כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"לא נעים לפשל כבר בשאלה הראשונה" • יוזמה יחודית

יותר ויותר בוגרי ישיבות מוצאים עצמם בשוק העבודה - אך מחוסרי עוגן תורני • מתי הורביץ, מתכנת חרדי, מתכנן להקים מסגרת שתהווה תשובה הולמת למצוקה הגוברת • ראיון

מתי הורביץ
מתי הורביץ



בקרב בוגרי הישיבות, שיצאו למעגל העבודה איש איש מסיבותיו, קיימת מצוקה קשה. מצוקה של חסר בקביעת עיתים לתורה. שהרי איש מהם אינו חולק חלילה על ערכו הנעלה של לימוד תורה, או על כך שכל איש ישראל מחוייב לקבוע עתים לתורה. מה גם שהקביעות הזו שומרת על מעמדו הרוחני של האדם, ואדם העוסק ברוב שעות היום בחיי המעשה, זקוק לשמירה זו יותר מכל. אלא שמסגרות לימוד המתאימות לצורך זה, כמעט ואינן קיימות.

כמה מן הבוגרים הללו, קמו ויזמו מעשה. לדעתם, הצורך בהקמת בית מדרש כזה דוחק, וקביעות עתים לתורה לכל אדם, אינו דבר שצריך לדון עליו. כל השאלה היא, מה צורה תהיה לבית מדרש זה, מה ילמדו בו, ואיך. היכן הוא יהיה נגיש בכל עיר ועיר, או שמא לא יהיה אלא בית מדרש וירטואלי. כך שיש להימלך בזקוקים לבית מדרש כזה, ולסקור את העדפותיהם.

בתחילה התארגנו בקבוצה קטנה לשיעור שבועי מעמיק בפרשת שבוע, משראו כי טוב הם מבקשים להפוך את זה לבית מדרש קבוע עם משתתפים רבים.

לשם כך הם מפיצים בימים אלו סקר בתיבות המייל, סקר שאינו דורש זיהוי, והמשיבים מתבקשים לענות בכנות על שאלות הבסיס כגון: באלו שעות נוח לכם לקבוע עתים לתורה, איזה חומר לימודי תרצו ללמוד, ועוד כהנה וכהנה.

"לא מצאתי זמן לפתוח ספר"

שוחחנו עם אחד היוזמים, מתי הורוביץ, מפתח אתרי אינטרנט במקצועו, ושמענו על הציפיות.

• איך הגעת לרעיון שכזה?

"בתחילה שילבתי חצי יום בכולל וחצי יום בעבודה, אך לאחר זמן וגידול המשפחה לא היתה ברירה אלא להגדיל משכורת. בתקופה הראשונה לאחר שעזבתי את הלימודים, לא מצאתי זמן לפתוח ספר קודש. אבל טרדות היומיום האפילו על חוסר הנוחות, ולא הגעתי לזה. בהמשך, קבעתי חברותות מספר פעמים בשבוע אבל זה לא זה".

• מדוע אתה סבור שתהיה היענות ליוזמה כזו?

"בדקתי לפני כן אצל חברים עובדים וכולם חשו את הצורך בכך".

• מדוע לא הצטרפת בעצם לשיעור דף היומי, האם אין הוא מיועד לאנשים כמוך?

"למען האמת, שקלתי זאת. אך בשכונת מגורי השיעור הוא בין מנחה למעריב, שעה בה אני עדיין בעבודה, לפחות בחורף. ותכלס' רוב הלומדים שם מבוגרים ממני, קצב השיעור אינו דומה ללימודים שהייתי רגיל בהם. מה שאני בעצם צריך זה כמו הכולל בו למדתי, אבל לא יום שלם, אלא משהו תמציתי יותר".

• אז בעצם אתה צריך כולל ערב, למה שלא תצטרף לכולל ערב של אברכים באיזור מגוריך?

"אני לא בטוח ששעות הערב הם האידיאליות לאדם עובד, אפשר שדוקא הבוקר טוב יותר. אבל מעבר לזה, גם תוכן הלימודים ברוב הכוללים הללו אינו מתאים לי. לומדים שם אברכים שעוסקים ברוב היום בסוגיות אחרות, ובאים בערב כדי להוסיף ידע בסדר טהרות, או נושא אחר כגון זה. אני זקוק ללימוד תכליתי במעט השעות שיש לי. גם בלימודי הלכה שנוגעת למעשה כגון הלכות משא ומתן, ריבית וכל מה שנוגע לעסקים וגם 'חיזוק רוחני' בלימוד מוסר והשקפה. דוקא בגלל שהשעות מצומצמות, צריך לחשוב היטב מה להכניס בהם".

"תכנית חדשנית של לימוד משותף באינטרנט"

• כמו תמיד, שאלת השאלות היא מהיכן יהיה לכם מימון.

"תתפלא לשמוע, אבל לא בטוח שיש צורך במימון בכלל. אנחנו בודקים כעת כמה כיוונים, אבל רוב האנשים אותם שאלנו עד עתה, לא מעוניינים בתמורה בכלל, ואפילו מוכנים לשלם 'דמי חבר' אם יש בכך צורך".

• אז מה חסר בעצם? אחרי ששאלת הכסף נפתרה, מה הבעיה?

"חסרה ההתאגדות, אנחנו צריכים לבדוק בקרב הציבור הזה, מה הצרכים שיתאימו לכמה שיותר אנשים. אנחנו צריכים להתייעץ עם חכמים ובעלי ניסיון איך בדיוק להקים את בית המדרש הזה. אולי נפתח תוכנית חדשנית של לימוד משותף באינטרנט על ידי אתר ייעודי שנוכל ללמוד דרכו ביחד, ופעם בשבוע יהיה שיעור פיזי. זה יתרום גם לגיבוש קהילתי שחסר מאוד לאנשים שיצאו ממסגרת הכולל".

• ראיתי את הסקר ולא ציינתם באיזו עיר מדובר...

"אנחנו רואים את זה כיוזמה כלל ארצית שתעודד אנשים לקחת אחריות על החיים התורניים שלהם. אנחנו מאמינים שבכל עיר תוכל להיווצר התאגדות כזאת. אני לא חושב בשלב זה שזו תהיה רשת כוללים אחת, אלא אנשים פשוט יקחו אחריות ויפתחו את זה לבד לפי טעמם האישי, הסקר רק יעזור למצוא אחד את השני ולהתאגד יחד".

• לסיום?

"ישנו סיפור חביב על אדם ששאל מה לעשות שיש לו רק חצי שעה פנויה ביום, ויעצו לו ללמוד אז מוסר, ואז יווכח שיש לו הרבה יותר מזה. כיום במאה ה21 קשה לי לראות אפשרות של סגירת העסק באמצע היום וכאנשים עובדים אנחנו לא יכולים להרחיב את שעות הפנאי שלנו. אבל אנחנו יכולים להשתדל לנצלם היטב, כך שכל רגע פנוי ינוצל למטרה החשובה ביותר. הרי כל אדם יישאל פעם בבואו לבית הדין, האם קבעת עתים לתורה. לא נעים לפשל כבר בשאלה הראשונה".

קישורים:
לינק לסקר
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד