י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כאב ראש: הפטנט על התרופות עומד לפוג - ואירלנד תאבד 14 מיליארד דולר

חמש מתוך 12 התרופות הפופולריות בעולם מיוצרות באירלנד • פתיחת שוק התחליפים צפויה לגרום לירידה של 52% בהכנסות באירלנד עד 2013

  • כ"ה חשון התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

מגזר הרפואה באירלנד מייצר 5 מ-12 התרופות הפופולריות ביותר בעולם, והשנה ייפוג תוקף הפטנט שלהן - דבר שיפתח את השוק לתחליפים גנריים וצפוי לגרום לירידה של 52% בהכנסות באירלנד עד 2013, לפי מידע של ספקית המידע הפיננסי בלומברג המבוסס על תחזיות אנליסטים. במקום מכירות בהיקף 27 מיליארד דולר שנרשמו ב-2010, אירלנד צפויה לרשום ירידה ל-13 מיליארד דולר במכירות ב-2013. הירידה במכירות מגיעה בתקופה קשה לאירלנד, שעה שהיא מנסה לסיים את הליך היציאה מהמשבר הפיננסי אליו נקלעה בשנים האחרונות.

החודש ייפוג תוקף הפטנט על התרופה ליפיטור, המיוצרת על ידי פייזר לטיפול בכולסטרול גבוה. "מהרגע שיפוג הפטנט - זה יתבטא במספרים", אמר כריס ון אגראט, מרצה לכלכלה באוניברסיטה הלאומית של אירלנד.

אירלנד היא היצואנית הגדולה של תרופות ומוצרים רפואיים בעולם, לפי קבוצת פארמה-כמיקל האירית. "איבוד הבלעדיות בתחום התרופות הוא דבר טבעי", נמסר ממשרד היזמות בממשלה, "רמת התחרותיות שלנו עולה יחד עם מגוון רחב ואפשרויות עסקיות רבות אנחנו בטוחים שנמשיך להיות יעד אטרקטיבי להשקעות".

אירלנד החלה לפתות חברות תרופות להשקעה במדינה בשנות ה-70 ואחר כך הציעה הטבה של מס חברות בגובה 12.5% כדי למשוך את פייזר, יצרנית התרופות הגדולה בעולם, מרק, יצרנית התרופות השנייה בגודלה בארה"ב וענקית התרופות אלי לילי.

שמונה מעשר חברות התרופות הגדולות בעולם מחזיקות מפעלים באירלנד, לפי פארמה-כמיקל. בין התרופות המיוצרות במדינה נמצאת התרופה לאין-אונות ויאגרה והתרופה להחלקת קמטים בוטוקס.

תוקף הפטנט של ליפיטור, שייצרה הכנסות ממכירות בגובה 10.7 מיליארד דולר ב-2010 והמיוצרת במחוז קורק במדינה, יפוג השנה, כמו גם תוקף תרופת זיפרקסה (הידועה גם בשם אולנזאפין) של אלי לילי. ב-2012 יפוג תוקף תרופת סינגולייר ליטיפול באסטמה של יצרנית התרופות מרק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד