י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

סכנות החורף • כמה צפויים להיפגע

החורף בפתח והכביש הופך למסוכן בהרבה: 170 עלולים להיהרג • שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', על תחזית הנפגעים בחורף ושורשי הבעיה

סכנות החורף • כמה צפויים להיפגע

לפני שבועות ספורים, בפתיחת החורף כמו בפתיחת כל חורף, שאלנו את עצמנו בלב רוטט מי בקיצו ומי לא בקיצו, מי באש ומי בחרב מי בחניקה ומי בסקילה.

עוד שאלנו מי במגפה. מי באמת במגפה? והרי ברוך השם פסו המגפות הגדולות בדורות האחרונים, וכמעט נעלמו מנופן של החברות המתקדמות, שבהן תמיד שגשג העם היהודי.

אלא שמגפה אחת נותרה בעינה והיא ממשיכה לגבות את המוני קורבנותיה דווקא בקרבן של החברות המפותחות, וזוהי כמובן מגפת תאונות הדרכים.

על פי תחזית "אור ירוק", מעל 14 אלף בני אדם צפויים להיפגע בדרכי ישראל במהלך החורף הקרוב. 170 עלולים להיהרג.

תחזית אינה מתוך חדרי בטן, אלא מסתמכת על נתוני הלמ"ס לגבי שיעורי ההיפגעות, בממוצע בשנה, במהלך חודשי החורף (נובמבר- מרץ), בחמש השנים האחרונות וממוצע ההרוגים, בחודשים אילו, בחמש השנים האחרונות- בתאונות דרכים.

ניתוח נתוני השנים האחרונות מעלה לדאבון הלב שהמגפה אינה מובסת אלא להיפך – דווקא מתעצמת. במהלך חורף 2010 חלה עליה של 11% במספר ההרוגים, בחודשי החורף, ביחס לשנת 2009- 153 בשנת 2010 לעומת 136 בשנת 2009.

וממה בדיוק אנו נפגעים בחורף? פילוח סוג הנפגעים, בחודשי החורף, מלמד כי 5426 נפגעו כשנהגו ברכב, 3999 נפגעו כנוסעים, 1289 נפגעו כשרכבו על אופנוע ועוד 1308 נפגעו כהולכי רגל.

ואיפה הכי מסוכן? תל אביב מובילה בשיעור נפגעי החורף בתאונות דרכים, בשנת 2010 עם 1065 בני אדם. בירושלים 744 נפגעים, בחיפה 511 נפגעים, בבאר שבע 311 נפגעים, ובפתח תקווה 304 נפגעים.

אלא שתאונות הדרכים נראות כמגפה, אבל אין הן מגפה במובן המקובל, שאין לנו למולה אלא רחמי שמיים. בידינו הדבר: במזג אוויר חורפי הכביש חלק, אחיזת הצמיגים בכביש פחות טובה וקיימת סכנת החלקה. לכן, תקינות הצמיג חשובה מאוד, במיוחד בתקופת החורף. בזמן גשם,הראות לקויה ורפידות הבלמים רטובות ובמקרה של בלימת חירום, מרחק העצירה גדל. הדבר מחייב נהיגה איטית יותר ושמירה על מרחק גדול יותר מהרכב הנוסע לפנים

תנאי מזג האוויר בחורף – גשם, ערפל, ברד רוחות, אדים, שלוליות וחשיכה מוקדמת, מגבילים את הראות ומגבירים את הסכנות. הגשם הראשון הוא המסוכן ביותר, כאשר האבק מתערבב עם המים ונוצרת שכבת בוץ חלקלקה שגורמת לצמיגים לאבד אחיזה עם הכביש. בנוסף, הגשם הראשון מציף בחזרה שמנים שנשפכו על הכביש וגורם לכביש להיות חלק יותר.

הנראות בחורף חשובה מאוד. הראות חשובה גם לנהג הרכב וגם ליתר הנהגים בכביש. לכן יש להדליק אורות גם ביום וגם בדרכים העירוניות. בימים שבהם קיים ערפל, צריך להדליק אורות דרך ולהימנע מעקיפות מסוכנות.

גם כלי רכב חדשים, בהם מותקנות מערכות בטיחותיות חדשות, חשוב לבדוק לקראת החורף. הזנחה של מערכות בטיחותיות, גם במכוניות חדשות ביותר, הופכות לסכנה פוטנציאלית. מחקרים רבים הוכיחו כי לתקינות הרכב ומצבו הבטיחותי חלק משמעותי במניעה ושרידות בתאונות הדרכים בכלל ובחורף בפרט.

אנו מצווים להישמר מאד על נפשותינו ונאסר עלינו לסמוך על הנס. הקפידו על תקינות הרכב ועל כללי הזהירות לנהיגה בחורף, ובחרו בחיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד