כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

המכוניות המשומשות מרוויחות מההאטה בענף

צמיחת קטגוריית מכוניות המיני הובילה לשחיקת רווחי היבואניות • חוסר הוודאות לגבי מסקנות ועדת זליכה מרחיק קונים מאולמות התצוגה

המכוניות המשומשות מרוויחות מההאטה בענף
יעקב נחומי

הירידה במסירות הרכב כבר לא ניתנת להכחשה. בתחילת השנה נמסרו כ-20 אלף רכב בחודש ואף יותר - אך מספטמבר חלה ירידה הדרגתית. באוקטובר נמסרו 14.74 אלף כלי רכב בלבד, והתחזית לנובמבר דומה.

השאלה הגדולה היא אם מדובר בהאטה זמנית ונסיבתית שמתרחשת לקראת סופה של כל שנה, או בנתון שמעיד על מיתון מתקרב בענף הרכב. לדברי דני שמעוני, מנכ"ל הרץ, מדובר בעניין עונתי. "אין האטה בשוק המשומשות", הוא אומר. "בשוק החדש יש האטה של סוף שנה, הציבור לא התרגל לשיטה החדשה, לפיה גיל הרכב מחושב לפי התאריך שבו עלה על הכביש ולא לפי שנת מודל". שמעוני מעריך כי גם המסקנות הצפויות של ועדת זליכה גורמות לרוכשים רבים להשהות את קנייתם.

לעומתו, בכיר אחר בענף הליסינג פסימי מעט יותר: "בשוק הרכב יש מיתון ברור, כי יש סיומי עסקות. לפני שלוש שנים התחיל משבר ליהמן ברארדס, וחברות הליסינג קנו פחות מכוניות. עכשיו, בתחום תקופת ההחכרה, יש עסקות שאפשר לחדש.

"גם גיוס הכסף יותר קשה: בנק דיסקונט, למשל, מציב תנאים קשים יותר להלוואות. יש בהחלט אווירת מיתון בשוק, אבל זה עוזר למכירת המכוניות המשומשות".

בכיר באחת היבואניות מצטרף לדברים: "חברות הליסינג השיגו תוצאות פיננסיות לא טובות, ורוכשות פחות מכוניות. יש כיום 60 אלף מכוניות במלאי של היבואנים, וזה מלאי שייקח יותר מארבעה חודשים למכור. לפי ההערכה שלי, שוק הרכב יעלה השנה רק ב-2%-1%, בזמן שהתל"ג יגדל ב-4.5%. זה מעיד על קיטון ריאלי של שוק הרכב. צריך גם לזכור שהגידול בפלח השוק של המכוניות הקטנות בא על חשבון המשפחתיות ומעיד על שחיקת הרווח של היבואנים".

אפשר לומר איפוא ששוק הרכב סובל משילוב של כמה בעיות בה-בעת: הציפייה למסקנות ועדת זליכה, ירידה בקניות של חברות הליסינג בשל מספר נמוך של חידושי עסקות והעובדה שהשוק טרם התרגל לביטול שנת המודל.

ואולם ייתכן שכל זה מעיד על תחילתו של מיתון עמוק יותר, ואלה רק סימנים להאטה חריפה יותר בשוק הרכב. מרבית הגורמים איתם דיברנו סבורים כי בשנה הבאה תהיה ירידה מסוימת במכירות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד