כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הרכב עבר תאונה קשה? ברישיון הרכב יופיע סעיף "אובדן גמור להלכה"

רוכשי הרכב המשומש יוכלו כעת לדעת האם המכונית ניזוקה קשה בתאונה

  • י"ז חשון התשע"ב
תאונה. צילום אילוסטרציה
תאונה. צילום אילוסטרציה

בעוד כחודש יירשם ברישיון הרכב אם עבר "אובדן גמור להלכה", כך הודיע היום משרד התחבורה. 'אובדן להלכה' הוא המצאה ישראלית מעניינת, ואולי גם מסוכנת. אם רכב ניזוק בסכום שנאמד ב-60% מערכו ויותר, מוגדר שעבר "אובדן גמור" והוא מורד מהכביש. במקרה כזה חברת הביטוח נאלצת למכור את המכונית כגרוטאת מתכת, בסכום נמוך.

עם זאת, אם ערכו של הנזק מוגדר כבין 50%-60%, מוגדר הרכב כ"אובדן להלכה" והוא נמכר כמכונית משומשת במצב נסיעה. כך יכולה חברת הביטוח למזער את הנזקים בשל התאונה. בשל העובדה שהשמאים קשורים לחברות הביטוח, מכוניות רבות חוזרות לשוק המשומשות ונמכרות מבלי שבעליהן החדשים יודעים שעברו תאונה קשה. יתרה מכך, פעמים רבות המכונית לא עוברת את התיקונים הנדרשים וקשה להגדירה כבטיחותית.

על פי הנוהל החדש יחוייב כל שמאי רכב לדווח לרשות הרישוי על כל רכב הוכרז על ידו כ"אובדן גמור להלכה", או שנמכר על ידי בעליו לסוחר, במטרה לאפשר שקיפות מרבית לציבור הקונים ולמנוע העלמת מידע חשוב על עברו של הרכב. הנוהל החדש יופץ לשמאי הרכב בימים הקרובים.

שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי רישום "אובדן גמור להלכה" ברישיון הרכב יאפשר לראשונה לחשוף לציבור מידע חשוב על עברו של הרכב ויספק לציבור שקיפות מלאה על כלי הרכב הנרכש על ידם. כמו כן, הוא יצמצם את תופעת גניבת כלי רכב לצורך פירוקם לחלקים.

זהו צעד בכיוון הנכון, אך כדי למנוע לחלוטין את התופעה של מכוניות שניזוקו קשה בתאונה וחוזרות לכבישים, כדאי לבטל את מושג ה"אובדן להולכה" ולהתנות רישוי למכונית אחרי תאונה במבחן תקינות קפדני.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד