ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

המהפכה החברתית בדיור הציבורי

משרד הבינוי והשיכון פועל להגדלת מלאי הדיור הציבורי ורוכש דירות לראשונה מאז תחילת שנות ה-90 • "הזכות לקורת גג הולמת היא זכות בסיסית", אומרים במשרד

שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס
שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס



שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס, פועל מאז כניסתו לתפקיד להרחבת הזכאות לדיור ציבורי וכן להרחבת מעגל הדירות בדיור הציבורי. לאחר עשרות שנים של הקפאה בבנייה של דירות במסגרת דיור ציבורי על ידי הממשלה, השר אטיאס מבקש כיום לחייב כל קבלן להשאיר 5% מסך הדירות בכל פרויקט לטובת הזכאים לדיור ציבורי. מטרתה של פעילות זו לפתור באופן מידי את מצוקת הדיור של הזכאים לדיור ציבורי הנאלצים כיום להמתין זמן רב בשל מחסור בדירות זמינות.

לפעילות זו של משרד הבינוי והשיכון בהובלת השר מטרה נוספת והיא מטרה חברתית עליונה – לא עוד שכונות נפרדות ובתים נפרדים לזכאי הדיור הציבורי אלא שילובם בשכונות בהן אוכלוסייה מעורבת, דבר שיאפשר מרקם חברתי איכותי ויתרום לשיפור חייהם של זכאי הדיור הציבורי.

כבר באוגוסט האחרון פנה שר הבינוי והשיכון לוועדת טרכטנברג, בדרישה שזו תכלול בהמלצותיה לממשלה לקדם את ההחלטה לפיה בכלל מכרזי הקרקע שמפרסמת המדינה יחויב היזם הזוכה להקצות 5% מהדירות שבפרויקט עבור זכאי הדיור הציבורי. יזם שלא יקצה 5% מהדירות לטובת המדינה עבור זכאי הדיור הציבורי יהיה מחויב בתשלום כספי בגין דירות אלו. בימים אלו פועל השר לגיבוש הצעת חוק פרטית בנושא שתובא להצבעה בכנסת.

עד שיבנו הדירות, פועל השר להגדלת הסיוע בשכר הדירה למשפחות שזכאיות לדיור ציבורי וממתינות בתור זמן ממושך לסכום שישקף את שכר הדירה הריאלי בשוק. במסמך ההמלצות שהעביר משרד הבינוי והשיכון לוועדת טרכטנברג ביקש המשרד כפתרון מיידי למצוקה, להגדיל את הסיוע בשכר הדירה ובכך לתת פתרון לכ-2,200 זכאים בשלב זה הממתינים זמן ממושך מאוד.

כיום מעניק המשרד סיוע בשכר דירה בשוק הפרטי לכ-137,000 משפחות שאין ביכולתן לממן תשלום זה. רובם המכריע של מקבלי הסיוע מתקיימים מקצבאות קיום של הביטוח הלאומי ומעבודה בשכר נמוך.

הדיור הציבורי בישראל הינו מאגר של דירות בבעלות המדינה המנוהלות על ידי חברת עמידר שבאחריות משרד הבינוי והשיכון והן מיועדות לאוכלוסייה שאין באפשרותה לרכוש דירה או לשכור דירה. דיירים הזכאים לדיור ציבורי שאינו ניתן להם מקבלים הנחה בשכר הדירה שהינה פונקציה של מספר הנפשות ומבחן ההכנסה של המשפחה.

כיום בישראל כ-60,000 דירות במסגרת דיור ציבורי, אך בשל המצב הכלכלי הקשה של חלקים מסוימים בציבור מספר הזכאים הלך וגדל עם השנים. מאז שנות ה-70 לא נבנו דירות חדשות במסגרת דיור ציבורי. ממשלות קודמות שינו והקשיחו את התנאים למבחן מי זכאי לקבל דירה בדיור הציבורי, דבר שיצר רשימת המתנה ארוכה ותהליך מתיש של קבלת זכאות לדיור הציבורי.

עם כניסתו למשרד הבינוי השיכון, חידש השר אריאל אטיאס את הגדלת המלאי לדיור הציבורי בדגש על נכים הרתוקים לכסא גלגלים. בשנתיים האחרונות רכש משרד הבינוי והשיכון מאות יחידות דיור, בדגש על נכים על כסא גלגלים שמצבם הקשה ביותר בחברה.

לדעת השר אטיאס, אין די בפעולות אלו ודרוש שינוי מדיניות יסודי בכל הקשור לאחריות המדינה לאוכלוסיות החלשות בנושא הדיור. כאמור, בשבועות הקרובים בכוונת השר אטיאס להגיש הצעת חוק ברוח הצעה זו שתחייב את המדינה להקצות במכרזים 5% מיחידות הדיור שיבואו על חשבון ערך הקרקע שהיזם הזוכה משלם למדינה.

הדיור הציבורי קיבל קדימות בסדר העדיפות של המשרד והטיפול בו צבר תאוצה. בבלגיה ובספרד לדוגמא, הדיור הציבורי חי ובועט, ומשמש לא רק את המשפחות המתקיימות מקצבאות אלא גם משפחות צעירות בתחילת דרכן.

במשרד הבינוי והשיכון אומרים, כי "הזכות לקורת גג הולמת היא זכות בסיסית במדינת רווחה לכל שכבות החברה ובפרט לשכבות שידן אינן משגת לכך. עברו הימים שבהם המדינה הסירה את אחריותה מהצורך לספק דיור בסיסי. משרד השיכון והבינוי פועל על מנת להוריד את מחירי הדיור ברמה הלאומית באמצעות תכנית השיווקים, ובמקביל לספק שורה של פתרונות נקודתיים לאספקת דיור בר קיימא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד