת העדכנית ומספרי הטלפון והפקס של הנתבע. זכרו! גם אם מדובר באדם פרטי וגם אם מדובר בחברה, יש לציין את מספר הזהות או את מספר החברה (ח.פ./ע.פ.) שלהם.

שלב רביעי:

נסחו כתב תביעה מפורט ככל היותר. (רצוי שיהיה מודפס אך ניתן להגיש גם בכתב יד). אספו חומר רלוונטי לתביעה כגון חשבוניות, מסמכי התקשרות, חוות דעת של מומחה, תמונות וכד', וכן כל מסמך אחר הנוגע להוכחת הטענות שלכם. החליטו מראש על גובה התביעה, וחלקו את הסכומים הנתבעים ל"ראשי נזק". לדוגמא: 500 ₪ החזר כספי + 1,000 ₪ פיצוי בגין עגמת נפש + 200 ₪ בגין הוצאות וכד'. על התביעה לכלול פירוט מלא על נזקים שנגרמו לכם בצירוף ההוצאות שנדרשתם לשלם בגינם. ציינו גם אם ההתעסקות בדבר גרמה לכם להפסד ימי עבודה וצרפו תלוש משכורת, וכן פרטו את ההוצאות הנלוות שלכם כגון: אגרת בית המשפט, שכר טרחה של עו"ד במקרה והתייעצתם טרם הגשת התביעה, הוצאות בגין נסיעות וכד'. וכמובן, אל תשכחו לצרף קבלות המעידות על התשלום בפועל.

אם מדובר בתביעה על תאונת דרכים, יש לצרף גם תמונות מהתאונה, דו"ח שמאי, העתק מתיק התאונה של המשטרה או פסק דין מבית המשפט. (במידה והתאונה נידונה בבית משפט)

היכן מגישים את התביעה, וכמה זה עולה?

את כתב התביעה בצירוף כל הנספחים יש להגיש לבית המשפט ב-3 העתקים, ולצרף עותק נוסף לכל נתבע. (אם מדובר ביותר מנתבע אחד)

בתי משפט לתביעות קטנות נמצאים בכל בתי משפט "השלום" הפזורים ברחבי הארץ, ובלבד שמתקיים אחד מהתנאים שלהלן:

1. בית המשפט בו מוגשת התביעה נמצא באזור המגורים או העסק של הנתבע.
2. בית המשפט בו מוגשת התביעה נמצא באזור בו בוצעה העסקה או נוצר החוב אותו אתם תובעים.
3. בית המשפט בו מוגשת התביעה נמצא באזור בו היה על הנתבע לתת לכם שרות או למסור לכם את המוצר.
4. בית המשפט בו מוגשת התביעה נמצא באזור בו קרה המקרה שבגינו אתם תובעים.

במקרים בהם העסקה בוצעה בטלפון או באינטרנט, או בכל אופן אחר בו לא נדרשתם להגיע לבית העסק כדי לקבל את המוצר / השירות או לבצע את העסקה, תוכלו להגיש את התביעה בכל בית משפט שתרצו.

אגרת הגשת תביעה קטנה, הוא סכום השווה ל-1% מסך התביעה. (למשל, תביעה בגובה 30,000 ₪ מחויבת בתשלום אגרה בסך 300 ₪) אך בכל מקרה הסכום לא יפחת מ-50 ₪. ניתן לשלם את האגרה ברוב בתי המשפט במזומן או בכרטיס אשראי. וכן ניתן לשלם בדואר באמצעות רכישת בולי הכנסה.

מה לא ניתן לתבוע בתביעות קטנות?

בתביעות קטנות לא ניתן לתבוע תביעה שנמצאת בסמכות של בית משפט אחר. למשל: תביעה על סכסוך עבודה, שדינה להתברר בסמכות הרלוונטית שלה - בית הדין לעבודה. כמו"כ, בסמכות בית המשפט לתביעות קטנות להעביר את התביעה לבית משפט אחר, אם יראה לנכון לנהוג כך. רצוי לדעת! אם מדובר בסכום העולה על 31,900 ₪, תוכלו לבחור להגיש תביעה קטנה על הסכום הנ"ל, ולתבוע את היתרה בבית משפט השלום.

צדק צדק תרדוף.

יש לכם שאלות נוספות? שאלו אותנו, בפורום ישראל הוגנת
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד