כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

גוגל הזקנה מחפשת חיים חדשים

לארי פייג', מייסד ומנכ"ל גוגל, אימץ את שיטות הניהול הסוליסטיות של סטיב ג'ובס ומייקל בלומברג, בניסיון להשיב לענקית הטכנולוגיה המתבגרת את רוח הנעורים שאיפיינה את שנותיה הראשונות

  • כ' חשון התשע"ב
גוגל הזקנה מחפשת חיים חדשים



לארי פייג', מנכ"ל גוגל ואחד מצמד מייסדיה, שונא כל כך לבזבז זמן על פגישות, שהוא פיטר פעם את המזכירה שלו רק כדי להימנע מהן. גם התעסקות במיילים אינה חביבה עליו במיוחד; אפילו הג'ימייל שלו, לדבריו, גוזל זמן רב מדי בפתרון בעיות.

פייג' מעולם לא היה כה חסר סבלנות כפי שהוא כיום. הוא נמצא בעיצומה של משימה דחופה להציל את גוגל ממשבר אמצע החיים, שמאיים להדיח אותה ממעמדה כמקום המגניב ביותר בעמק הסיליקון.

גוגל נוסדה רק לפני 13 שנה, אך במושגים של מגזר ההיי-טק מדובר בענקית מזדקנת שנעה בקצב איטי בהרבה מכפי שנעה בשנותיה הראשונות כסטארט-אפ לוהט. החברה מאבדת עובדים לטובת סטארט-אפים חדשים וחמים, ומופעלים עליה לחצים מצד רגולטורים ומתחרים כמו פייסבוק.

הנסיבות הנוכחיות שבהן שרויה גוגל מאלצות את פייג', שחזר לכיסא המנכ"ל באפריל, לבצע שינויים גדולים כקטנים. הוא זנח 25 פרויקטים בטענה שאינם פופולאריים מספיק; הוא ניצח על עסקת הענק לרכישת החטיבה הסלולרית של מוטורולה תמורת 12.5 מיליארד דולר - במהלך שהופך את גוגל, ענקית השירותים המקוונים, גם לחברת חומרה.

בהשאלה משיטות הניהול של סטיב ג'ובס ומייקל בלומברג, פייג' הטביע חותם אישי על התרבות הארגונית של גוגל, החל בדיכוי שימוש היתר במייל ועד לאימוץ אופן קבלת החלטות מהיר וחד צדדי - אם צריך, על ידיו.

"מאז שלקחתי פיקוד על ניהול גוגל, התמקדתי בעיקר בשיפור הביצועים של החברה ובמהירות פעולתה, ואנחנו מתחילים לראות תוצאות", אמר באחרונה פייג' בן ה-38 לאנליסטים. "הוא בהחלט היה פעיל עד כה", אומר מארק מהאני, אנליסט בסיטיגרופ המסקר את גוגל, "השאלה היא אם הוא יהיה גם פעיל וגם מצליח".

המתנגדים לפייג' חוששים כי במירוץ שלו למיקוד מחדש של החברה, ובמיוחד לאור ביטולם של פרויקטים, הוא מסכן את ערך החדשנות שכה מזוהה עם גוגל, שבא לידי ביטוי בכך שמהנדסי תוכנה מקבלים את הזמן הדרוש לניסויים. "הוא יאבד כמה אנשים בסופו של דבר", אמר אחד העובדים בחברה, שכמו אחרים, הסכים להתראיין בעילום שם בלבד משום שהחברה אוסרת על עובדיה להתראיין לתקשורת ללא אישור.

תחומי האחריות החדשים שינו את פייג', שמוגדר כמהנדס תוכנה בהכשרתו ובאישיותו. אם לשפוט על פי ההופעות הפומביות, הוא למד לדבר את השפה התאגידית בפני בעלי מניות ואנליסטים, אף שהוא עדיין מסרב לדבר עם העיתונות, גם במקרה של כתבה זו.

באחרונה פייג' אפילו נכנע ושכר עוזרת אישית, לאחר ששיחרר מתפקידו את העוזר הקודם לפני כמה שנים. היא קובעת לפייג' את הפגישות שהוא כה נרתע מהן, אך הן אינן אורכות יותר מ-50 דקות, משום שבאחד המזכרים הראשונים שלו כמנכ"ל כתב לכלל עובדי החברה כי כל פגישה שאורכה שעה מחייבת הפסקת שירותים באמצע.

למרות הלחצים החיצוניים הרבים שמופעלים על גוגל, החברה מוכיחה דומיננטיות בעסקיה וברווחיותה הגבוהה. ואולם כשנשאל באחרונה בכנס מהו האיום הגדול ביותר על החברה, השיב פייג' במלה אחת: "גוגל"

החברה התנפחה מהר מדי

הבעיה היא שהחברה התנפחה מהר כל כך. כיום מועסקים בה יותר מ-31 אלף עובדים והכנסותיה מתחילת 2011 הגיעו כבר ל-27.3 מיליארד דולר, כך שנהפכה לקשה לניווט. שלישיית ההנהגה - פייג', המייסד השותף סרגיי ברין ואריק שמידט, המנכ"ל לשעבר - היתה צריכה להגיע להסכמה על כל צעד ושעל. ההנהלה המסורבלת והקיפאון בקצב קבלת ההחלטות היו בולטים במיוחד בעמק הסיליקון, שבו סטארט-אפים עוקפים חברות ענקיות בתוך חודשים.

כעת השתנו פני הדברים. "זה נראה הרבה יותר כמו הסגנון של סטיב ג'ובס מאשר המפלצת התלת ראשית שהיתה גוגל", אמר מנהל לשעבר בחברה, שדיבר עם מנהלים בחברה בנוגע לשינויים שנערכים בה. "כשאריק שמידט היה בגוגל היית נכנס לישיבת צוות על מוצר, או ישיבת הנהלה בכירה, וכל אחד היה צריך להביע את דעתו עד לקבלת החלטה. פייג' הרבה יותר מכוון לקבל החלטה טובה במקום וליישם אותה מאשר לקבל החלטה מושלמת מאוחר יותר".

השינויים החלו שבוע לאחר כניסתו של פייג' לתפקיד המנכ"ל. הוא ייעל את המבנה הנודע לשמצה במורכבותו של גוגל, ושלח את המייל לגבי קיצור הפגישות. הוא החל לדרוש מבכירים להתייצב במטה לפגישות פנים אל פנים לא רשמיות לפחות פעם בשבוע, כדי לדון בהחלטות, רעיון ששאב מבלומברג.

סגן נשיא בכיר ביוטיוב, סלאר קמנגר, אמר כי פייג' הכריח אותו ובכיר נוסף ליישב מחלוקת בארבע עיניים לאחר שהתנצחו במייל. "הוא קרא לנו למשרדו באותו היום, כמו מנהל בית ספר, והתעקש שניישב את המחלוקת לפני שיצאנו מהחדר", אמר קמנגר.

פייג' קשוב יותר לפרטים משמידט, הוא מוערב במיזמים קטנים כגדולים, והוא גם דוחק בעובדיו לחשוב בגדול. "הוא ניסה לגרום לנו לנקוט זווית ראייה רחבה ולהבטיח שהטווח הארוך לא נזנח לטובת השינויים ההדרגתיים", אמר אלן יוסטס, סגן נשיא בכיר לחיפוש.

השינוי המשמעותי ביותר בגוגל הוא הפסקת פרויקטים שפייג' מחשיב כלא-כדאיים. אחד מהם הוא גוגל באזז, הרשת החברתית של גוגל שנחלה כישלון חרוץ. יש עובדים שנהיים מתוסכלים כשהם מגלים כי אינם מתאימים לתוכניות של פייג'. "צוותים כאלה הם קורבנות ההחלטות מסוג זה", אמר עובד בחברה.

גוגל מסכנת את פוטנציאל ההצלחה הבא שלה בכך שהיא קוטעת פרויקטים עוד לפני שנתנה להם לצמוח, סבורים עובדים בחברה. ג'ימייל, למשל, צמחה הודות לזמן פנוי של 20% משעות העבודה שהעניקה גוגל לעובדיה בהתנסות ברעיונות חדשים.

הסיכון בסגירת הפרויקטים שווה את היתרונות הגלומים בכך ומאותת על התבגרות של גוגל, אמר ברין בראיון באחרונה. "השקנו כמה שירותים חלשים יותר, אם להיות כן", אמר. "אנחנו לא רוצים להישאר עם שדה רחב של שירותים טובים-אבל-לא-מצוינים".

למרות התסכול בקרב חלק מהעובדים, פייג' נותר פופולרי בקרב ההנהלה וכלל העובדים, בעיקר משום שהוכיח עצמו כמומחה טכנולוגי, כפי שהגדיר אחד העובדים.

הכישורים הטכנולוגיים הללו לא הוכיחו את עצמם בכל הנוגע לקשר עם העולם שבחוץ, ושמידט נותר הפנים הציבוריות של גוגל בכנסים ובשימועים בסנאט. עם זאת, פייג' הוכיח באחרונה חמימות לא אופיינית כשפתח את דבריו בשיחת ועידה על רווחי החברה, שבה המנכ"ל מחויב להופיע על פי חוק, במשפט: "אני נרגש לקיים את השיחה הזאת".

הוא גם חויב להתאים עצמו להיבטים נוספים הכרוכים בתפקיד המנכ"ל, כמו תביעות כמעט בלתי פוסקות נגד החברה שמשובצות בלו"ז שלו. כמה מהפוסטים האישיים הפומביים היחידים שפירסם פייג' בפרופיל גוגל פלוס שלו הן תמונות שלו מטיול באלסקה. "אלה תמונות די ישנות", כתב. נראה שזה לא הזמן המתאים לפייג' לעסוק בתחביבים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד